Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Barnet föds ju oavsett. Men om det blir duskussioner prova använd andra ord istället för 'förlossning' och 'föda'. Säg 'han ska skäras ut den tolfte maj' , 'snitt är planerat till tolfte maj', typ.

• Tow2Mater
    Anonym (Dina) skrev 2025-01-01 16:13:11 följande:

Man kallas inte förstföderska av vården längre efter att man fört barn med kejsarsnitt. Man skriver en förlossningsberättelse i journalen, inte en operationsberättelse. Man kanske inte pressar ut ett barn genom vaginan men både barn och mamma  har genomgått en förlossning. 

Intressant. Man åker in till förlossningen som förstföderska, men genomgår man snitt, kommer man vid andra barnet in till förlossningen igen som förstföderska. Inte konstigt att åldern för förstföderskor stiger i statistiken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 01:40:40 följande:

Hon menade ju att man INTE kallas försföderka EFTER att man har fött med snitt. Blir man gravid igen är man alltså inte förstföderska utan omföderska och kallas för det. Eftersom det räknas som att man har fött barn oavsett hur man har fött barnet.

Sett dig i nån annan tråd om snitt också och det verkar vara lite sådär med läsförståelsen. Och alla inom vården är förstås onda som försöker få kvinnor att föda vaginalt. 

Men det är ju det jag säger. Sluta gå till personlig attack nu, håll dig till ämnet. Att vara omföderska utan att först varit en förstfoderska är inte logiskt.
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 13:54:56 följande:
    Vad är det du håller med om? Att man inte ska kallas för omföderska efter att man har fött med kejsarsnitt? Det är inte så det funkar oavsett vad ni tycker om det.. 

Och personen som du håller med verkar en aning förvirrad. Det är en person som har skrivit i andra trådar om hur hemskt det är att man inte får välja helt själv om man vill föda med kejsarsnitt trots att man kan föda vaginalt (håller inte med om det). Och nu helt plötsligt tycker hen att man inte ens ska få säga att man har fött barn när man har gjort snitt?
    Sluta med dina personliga attacker! Du vet inte vad någon annan sagt eller skrivit eller tycker!
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 15:57:06 följande:
    Jo det är normalt , jag har gjort två snitt och jo det gör katastrofalt ont direkt efter. Det berodde inte på något annat än att de hade skurit upp min mage. Om du inte är läkare tror jag de det vart bättre än du. Det är såklart värt det om det krävs för att barnet ska komma ut men det är en stor operation och helt normalt att det gör väldigt ont efteråt. 
    Du hade bara låtsasont. Normalt att inte ha katstrofalt ont, det kan finnas de som har mycket ont men det är inte det normala, lite onormalt. Eller låtsasont precis som låtasforlossning.
Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?