• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Anonym (Lio)
    Anonym skrev 2025-01-02 17:01:58 följande:
    Men så bra då, läkarna sa att hennes smärta var helt normal efter ett snitt.
    Jag fick för mig att du talade mot det men jag kanske missuppfattade eller läste för slarvigt.
    Det är normalt att ha ont men inte "katastrofalt ont". Det är din omskrivning av det. Det kan du inte få någon att tro att läkare sagt. Man får smärtlindring och sedan klingar smärtan av som vid alla operationer. Det är ändå viktigt att framhålla för alla som ev ska genomgå kejsarsnitt. Din svärdotter är kanske onormalt smärtkänslig eller vägrar smärtlindring eller (mer troligt) så passar det bäst ur din egen argumentation att beskriva det så för att framhålla din egen ståndpunkt.
  • Anonym (snus)

Jag har fött fem barn. Ingen med snitt. 
    Men jag tycker att det är intressant att börja prata om låtsasförlossningar för då kan man ju dra det hur långt som helst.
    I slutändan kanske det bara blir hemmaförlossningar med partnern som assisterar som är på riktigt?
    För naturliga värkar och värkar av smärtstimulerande dropp är ju inte samma sak. Bedövning, lustgas och sånt otyg? - nej, en riktig kvinna genomför sin riktiga förlossning utan sånt. 

• Anonym
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 17:14:06 följande:
    Det är normalt att ha ont men inte "katastrofalt ont". Det är din omskrivning av det. Det kan du inte få någon att tro att läkare sagt. Man får smärtlindring och sedan klingar smärtan av som vid alla operationer. Det är ändå viktigt att framhålla för alla som ev ska genomgå kejsarsnitt. Din svärdotter är kanske onormalt smärtkänslig eller vägrar smärtlindring eller (mer troligt) så passar det bäst ur din egen argumentation att beskriva det så för att framhålla din egen ståndpunkt.
    Du får tro precis vad du vill.
    Inga problem.

Eftersom jag känner min svärdotter så vet jag ju ändå vad som är sant eller ej. Flört Och "onormalt smärtkänslig" är hon då definitivt inte. Hur jag vet det kommer jag dock inte att gå in på här.

På något vis är det ändå komiskt att du tror dig veta mer om mig och mina närstående än jag vet själv! Tomte
  • Anonym (Lio)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 15:57:06 följande:
    Jo det är normalt , jag har gjort två snitt och jo det gör katastrofalt ont direkt efter. Det berodde inte på något annat än att de hade skurit upp min mage. Om du inte är läkare tror jag de det vart bättre än du. Det är såklart värt det om det krävs för att barnet ska komma ut men det är en stor operation och helt normalt att det gör väldigt ont efteråt. 
    Ja jag har också gjort snitt så din upplevelse är inte mer sann än min. Jag hade inte särskilt ont eftersom jag fick adekvat smärtlindring och sedan gick det över. Läkarna sa det var helt normalt och aldrig har jag hört någon medicinsk personal säga att det gör katastrofalt ont efter en operation. Eftersom man får bedövning och smärtlindring. Komplikationer kan göra att man får mer ont men det är inte det normala. Precis som vid vaginal förlossning där komplikationer kan göra att man får mer ont. Inget av det är ju riskfritt men akut snitt görs ju av en anledning, att det är mer riskfyllt att föda vaginalt. 
  • Anonym (Lio)
    Anonym skrev 2025-01-02 17:27:31 följande:
    Du får tro precis vad du vill.
    Inga problem.

Eftersom jag känner min svärdotter så vet jag ju ändå vad som är sant eller ej. Flört Och "onormalt smärtkänslig" är hon då definitivt inte. Hur jag vet det kommer jag dock inte att gå in på här.

På något vis är det ändå komiskt att du tror dig veta mer om mig och mina närstående än jag vet själv! Tomte
    Jag struntar fullständigt i dina närstående. Nej jag vet inget om dem och vill inget veta. Däremot vet jag att du inte verkar veta mycket och vill provocera men tyvärr blir det på ett misslyckat sätt. Guld i mun
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 17:32:34 följande:
    Jag struntar fullständigt i dina närstående. Nej jag vet inget om dem och vill inget veta. Däremot vet jag att du inte verkar veta mycket och vill provocera men tyvärr blir det på ett misslyckat sätt. Guld i mun
    Vet du vad?
    Jag struntar i dig och dina fantasier och besserwisserstil.

Är inte ute efter att provocera utan deltar i diskussionen. Liksom du. Se dig i spegeln för bövelen. Spöke
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 17:27:47 följande:
    Ja jag har också gjort snitt så din upplevelse är inte mer sann än min. Jag hade inte särskilt ont eftersom jag fick adekvat smärtlindring och sedan gick det över. Läkarna sa det var helt normalt och aldrig har jag hört någon medicinsk personal säga att det gör katastrofalt ont efter en operation. Eftersom man får bedövning och smärtlindring. Komplikationer kan göra att man får mer ont men det är inte det normala. Precis som vid vaginal förlossning där komplikationer kan göra att man får mer ont. Inget av det är ju riskfritt men akut snitt görs ju av en anledning, att det är mer riskfyllt att föda vaginalt. 

