Anonym (On point) skrev 2024-12-22 09:57:15 följande:
Det finns ett problem med ditt resonemang. Din upplevelse av om någon är intresserad eller ej, hur avgör du om intresset är sexuellt/romantiskt eller bara allmänt. Jag träffar många intressanta personer av motsatt kön som jag gärna vill lära känna av andra orsaker än sex/romans. Har flera nära vänner som jag umgåtts med under lång tid som jag aldrig skulle kunna tänka mig vara otrogen med. Så hur skulle du kunna avgöra vad som är vad?
År det då inte bättre att lita på mig?
Som jag tidigare nämnt är otrohet ett val. Det är inte något som man viljelöst bara hamnar i.
Receptet för en relation utan otrohet är ömsesidig respekt och att man vårdar relationen, då blir valet att vara otrogen inte aktuellt. Man måste lita på varandra.
Det låter som du är kvinna. Heterosexuella kvinnor ser generellt sett manliga vänner som vänner. Heterosexuella män ser generellt sett kvinnliga vänner som potentiella sexuella partners.
Det mest klassiska sättet för en man att uppvakta en upptagen kvinna är att bara försöka vara vän med henne och ha roligt tillsammans samt få henne att öppna upp sig. Men aldrig att säga att man är intresserad. Jag har själv ofrivilligt varit i den sitsen många gånger där gifta eller andra upptagna kvinnliga vänner/bekanta/kollegor förklarat att de är förälskade i mig eller vill ha sex med mig.
Sen finns det givetvis också en viss attraktionsfaktor där det inte får vara för stor skillnad mellan personerna.
Hur man kan upptäcka detta beror på om man är man eller kvinna. Men män som ofta tar initiativet till kontakt eller att ses är oftast intresserade skulle jag säga.
Otrohet är i många fall inte ett direkt val utan handlar om att man genom olika handlingar kommit känslomässigt nära en tredje person till den grad att man plötsligt känner lust eller förälskelse. Den känslan är åtminstone för stunden svår att motstå för många. Det är därför så många som varit otrogna säger att de aldrig trodde de kunde vara otrogna.
Givetvis ska man vårda relationen. Det är viktigt. Men ett vanligt sätt att inte vårda relationen idag är att ha mer kvalitetstid med en kollega än med sin partner. Och med tanke på att vi umgås så mycket på arbetstid mot vad vi gör hemma så kan det vara svårt att upptäcka detta i tid.
Kollar man siffrorna för otrohet i Sverige idag mot i andra länder där man umgås mindre mellan könen så kan man nog säga att det är svårare att lita på sin partner i Sverige åtminstone.
Sen får min sambo umgås själv med sina tidigare manliga vänner och ett par ex. Men skulle det vara någon ny eller någon jag vet hon varit intresserad av skulle jag inte tycka det var okej. Eller om jag märkte att hon började göra sig fin inför en träff med någon man. Eller började umgås frekvent med någon. Vi har knappt tid för varandra just nu pga småbarn.