• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Raggartjejen

JA, kejsarsnitt är en riktig födsel. 
    Vi har 2 barn = första barnet föddes vaginalt och andra barnet akutsnitt.
    Men när ngn vill ha kejsarsnitt "bara för att" så brukar jag ifrågasätta  - jag tycker att det ska vara bara om man inte kan föda vaginalt. 

• Anonym (e)

Avskärma dig från vännen istället för att ta åt dig. Vissa kommer säkert tycka det här också för alla ska vara så provocerande med flit jämt men barnet ska ut. Hur är inte relevant.

• Lilalila1234
    Raggartjejen skrev 2024-12-30 22:01:27 följande:

JA, kejsarsnitt är en riktig födsel. 
    Vi har 2 barn = första barnet föddes vaginalt och andra barnet akutsnitt.
    Men när ngn vill ha kejsarsnitt "bara för att" så brukar jag ifrågasätta  - jag tycker att det ska vara bara om man inte kan föda vaginalt. 

Ja jag känner ju också så, eller är väldigt obrydd inför hur andras barn kom ut och skulle inte kommentera eller lägga någon värdering i det. Men får själv ganska mycket oönskade kommentarer om min förlossning eller mitt val nu inför nästa. Känns tråkigt och jag hade velat ha ett bra sätt att stänga ner konversationen egentligen. Men vet inte vad man ska säga riktigt. 

Jag kan ju egentligen testa att föda vaginalt igen men vill inte. Är väldigt rädd att det blir som förra gången. Vet att ingen förlossning är den andra lik men klarar inte av tanken på ett liknande scenario. 

• Lilalila1234
    Anonym (e) skrev 2024-12-30 22:01:37 följande:

Avskärma dig från vännen istället för att ta åt dig. Vissa kommer säkert tycka det här också för alla ska vara så provocerande med flit jämt men barnet ska ut. Hur är inte relevant.

Jag vill inte göra mig av med vänner pga olika åsikter, hon har massa andra bra tankar och kvalitéer som väger över från dumma kommentarer känner jag. Men vill liksom veta hur jag ska stänga ner framtida konversationer utan att bli galen. 

• Tow2Mater

Barnet föds ju oavsett. Men om det blir duskussioner prova använd andra ord istället för 'förlossning' och 'föda'. Säg 'han ska skäras ut den tolfte maj' , 'snitt är planerat till tolfte maj', typ.

• Aliona

Vilken otroligt tramsig och taktlös kompis! Klart att vaginal förlossning och snitt är två olika saker, men än sen? Barnet blir fött hur som helst, och det viktiga är väl inte hur det sker, utan att barnet kommer till världen och att båda barn och mamma mår bra. Vissa kvinnor sätter någon prestige i att föda barn vaginalt - det är bara att ignorera dem. 

• Anonym (S)
    Lilalila1234 skrev 2024-12-30 22:23:07 följande:

Ja jag känner ju också så, eller är väldigt obrydd inför hur andras barn kom ut och skulle inte kommentera eller lägga någon värdering i det. Men får själv ganska mycket oönskade kommentarer om min förlossning eller mitt val nu inför nästa. Känns tråkigt och jag hade velat ha ett bra sätt att stänga ner konversationen egentligen. Men vet inte vad man ska säga riktigt. 

Jag kan ju egentligen testa att föda vaginalt igen men vill inte. Är väldigt rädd att det blir som förra gången. Vet att ingen förlossning är den andra lik men klarar inte av tanken på ett liknande scenario. 

Det är klart att du inte ska föda vaginalt med de förutsättningarna. Så jäkla dåligt av andra att kommentera det. De borde vara glada för din skull. Du bär på ett barn och har möjlighet att föda på ett säkert och tryggt sätt. Det kan inte bli bättre än så. 
  • Anonym (e)
    Lilalila1234 skrev 2024-12-30 22:32:09 följande:

Jag vill inte göra mig av med vänner pga olika åsikter, hon har massa andra bra tankar och kvalitéer som väger över från dumma kommentarer känner jag. Men vill liksom veta hur jag ska stänga ner framtida konversationer utan att bli galen. 

"Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. "

En vän som inte respekterar ett nej är inte ok

• Anonym (Jl)

Spelar ingen roll hur de kommer ut. De kan komma genom näsan om det så vill sig-det är ändå en födsel. 

Ingen bryr sig om det längre fram. Hur man väljer att få sitt barn till världen har ingen något att säga till om. 

Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?