Anonym (L) skrev 2025-01-02 23:07:31 följande:
Nej, de kan inte neka pappan umgänge. Vårdnad och umgänge är två olika saker. Pappan behöver bara vända sig till familjerätten och boka samarbetassamtal och om mamman fortsätter vägra samarbete och umgänge så går det vidare till tingsrätten och mamman riskerar att själv förlora vårdnaden.
Det spelar ingen roll vilken uppfattning ?folk? har om psykisk sjukdom och destruktivt liv utan den bedömningen gör familjerätten och tingsrätten. Du måste kunna belägga allt du anklagar den andra föräldern för annars tas det inte upp i tvisten.
Om du menar mitt fall så är pappan dömd för brott mot både mig och barnet.
Om du känner socialsekreterare, vilket jag också gör, så vet du att de inte utreder löjliga orosanmälningar, inte minst på grund av den enorma arbetsbelastningen.
Mitt ex har orosanmält mig flera gånger trots att han inte har någon som helst insyn i vårt liv och de anmälningarna har inte lett till någonting eftersom de är uppenbart grundlösa.
Så nej, verklighetsfrånvända och grundlösa socanmälningar eller vårdnadstvister tar inte resurser från andra eftersom de inte ens går vidare. Det finns varken tid eller resurser för det när socialtjänsten drunknar i extremt svåra fall.
Om det finns en dom mot dig och barnet så är det ju brott som ni utsatts för. Det jag menar är att folk kan anklaga folk hej vilt för psykisk sjukdom. Det kan vara en förälder med en ADHD diagnos, som inte är en sjukdom då men som någon kan slänga med att den har en nedsatt funktion och därför är den en dålig förälder. Eller den drabbades av en depression när dennes förälder avled, men har kommit på fötterna igen. För någon kan ett destruktivt liv vara att vara musiker och åka mycket på turné och ha konserter Och absolut, vissa kan nog anse att det skulle kunna vara otryggt för barn att växa upp i en turnébuss. Andra syftar på destruktivt levnadssätt att personen konstant är hög, blivit av med sin bostad och flyttar runt mellan olika kompisar och bara lever i total misär.
Det jag syftar på är att folk kan slänga ur sig detta. Har en kompis som gjorde en ivf med sin man men med en donator för att hans spermakvalitet va dålig. Han var i allra högsta grad pappa till barnet men inte biologiskt. När hon sen skulle separera så blev hon skogstokig och försökte strida om att han minsann inte va barnets pappa så därför skulle barnet inte få bo hos honom. Hon fick inte igenom detta. Det är inte min poäng, poängen är hennes reaktion. Den är orimlig, känslostormar deluxe och något som skadar barnet. Det var absolut inget fel på hennes ex. Han var ingen galning, han hade inte utsatt henne eller barnet för våld. Hade inga missbruksproblem. Hade en bra utbildning, arbete och så vidare. Men hon körde alla möjliga fulspel och ville att jag skulle göra orosanmälningar på honom.
Vissa av mina andra kompisar hejade på henne i detta och hjälpte till. Jag har tagit avstånd från henne istället.
Vill uppriktigt säga att jag är så ledsen för det du och ditt barn blivit utsatta för. Det är bra att han blivit dömd för det han gjort mot er och att han idag inte har rätt ens till umgänge. Jag vet hur svårt detta är få igenom. En man kan ju halvt slå ihjäl sina barns mamma och trots detta ha rätt till umgänge så det är svårt.
Men det var jag tydlig med i trådstarten att poängtera att jag inte syftade på personer som blivit utsatta för våld av barnets pappa eller att han har ett aktivt missbruk. Jag syftar på mer personer som egentligen bara vill ha sina barn ifred och bara försöker med alla medel få sin vilja igenom. Som min tjejkompis som hävda att barnet inte ens var mannens biologiska trots att dom gjort ivf med varandra som ett par.