• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Anonym (Lio)
    Anonym skrev 2025-01-02 15:44:09 följande:
    Och så finns vi som hellre föder vaginalt och inte jämför våra barn med jättemeloner.
    Du vet inte vad du pratar om heller, då du inte gjort det.

Minns hur jag led med min svärdotter efter speciellt första snittet, hon hade så katastrofalt ont och önskade inget hellre än att få ha fött vaginalt.

Dessvärre kan hon inte det, vården avrådde henne vänligt men bestämt båda gångerna.
    Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter snitt. Då var det andra komplikationer som med all sannolikhet varit ännu större om hon fött vaginalt eftersom de så starkt avrått från det. Så nej hon skulle inte valt vaginal förlossning i det läget det kan jag garantera. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 15:50:23 följande:
    Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter snitt. Då var det andra komplikationer som med all sannolikhet varit ännu större om hon fött vaginalt eftersom de så starkt avrått från det. Så nej hon skulle inte valt vaginal förlossning i det läget det kan jag garantera. 
    Jo det är normalt , jag har gjort två snitt och jo det gör katastrofalt ont direkt efter. Det berodde inte på något annat än att de hade skurit upp min mage. Om du inte är läkare tror jag de det vart bättre än du. Det är såklart värt det om det krävs för att barnet ska komma ut men det är en stor operation och helt normalt att det gör väldigt ont efteråt. 
  • Anonym (L o v e)

Nej självklart är det inte en riktig födsel. 

Mitt barn kom med kejsarsnitt, och iom att han inte föddes på riktigt så räknar vi fortfarande honom som ofödd. Superpraktiskt, vi behöver aldrig fira hans födelsedag eftersom han inte är född. 

• Anonym
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 15:50:23 följande:
    Men så bra att du vet bättre än läkarna på sjukhuset.
    Jag ska genast ringa svärdottern och säga att anonyma Lio på Familjeliv har sagt att läkarna hade fel.

Eller så har du fel.

Jag tror på alternativ 2.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 15:31:16 följande:

Fast man ska ju tänka på barnet, att slippa bristningar där nere är inte tillräcklig anledning att göra snitt och ingen kommer få det beviljat för att hon är rädd för att slippa bristningar eller inte vara lika tight eller nån sån anledning. Gör man snitt ska det ju vara för att det handlar om att det kan vara farligt för barnet eller mamman att föda vaginalt. Eller i vissa fall om mamman har extrem ångest och förlossningsrädsla. 

Framfall kan man förresten få efter snitt också, min barnmorska har tjatat om knipövningar även när jag ska göra planerat snitt för att självs tyngden från graviditeten påverkar musklerna där nere.

Du är ju verkligen inte mycket bättre än TS kompis , ska du håna kvinnor som har fött vaginalt för att  du tror att deras hål inte är lika litet som ditt? Du vet om stt man syr ihop om man spricker va? :)Jag behövde faktiskt operera en liten gammal förlossningsskada , fick besvär först efter andra barnet som föddes med snitt på grund av tyngden från graviditeten ..och hade problem strax efter operationen med det var för tight. 

Jag har fött på båda sätten (en gång vaginalt och två snitt , snart ett till). Och det viktigaste är att barnet kommer ut och är friskt, allt annat är mindre viktigt. Och båda sätten är en riktig födsel. 

Det här var inte för att håna andra kvinnor det var för att svara den så kallade vännen med samma mynt. Det är inte okej att säga som hon gjort till Ts därav tycker jag att hon ska få en släng tillbaka. Och Ts skriver dessutom att hon helst av allt vill föda men får inte för vården. Tycker det är dumt och onödigt att må dåligt  över det då hon kommer förlösas med kejsarsnitt istället vilket för den delen kan upplevas som en positiv upplevelse de är med. 

Men oj, just ja så fick man inte tycka.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-02 16:12:20 följande:
    Det här var inte för att håna andra kvinnor det var för att svara den så kallade vännen med samma mynt. Det är inte okej att säga som hon gjort till Ts därav tycker jag att hon ska få en släng tillbaka. Och Ts skriver dessutom att hon helst av allt vill föda men får inte för vården. Tycker det är dumt och onödigt att må dåligt  över det då hon kommer förlösas med kejsarsnitt istället vilket för den delen kan upplevas som en positiv upplevelse de är med. 

Men oj, just ja så fick man inte tycka.
    Var står det att hon "inte får" för vården?
  • Anonym (Lio)
    Anonym skrev 2025-01-02 16:04:53 följande:
    Men så bra att du vet bättre än läkarna på sjukhuset.
    Jag ska genast ringa svärdottern och säga att anonyma Lio på Familjeliv har sagt att läkarna hade fel.

Eller så har du fel.

Jag tror på alternativ 2.
    Var har jag skrivit att läkarna hade fel??? De hade rätt!
  • Anonym
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 16:59:57 följande:
    Var har jag skrivit att läkarna hade fel??? De hade rätt!
    Men så bra då, läkarna sa att hennes smärta var helt normal efter ett snitt.
    Jag fick för mig att du talade mot det men jag kanske missuppfattade eller läste för slarvigt.
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 13:54:56 följande:
    Vad är det du håller med om? Att man inte ska kallas för omföderska efter att man har fött med kejsarsnitt? Det är inte så det funkar oavsett vad ni tycker om det.. 

Och personen som du håller med verkar en aning förvirrad. Det är en person som har skrivit i andra trådar om hur hemskt det är att man inte får välja helt själv om man vill föda med kejsarsnitt trots att man kan föda vaginalt (håller inte med om det). Och nu helt plötsligt tycker hen att man inte ens ska få säga att man har fött barn när man har gjort snitt?
    Sluta med dina personliga attacker! Du vet inte vad någon annan sagt eller skrivit eller tycker!
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 15:57:06 följande:
    Jo det är normalt , jag har gjort två snitt och jo det gör katastrofalt ont direkt efter. Det berodde inte på något annat än att de hade skurit upp min mage. Om du inte är läkare tror jag de det vart bättre än du. Det är såklart värt det om det krävs för att barnet ska komma ut men det är en stor operation och helt normalt att det gör väldigt ont efteråt. 
    Du hade bara låtsasont. Normalt att inte ha katstrofalt ont, det kan finnas de som har mycket ont men det är inte det normala, lite onormalt. Eller låtsasont precis som låtasforlossning.
Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?