• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Anonym (Lio)

Vad spelar det för roll. Det är ingen tävling utan en medicinsk bedömning som avgör. Det är så dumt. Totalt ointressant dessutom för någon annan hur barnet kom ut. Diskutera inte din förlossning med den vännen om det får dig må dåligt. Själv har jag bara fött med akut snitt och inte en dag har jag funderat på om det var en "riktigt"  förlossning eller ej. Barnet kom ut och vi överlevde, det var det enda som var viktigt. Jag har heller inget behov av att berätta detaljer om min förlossning och noll intresse av att höra om andras. Tycker det är helt rimligt att du får planerat snitt med din erfarenhet och om någon frågar om det så får du väl säga att det var pga medicinsk bedömning för att inte riskera ditt eller barnets liv. Inte mer med det. Och om hon inte tycker det är på riktigt är det väl verkligen bara hennes problem

• Anonym

Riktig och riktig, mamman har inte fött barnet utan blivit förlöst med hjälp av en operation.
    Ungen är likväl såklart född, eller utplockad.

Något jag tyckte var lite komiskt var en bekant som fick barn via snitt som skrev på FB att "nu vet jag också hur det är att föda barn".
    Nej, det visste hon inte.

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-01-02 13:07:38 följande:
    Men det är ju det jag säger. Sluta gå till personlig attack nu, håll dig till ämnet. Att vara omföderska utan att först varit en förstfoderska är inte logiskt.
    Jag håller med.
  • Anonym (Ann)
    Anonym skrev 2025-01-02 13:36:18 följande:

Riktig och riktig, mamman har inte fött barnet utan blivit förlöst med hjälp av en operation.

Något jag tyckte var lite komiskt var en bekant som fick barn via snitt som skrev på FB att "nu vet jag också hur det är att föda barn".

Och de som föder vaginalt har blivit förlösta med hjälp av personalen. Eller tror du att de blivande föräldrarna själv ser till att barnet kommer ut?
  • Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2025-01-02 13:36:18 följande:

Ja det var väl lite konstigt sätt av din bekanta att uttrycka sig och ja det blir fel i det sammanhanget. Men kejsarsnitt är ett sätt att föda barn. ?Jag ska föda med planerat snitt? kan man ju till exempel säga eller ?Hon föddes med akutsnitt?.

Däremot vet jag inte om jag skulle kalla det för en förlossning. När jag pratar om när jag födde mitt andra barn kallar jag det iförsej för det, förlossningen slutade med akutsnitt men jag hade värkar i 12 timmar innan. När jag pratar om tredje barnet som föddes med planerat snitt skulle jag däremot inte kalla det för förlossning. Men ja , jag säger fortfarande att han föddes , skulle vara konstigt om man inte skulle säga det. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2025-01-02 13:37:55 följande:
    Jag håller med.
    Vad är det du håller med om? Att man inte ska kallas för omföderska efter att man har fött med kejsarsnitt? Det är inte så det funkar oavsett vad ni tycker om det.. 

Och personen som du håller med verkar en aning förvirrad. Det är en person som har skrivit i andra trådar om hur hemskt det är att man inte får välja helt själv om man vill föda med kejsarsnitt trots att man kan föda vaginalt (håller inte med om det). Och nu helt plötsligt tycker hen att man inte ens ska få säga att man har fött barn när man har gjort snitt?
  • Anonym (Lio)

Saol: förlossning= hjälpa kvinna föda fram ett barn
    1177: kejsarsnitt är en förlossningametod...
    Spelar ingen roll vad man "tycker" när det finns fakta.
    Kejsarsnitt är däremot inte vaginal förlossning. Skilj på vaginal förlossning och förlossning. Det betyder inte samma sak. .

• Anonym (Lisa)

Svara med samma mynt 

- åh andra sidan är det ju skönt att slippa bristningar i fifi, eventuella framfall och andra besvär som kan hända med en vaginal förlossning.

Är hon oförskämd kan du va det tillbaka. Jäklar vad jag hade tryckt till en sån människa. För övrigt kan snitt upplevas som positiva, något de saknas berättelser om, förstår inte varför men så får man ju inte tycka känns det som. Har fått båda mina barn med snitt och skulle aldrig vilja haft det på annat sätt. Var både rörlig och hade inte speciellt ont redan efter ett par timmar. Var glad att du slipper istället klämma ut en melon genom ett litet hål istället som dessutom kommer hålla sig litet då det inte kommer töjas ut.

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-02 15:03:01 följande:

Svara med samma mynt 

- åh andra sidan är det ju skönt att slippa bristningar i fifi, eventuella framfall och andra besvär som kan hända med en vaginal förlossning.

Är hon oförskämd kan du va det tillbaka. Jäklar vad jag hade tryckt till en sån människa. För övrigt kan snitt upplevas som positiva, något de saknas berättelser om, förstår inte varför men så får man ju inte tycka känns det som. Har fått båda mina barn med snitt och skulle aldrig vilja haft det på annat sätt. Var både rörlig och hade inte speciellt ont redan efter ett par timmar. Var glad att du slipper istället klämma ut en melon genom ett litet hål istället som dessutom kommer hålla sig litet då det inte kommer töjas ut.

Fast man ska ju tänka på barnet, att slippa bristningar där nere är inte tillräcklig anledning att göra snitt och ingen kommer få det beviljat för att hon är rädd för att slippa bristningar eller inte vara lika tight eller nån sån anledning. Gör man snitt ska det ju vara för att det handlar om att det kan vara farligt för barnet eller mamman att föda vaginalt. Eller i vissa fall om mamman har extrem ångest och förlossningsrädsla. 

Framfall kan man förresten få efter snitt också, min barnmorska har tjatat om knipövningar även när jag ska göra planerat snitt för att självs tyngden från graviditeten påverkar musklerna där nere.

Du är ju verkligen inte mycket bättre än TS kompis , ska du håna kvinnor som har fött vaginalt för att  du tror att deras hål inte är lika litet som ditt? Du vet om stt man syr ihop om man spricker va? :)Jag behövde faktiskt operera en liten gammal förlossningsskada , fick besvär först efter andra barnet som föddes med snitt på grund av tyngden från graviditeten ..och hade problem strax efter operationen med det var för tight. 

Jag har fött på båda sätten (en gång vaginalt och två snitt , snart ett till). Och det viktigaste är att barnet kommer ut och är friskt, allt annat är mindre viktigt. Och båda sätten är en riktig födsel. 

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-02 15:03:01 följande:

Svara med samma mynt 

Och så finns vi som hellre föder vaginalt och inte jämför våra barn med jättemeloner.
    Du vet inte vad du pratar om heller, då du inte gjort det.

Minns hur jag led med min svärdotter efter speciellt första snittet, hon hade så katastrofalt ont och önskade inget hellre än att få ha fött vaginalt.

Dessvärre kan hon inte det, vården avrådde henne vänligt men bestämt båda gångerna.
Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?