• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (änglammma) skrev 2024-12-31 09:47:33 följande:

Mitt första barn dog pga vaginal förlossning, hade kunnat överleva med ett snitt. Du kan ju säga till den okänsliga kompisen att du tycker att det är bättre att barnet överlever än man man tvingas föda vaginalt. Döda barn brukar få tyst på folk.

Beklagar verkligenHjärta Hann de inte göra akutsnitt? Det är nog en hel del barn som skulle dött utan akutsnitt, mitt andra barn skulle antagligen gjort det också. Och säkert jag med. Och jag förstår att man som TS vill göra snitt igen efter en sån situation, det ville jag också (fast hade inte så mycket val, hade kanske inte kunnat föda vaginalt). 

Sen är det såklart risk för komplikationer pga kejsarsnitt också så man får ju avgöra från situation till situation vad som är bäst. 

• Anonym (Argh)

Det här temat för mig alltid så upprörd.

VARFÖR JÄMFÖRA? Jag har två akuta kejsarsnitt bakom mig där jag båda gångerna kämpade i ett par dygn för att slippa det men till slut ändå fick snitt. Jag fick alltså värkarbete i mängder av timmar PLUS en stor bukoperation, två gånger. Andra gången ville jag verkligen absolut inte ha snitt just då det inte alls var en kul upplevelse att ha svinont länge efter första gången, inte kunna skratta, bära barnet eller hosta utan att det gjorde superont. Men det blev så ändå.

Hatar verkligen att nån ska jämföra vad som är mer eller mindre av olika saker. Barnen kommer ut, det är det relevanta.

• Anonym (Det går utför ...)

Nej, det gills inte. Du har ingen dotter. Kejsarsnitt är bara smoke and mirrors och ingen som är "förlöst" medelst kejsarsnitt finns på riktigt. 

Ja det är väl klart som fan att det är en riktig födsel! Din vän verkar inte vara den vassaste tomten i kanoten och du borde sparka henne som vän. 

• Anonym (Ui)

Vilken idiot. En förlossning är ju inte bara stunden man klämmer ut barnet.

• Anonym (Dina)

Jag hade svarat att det kändes inte som att det var på låtsas och så hade jag lett in samtalet på hur jobbigt det var. 

Jag tror inte din kompis är en idiot, hon låter lite tanklös bara. Om du vanligtvis gillar att umgås med henne ska du såklart fortsätta med det. Vänner växer inte på träd för de flesta. 

• Hustru

När man önskar sig att få barn är det väl barn man önskar sig, gärna friska och utan förlossningskador. Känner ingen som blir gravid för förlossningens skull.
    Vårt första barn är fött med akut snitt, hade fått skador p g a syrebrist annars. Andra barnet blev ett planerat snitt eftersom moderkakan låg framför, här är risken att även mamman dör och då skulle första barnet fått växa upp utan mamma.  Din kompis borde nog tåla lite kritik för sina  märkliga åsikter.

• Anonym (Ann)
    Minkoppte skrev 2024-12-31 14:32:46 följande:

Jag tror du förstår min poäng? 

Enligt ts vän så är kejsarsnitt en låtsasförlossning. Men ok, barnet får väl enligt vännen säga att det låtsasföddes ett visst datum då.

Poängen är att ingen är intresserad av hur du föddes när de frågar när du föddes. Förstår du?
  • Anonym (änglammma)
    Anonym (JJ) skrev 2024-12-31 14:52:55 följande:

Beklagar verkligenHjärta Hann de inte göra akutsnitt? Det är nog en hel del barn som skulle dött utan akutsnitt, mitt andra barn skulle antagligen gjort det också. Och säkert jag med. Och jag förstår att man som TS vill göra snitt igen efter en sån situation, det ville jag också (fast hade inte så mycket val, hade kanske inte kunnat föda vaginalt). 

Sen är det såklart risk för komplikationer pga kejsarsnitt också så man får ju avgöra från situation till situation vad som är bäst. 

De hade hunnit, men missade att barnet hade syrebrist eftersom "de fick tunnelseende" och tänkte att förlossningen skulle ske snart i ett par timmar.
  • Minkoppte
    Anonym (Ann) skrev 2025-01-01 10:01:18 följande:
    Poängen är att ingen är intresserad av hur du föddes när de frågar när du föddes. Förstår du?
    Frågan är om du förstår. Det är inte mig vi diskuterar. Det är ts. 
  • Anonym (Caesar)

Din kompis låter antingen klumpig, eller så förstår hon inte att det faktiskt kallas förlossning när barnet kommer ut, även om det är med snitt.

Jag tycker däremot inte att om barnet föds med snitt, att kvinnan har fött barn. För det ordvalet antyder en aktiv handling från kvinnan, och ett snitt är passivt från kvinnans sida. Det är kanske inte riktigt så enkelt att det går att kategorisera till antingen eller, eftersom många kvinnor, precis som TS, blir snittade efter en tids värkarbete, och då har de varit med om i alla fall en del av förlossningsarbetet, även om de inte krystat ut barnet. Jag tycker att det är upp till kvinnan att själv sätta ord på sin upplevelse, vill en snittad kvinna säga att hon fött barn så tänker inte jag säga emot. Jag skriver här bara hur jag tänker, men jag säger inte åt andra kvinnor hur de ska tänka kring deras egen förlossning.

Jag har fått mina barn med kejsarsnitt, först akut och sedan planerat. Jag tycker inte att jag har fött barn, eftersom jag inte var aktiv under förlossningarna (det akuta tog de beslutet att förlösa med kejsarsnitt relativt omgående efter att jag kom in, så jag har inte heller haft något längre värkarbete). Men jag rättar som sagt inte andra kvinnor som säger att de fött barn med snitt.

Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?