• Anonym (Moder Natur)

Barnet fick inte äta vad det ville

Barnet var hos en kompis och de skulle beställa hem mcdonalds. Förvåningen när hon fick höra att hon får ta fisk, kyckling eller vego, inte vanlig hamburgare? Det "vill hon nämligen inte att man äter hemma hos henne". Alltså vad är rimligheten i att bestämma vad någon annan får äta? Föräldern skulle ju inte ens tillaga den själv?

• Svar på tråden Barnet fick inte äta vad det ville
  • Anonym (Mimmi)

Det bjöds på mat och det fanns valmöjligheter.
    Skulle ungen äta kött så får väl morsan/farsan betala isåfall?

Blir man bjuden så äter man det som bjuds eller tackar nej, vilket också är ett alternativ.

• Anonym (Steff)

Hur kan man bli sur på att barnet får leka hos kompisen och välja bland några utvalda rätter från McDonalds. Snacka om att vara lättkränkt och skitnödig. 

Hon får väl göra som hon vill i sitt kök. Hur tänker du att hon ska motivera för sina barn att kompisen blir bjuden på ko när hon har bestämt att hennes egna barn inte får? 

Acceptera att folk är olika eller sluta umgås med andra än lättkränkta koätare. 

• Anonym (Bioo)
    Anonym (:D) skrev 2024-12-25 14:39:10 följande:
    Då ska vegetarianer, veganer, pescetarianer, muslimer etc också ta seden dit de kommer och äta det serveras. Bra att veta :) Ska bjuda veganen och muslimen på en stor fläskköttbit. I mitt hem äter vi endast (fläsk)kött och de får ta seden dit de kommer :)
    Jag är vegetarian och erbjuder mig alltid att ta med något till mig själv. Eller säger att hag kan äta potatis och sallad. Svårare än så är det inte. Men de allra flesta insisterar på att laga vegetarisk mat till mig. :)
  • Anonym (Bioo)
    Anonym (Max) skrev 2024-12-25 11:19:00 följande:
    Vilket är en del av problemet med kvinnan. Hon verkar inte förstå att det inte är någon skillnad i att äta en fisk eller en ko. Fattas bara att hon använder ägg eller mejeriprodukter också.

En pescetarian bidrar också till att döda djur och att förstöra miljön så att låtsas som att det är finare och bättre än att äta normal blandkost är i bästa fall bara okunskap

Men TS unge kan inte få en hamburgare pga kvinnans ideologi

Hon kanske skiter högaktningsfullt i att djur lider! Produktion av nötkött ger otroligt mycket större metan- och koldioxidutsläpp jämfört med fisk. Energiförlusten är inte heller lika stor för fisk eftersom vild fisk äter sånt som vi ändå inte vill eller kan äta, till skillnad från nötkreaturen som matas med grödor som odlats på mark som istället hade kunnat användas till att odla människoföda på. 

Att välja bort rött kött är för många ett miljöbeslut, inte ett moraliskt beslut om djurhållning. Om mamman i ts väljer att dricka mjölk är det upp till henne. Hennes kostval är mer klimatsmart än köttätarens oavsett. 

• Anonym (Boink)

Låter lite väl skitnödigt, men visst, de bjuder så då får man väl ta det eller låta bli.

• Anonym (Mili)

Jobbigt att bli så kränkt som Ts över att hennes barn blir bjuden på mat men inte fick välja helt fritt

Stackars stackars lilla barn som inte fick välja vilken mat hen skulle bli bjuden på hos andra. Hur ska det gå i livet nu?!

• Anonym (orion)

Om kompisens mor håller så kompromisslöst på principen 'mitt hem, mina regler' måste hon väl också vara konsekvent och acceptera den omvända principen 'andras hem, andras regler'.

Hoppas hon är det, men skulle inte förvåna mig om hon tycker att hennes regler också skall gälla i andras hem om hennes barn skulle bli bjudna på mat där.

• Anonym (Bioo)

Blir uppriktigt förvånad över hur oförskämda människor det finns i tråden. Blir man bjuden på mat är man tacksam och tar emot eller tackar nej. Att ta emot något man blir bjuden på och klaga över det - det slutar väl ändå folk med någon gång i tre-, fyraårsåldern? 

• Anonym (Mimmi)
    Egon den stora skrev 2024-12-26 09:44:34 följande:

Umgås inte mer med den familjen, så är problemet borta! 

Ja, det är bra. Undvik generösa människor så mycket det går.
Svar på tråden Barnet fick inte äta vad det ville