Jag hade inga komplikationer varken efter mitt akuta snitt eller mitt planerade , de läkte precis som de skulle och ingen infektion men jag hade väldigt ont efteråt ändå, mest efter det planerade snittet. Jag har inte sagt att din upplevelse är mindre sann , det är du som säger att min upplevelse inte är normal. 

Jag tyckte det gjorde jätteont att föda vaginalt, bara för det säger jag inte att någon som inte tyckte det gjorde jätteont ljuger. Det gjorde helt enkelt inte jätteont för den personen medan det gjorde det för mig. 

• Anonym (Lio)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 17:51:33 följande:

Jag hade inga komplikationer varken efter mitt akuta snitt eller mitt planerade , de läkte precis som de skulle och ingen infektion men jag hade väldigt ont efteråt ändå, mest efter det planerade snittet. Jag har inte sagt att din upplevelse är mindre sann , det är du som säger att min upplevelse inte är normal. 

Jag tyckte det gjorde jätteont att föda vaginalt, bara för det säger jag inte att någon som inte tyckte det gjorde jätteont ljuger. Det gjorde helt enkelt inte jätteont för den personen medan det gjorde det för mig. 

Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter en operation. Det vidhåller jag. Då har man kraftigt misslyckats med smärtlindringen eller så har man komplikationer. Absolut kan man misslyckas att smärtlindra men det är inte det vanliga eller "normala". Sen kan man uppleva det olika. Men sjukvårdens uppgift är att lindra smärta och det är sjukt irriterande med folk som skriver och överdriver åt ena eller andra hållet i såna här trådar. Eftersom det faktiskt finns människor som är rädda och söker råd och fakta kring operationer och förlossningar här. Fakta är att normalt sett ger inte kejsarsnitt "katastrofal smärta" utan för de allra flesta går det bra med smärtlindring. Och om det blir akut kejsarsnitt skulle alternativet, dvs vaginal förlossning, i det läget vara betydligt värre!
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 18:02:24 följande:
    Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter en operation. Det vidhåller jag. Då har man kraftigt misslyckats med smärtlindringen eller så har man komplikationer. Absolut kan man misslyckas att smärtlindra men det är inte det vanliga eller "normala". Sen kan man uppleva det olika. Men sjukvårdens uppgift är att lindra smärta och det är sjukt irriterande med folk som skriver och överdriver åt ena eller andra hållet i såna här trådar. Eftersom det faktiskt finns människor som är rädda och söker råd och fakta kring operationer och förlossningar här. Fakta är att normalt sett ger inte kejsarsnitt "katastrofal smärta" utan för de allra flesta går det bra med smärtlindring. Och om det blir akut kejsarsnitt skulle alternativet, dvs vaginal förlossning, i det läget vara betydligt värre!

Vaginal förlossning skulle definitivt varit värre (eller helt omöjligt) i mitt fall de gångerna jag gjorde snitt . Men jag vet inte varför du känner ett behov av att kalla andras upplevelser för onormala. Och nej jag överdriver inte heller. Hur tänker du att du vet bättre än jag hur det kändes efter jag hade blivit snittad? Och du vet tydligen bättre än läkare och barnmorskor som tog hand om mig att jag tydligen fick komplikationer och inte var tillräckligt smärtlindrad? 

Jag vet att jag inte hade några komplikationer efter snitten , de läkte som de skulle och nu är jag gravid igen med 1,5 månad kvar till BF utan några komplikationer som är relaterade till snitten. 

Du tycker alltså att man får säga att en vaginal förlossning gör jätteont men inte att man har haft jätteont efter kejsarsnitt? Eller får man aldrig säga att man någonsin har haft ont av nånting för då kan man skrämma folk? Folk blir väl förresten mer skrämda när du hittar på att det är onormalt att det gör ont och att det måste bero på att det är något fel. 

• Anonym (Lio)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 18:20:54 följande:

Vaginal förlossning skulle definitivt varit värre (eller helt omöjligt) i mitt fall de gångerna jag gjorde snitt . Men jag vet inte varför du känner ett behov av att kalla andras upplevelser för onormala. Och nej jag överdriver inte heller. Hur tänker du att du vet bättre än jag hur det kändes efter jag hade blivit snittad? Och du vet tydligen bättre än läkare och barnmorskor som tog hand om mig att jag tydligen fick komplikationer och inte var tillräckligt smärtlindrad? 

Jag vet att jag inte hade några komplikationer efter snitten , de läkte som de skulle och nu är jag gravid igen med 1,5 månad kvar till BF utan några komplikationer som är relaterade till snitten. 

Du tycker alltså att man får säga att en vaginal förlossning gör jätteont men inte att man har haft jätteont efter kejsarsnitt? Eller får man aldrig säga att man någonsin har haft ont av nånting för då kan man skrämma folk? Folk blir väl förresten mer skrämda när du hittar på att det är onormalt att det gör ont och att det måste bero på att det är något fel. 

