• Lilalila1234

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Hej! 

Jag är gravid i v.35 med mitt andra barn och har ett planerat snitt. Min förra förlossning gick inte så bra men både jag och dottern är utan komplikationer idag. Förlossningen anmäldes av personalen själva och slutade i ett akut-snitt. Hon låg i kanalen och jag hade ett konstant värkarbete utan pauser i ca 10 timmar pga värkstimulerande och en igångsättning, det fortsatte i ca 15 timmar till men då med pauser i värkarna. Var sjuk sedan tidigare och väldigt svag från början. Det var inte så kul och har valt snitt för den här förlossningen. Jag ville gärna inte att ett akutsnitt sker igen då det är farligare än ett planerat snitt och jag upplever stark dödsångest när jag tänker på att jag ska föda igen, vaginalt eller med snitt. 

Har en vän som vid flera tillfällen nämnt att min första förlossning var en ?låtsas förlossning? då min dotter inte kunde födas vaginalt, vilket sårar mig något. Är egentligen inte så viktigt för mig vad någon annan tycker och jag har bara låtit det glida förbi när det nämnts innan, är inte värt att bli ovänner över. Vet att ett ?det där sårar mig? inte räcker utan då kommer hon börja förklara mer ingående varför min förlossning inte var på riktigt. 

Jag finner inte att någon av förlossnings sätten är mer kreddiga eller gör kvinnan sämre eller bättre på något sätt. Har inte gjort innan det blev akut Snitt heller. Men ni som gjort båda eller andra som fött med kejsarsnitt vad hade ni sagt eller hur hade ni reagerat på den här typen av kommentarer. 

Jag är vanligtvis en ganska konfrontativ person men vissa människor eller ämnen skrämmer mig på något sätt. Känns som att jag kommer bli mer sårad och gå upp i affekt för lätt.

Känns som att jag måste förbereda mig på fler liknande kommentarer nu när jag föder ett till barn med snitt. 

• Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
  • Anonym (Ann)
    Minkoppte skrev 2025-01-01 11:43:30 följande:
    Frågan är om du förstår. Det är inte mig vi diskuterar. Det är ts. 
    Och varför skulle en vuxen människa, dvs TS kompis, bete sig mot barnet så som du skrev? Dvs ifrågasätta inför barnet hur barnet föddes? Dessutom, varför skulle en person som anser att kejsarsnitt inte är att föda, fråga ett barn när det föddes?
  • Anonym (Dina)

Man kallas inte förstföderska av vården längre efter att man fört barn med kejsarsnitt. Man skriver en förlossningsberättelse i journalen, inte en operationsberättelse. Man kanske inte pressar ut ett barn genom vaginan men både barn och mamma  har genomgått en förlossning. 

• Anonym (Varför)

Man kan ju undra vad din väninna har för mindervärdeskomplex efter som hon känner att hon måste trycka till dej! 

Egentligen tycker jag du ska ge henne en rejäl avhyvling och tala om för henne hur dum  jäkla dum hon är. Men så gör man inte. Nej, ge igen på ett litet sofistikerat sätt i stället. Le och säg, Ja jag hade inte lika tur som dej som kom undan lika lätt som dej, på det sättet kroppen är tänkt att föda. Det måste vara underbart att slippa genomgå en stor bukoperation och bli uppsprättad för att att få ut barnet. Gud vad det måste kännas skön för dej som kom undan på det enkla sättet. 

• Anonym (Riktigtriktig)

Jag har fött med både urakut snitt och vaginalt. Båda förlossningarna är lika riktiga. Hade precis lika ont efter båda, men på olika ställen!
    Hade du inte blivit smittad hade kanske både du och barnet dött?!
    Låt mig gissa, hon har inte fött barn själv?

• Anonym (Riktigtriktig)

Snittad ska det såklart stå 😅

• Tow2Mater
    Anonym (Dina) skrev 2025-01-01 16:13:11 följande:

Man kallas inte förstföderska av vården längre efter att man fört barn med kejsarsnitt. Man skriver en förlossningsberättelse i journalen, inte en operationsberättelse. Man kanske inte pressar ut ett barn genom vaginan men både barn och mamma  har genomgått en förlossning. 

Intressant. Man åker in till förlossningen som förstföderska, men genomgår man snitt, kommer man vid andra barnet in till förlossningen igen som förstföderska. Inte konstigt att åldern för förstföderskor stiger i statistiken. 
  • Anonym (JJ)
    Tow2Mater skrev 2025-01-01 22:20:00 följande:
    Intressant. Man åker in till förlossningen som förstföderska, men genomgår man snitt, kommer man vid andra barnet in till förlossningen igen som förstföderska. Inte konstigt att åldern för förstföderskor stiger i statistiken. 

Hon menade ju att man INTE kallas försföderka EFTER att man har fött med snitt. Blir man gravid igen är man alltså inte förstföderska utan omföderska och kallas för det. Eftersom det räknas som att man har fött barn oavsett hur man har fött barnet.

Sett dig i nån annan tråd om snitt också och det verkar vara lite sådär med läsförståelsen. Och alla inom vården är förstås onda som försöker få kvinnor att föda vaginalt. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Varför) skrev 2025-01-01 20:41:13 följande:

Man kan ju undra vad din väninna har för mindervärdeskomplex efter som hon känner att hon måste trycka till dej! 

Egentligen tycker jag du ska ge henne en rejäl avhyvling och tala om för henne hur dum  jäkla dum hon är. Men så gör man inte. Nej, ge igen på ett litet sofistikerat sätt i stället. Le och säg, Ja jag hade inte lika tur som dej som kom undan lika lätt som dej, på det sättet kroppen är tänkt att föda. Det måste vara underbart att slippa genomgå en stor bukoperation och bli uppsprättad för att att få ut barnet. Gud vad det måste kännas skön för dej som kom undan på det enkla sättet. 

Jo jag håller med , det är inte så att snitt är det lättare sättet att föda (har fött på båda sätten). Visst gör det mindre ont under tiden eftersom man är bedövad men när bedövningen släpper .. Mycket mycket värre skulle jag säga. Men såklart värt det om det krävs för att man ska få ett friskt och levande barn. 
  • Tow2Mater
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-02 01:40:40 följande:

Hon menade ju att man INTE kallas försföderka EFTER att man har fött med snitt. Blir man gravid igen är man alltså inte förstföderska utan omföderska och kallas för det. Eftersom det räknas som att man har fött barn oavsett hur man har fött barnet.

Sett dig i nån annan tråd om snitt också och det verkar vara lite sådär med läsförståelsen. Och alla inom vården är förstås onda som försöker få kvinnor att föda vaginalt. 

Men det är ju det jag säger. Sluta gå till personlig attack nu, håll dig till ämnet. Att vara omföderska utan att först varit en förstfoderska är inte logiskt.
  • Anonym (JJ)
    Tow2Mater skrev 2025-01-02 13:07:38 följande:
    Men det är ju det jag säger. Sluta gå till personlig attack nu, håll dig till ämnet. Att vara omföderska utan att först varit en förstfoderska är inte logiskt.

När man är gravid efter att man har fött barn (oavsett hur man har fött , vaginalt eller med kejsarsnitt) så är man omföderska och kallas det av vården också. Det var det personen menade och tog upp det som ett bevis på att kejsarsnitt också ses som ett sätt att föda.

När man är gravid och föder barn första gången (oavsett hur man föder) är man förstföderska. Ganska enkelt. Inom vården ses kejsarsnitt som ett sätt att föda barn. Jag ska göra planerat snitt om lite mer än en månad och jag säger att jag ska föda om ca en månad, det säger min sambo också. 

Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?