Jag har inte skrivit att det inte gör ont. Jag menar att det inte gör "katastrofalt ont". Vet inte vad du lägger i den betydelsen men för mig är katastrofal lika med katastrof och så ont är, menar jag definitivt, inte normalt att ha efter ett kejsarsnitt. Ja man har ont, ja det finns smärtlindring men nej någon KATASTROF är det inte! Det är lustigt men det är nästan alltid bara folk som propagerar för att det är mycket "bättre" med vaginal förlossning som anser att det är "katastrof" med kejsarsnitt. Liksom flera exempel i den här tråden. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 18:30:27 följande:
    Jag har inte skrivit att det inte gör ont. Jag menar att det inte gör "katastrofalt ont". Vet inte vad du lägger i den betydelsen men för mig är katastrofal lika med katastrof och så ont är, menar jag definitivt, inte normalt att ha efter ett kejsarsnitt. Ja man har ont, ja det finns smärtlindring men nej någon KATASTROF är det inte! Det är lustigt men det är nästan alltid bara folk som propagerar för att det är mycket "bättre" med vaginal förlossning som anser att det är "katastrof" med kejsarsnitt. Liksom flera exempel i den här tråden. 

Är du läkare eller barnmorska? Kan du länka till några källor där det står hur ont det ?ska? göra? Eller baserar du det bara på din egen upplevelse och är helt säker på att ingen kan ha haft mer ont än du?

Jag kommer snart göra mitt tredje kejsarsnitt , jag tycker verkligen inte det är någon katastrof att behöva göra det. Då skulle jag inte skaffat fler barn efter första snittet. Och att föda vaginalt gjorde definitivt mer ont än det gjorde efter kejsarsnitt. Men efter mitt andra snitt hade jag så ont ett litet tag så att jag grät och knappt kunde röra mig, eftersom jag var på ett sjukhus blev jag undersökt och ingenting var fel. 

När det gäller vaginal förlossning eller kejsarsnitt tycker jag inte att det ena är bättre än det andra , det finns fördelar och nackdelar med båda och det är olika från situation till situation vad som innebär minst risker för mamma och barn. Och det är inte heller så att man får välja helt själv utan det är läkare som avgör så att ?propagera? för det ena eller andra känns ganska onödigt. 

Och på ett diskussionsforum har man rätt att berätta om sin upplevelse , man behöver inte ljuga för att inte skrämma andra. Och som sagt tror jag du skrämmer andra mer när du säger att något måste vara fel bara för att man har väldigt ont efter en stor bukoperation. Det kan göra väldigt väldigt ont utan att det är farligt.

• NariPride

Din vän har nån form av mindervärdeskomplex och tar ut det på dig. För _hennes_ kvinnliga ego är det avgörande hur man föder barn. Och ju naturligare, desto starkare anser hon att man är.

Hade du fött naturligt så hade hon säkert slängt med nåt gällande om du fick lustgas eller annat för att dämpa smärtan. Och hade du då sagt ja så hade du förmodligen inte fött tillräckligt naturligt och därmed inte genomgått en _riktig_ förlossning då heller.

Hon kanske är en bra vän i övrigt, men har klart osunda värderingar gällande förlossningar. I den frågan kan du aldrig få hennes stöd.

Frågar du mig så har du genomgått en förlossning men med hjälp av andra. Och vi får vara glada över att vi har sådan hjälp.

• Anonym (Dotter)
    NariPride skrev 2025-01-03 05:23:53 följande:

Din vän har nån form av mindervärdeskomplex och tar ut det på dig. För _hennes_ kvinnliga ego är det avgörande hur man föder barn. Och ju naturligare, desto starkare anser hon att man är.

Hade du fött naturligt så hade hon säkert slängt med nåt gällande om du fick lustgas eller annat för att dämpa smärtan. Och hade du då sagt ja så hade du förmodligen inte fött tillräckligt naturligt och därmed inte genomgått en _riktig_ förlossning då heller.

Hon kanske är en bra vän i övrigt, men har klart osunda värderingar gällande förlossningar. I den frågan kan du aldrig få hennes stöd.

Frågar du mig så har du genomgått en förlossning men med hjälp av andra. Och vi får vara glada över att vi har sådan hjälp.

Sedan kan det gå åt andra hållet också.

Jag födde mitt första barn med bara bäckenbottenbedövning då jag klipptes, och syddes efterår med enbart lindring med kylspray. (80-talet).
    Andra barnet födde jag med lite lustgas när det var som värst annars bara varma riskuddar.

Det är inget jag "skryter" med, men när det kommit på tal har jag märkt att vissa nästan blir sura och tror att jag spelar hjältinna eller något.
    Det gör jag inte, jag bara berättar när jag får frågan.

I ärlighetens namn känns det bra att ha fött så pass utan hjälp av smärtlindring, att jag på något vis var mer eller mindre 100% i min smärta som gav mig det finaste jag har.

Sedan får tilläggas att personalen sa att jag hade lätta förlossningar, att jag var som "gjord för att föda barn".
    Men för den skull behöver väl inte andra bli störda på det?

Jag ser inte ner på npgon oavsett hur de fick sina barn. Låt då mig få vara stolt över mina!
Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?