• Anonym (TS)

Normalt att bli uppläxad?

Är det normalt att känna sig uppläxad av sin partner? Det kanske är jag som är överkänslig, men jag tar så otroligt illa vid mig av att bli tillsagd av min man numera. Jag försöker förstå vad det är och det enda jag kan komma på är hur han säger till mig. I min värld är det en uppläxning varje gång, som om man pratar med ett barn. 

Idag sa jag en sak till honom när han satt i soffan och tittade på skidor. Han blev irriterad för att jag störde honom, och började prata länge om hur dåligt det är av mig att störa honom och att det nu var helt värdelöst att titta eftersom jag förstört hans koncentration. Allt sades med allvarlig röst och allvarlig blick. I min värld hade han kunnat be mig vara tyst för att han kollade. Det tycker jag skulle räckt. 

Samma sak när jag häromdagen tog en ny lök och glömde att vi hade en halv i kylen. Han hade kunnat sucka och berätta att det var slarvigt. Istälet antog han samma allvarliga ton och blick och meddelade hur otroligt slarvigt detta var av mig. Han kan inte lita på mig och måste kontrollera så att jag inte slarvar. 

Den typen av kommentarer får mig att känna mig så uppläxad och liten. Jag mår dåligt varje gång han säger till mig så där och känner mig liten och dålig. Jag har så klart pratat med honom, men han menar att det är mitt fel eftersom jag gör som jag gör.  

Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?

• Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?
  • Anonym (What)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-09 18:27:32 följande:
    Nu jobbar min man ungefär halvtid i egen firma (utan kunder nu också). Han har ingen ekonomisk stress, utan är numera ekonomisk oberoende. Jag arbetar heltid och tar lite mer än hälften av alla skjutsningar till träningar.

Han vägrar också gå i parterapi eftersom det inte är något fel på honom utan bara på mitt beteende.
    Ja, vägrar han parterapi är det väl bara att gratulera honom att han får eget ansvar över sina egna lökar? Eller hur tänkte du gå vidare?
  • Anonym (TS)
    Anonym (What) skrev 2024-12-09 19:17:19 följande:
    Ja, vägrar han parterapi är det väl bara att gratulera honom att han får eget ansvar över sina egna lökar? Eller hur tänkte du gå vidare?
    Jag har ju inte fattat några beslut så här. Men det känns inte som en hållbar situation. 
  • Anonym (Jag)

Inte okej att göra så oavsett man eller kvinna

• Anonym (K)

Han är en giftig skithög efter vad du skriver här. Jag säger avlägsna dig, det hade jag gjort i det läget. Men klokt är väl att göra klart för honom att om han inte ändrar sig så kommer du att lämna.

• Anonym (Steff)

Det är inte dig det är fel på här.

Beter han sig likadant mot barnen? Det finns en bok som heter, Fem gånger mer kärlek. Ge honom den att läsa och säg att den regeln är bra för alla relationer, inte bara mellan föräldrar och barn. 

• Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-12-09 14:41:59 följande:
    Jag svarade på ditt inlägg, men citatet i det var inte från dig utan ett allmänt exempel. Är det så svårt att förstå?
    Du är spydig i precis varje svar. Hoppas du inte jobbar kvar på kvinnojouren. Tänk att mötas av det där varje gång någon inte tycker som du. Huva
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2024-12-09 19:57:57 följande:
    Jag har ju inte fattat några beslut så här. Men det känns inte som en hållbar situation. 
    Nej det är det inte. Om han vägrar parterapi skulle jag råda dig att lämna. Varken du eller barnen kan må bra av det här. Vill du att er framtid ska se ut så här?
  • Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-09 23:44:50 följande:
    Du är spydig i precis varje svar. Hoppas du inte jobbar kvar på kvinnojouren. Tänk att mötas av det där varje gång någon inte tycker som du. Huva
    Gå och trolla någon annanstans nu. Jag är inte spydig, jag berättar bara att du läser båda mina och TS inlägg fel, vilket hon också har bekräftat.
  • Anonym (Blåklocka)

Jag har varit där du är, TS... Det blev inte bättre, tvärtom. Allt jag gjorde var fel, han klagade alltid på mig och skämde ut mig inför både barnen och våra vänner, kunde starta krig på stan för att jag köpt äpplen som tydligen var i fel färg och utan att jag fått veta vilka han ville ha.

Jag önskar att jag hade lämnat mycket tidigare. I efterhand ser jag att det var ganska dåligt innan dess också även om man inte fattade det...

Även fast det inte skulle bli värre så är det illa nog. Du mår ju dåligt och det är inte normalt att "läxa upp" någon för att man missat en halv lök...

Om du faktiskt har tagit upp med honom att han beter sig illa och du mår dåligt men han bara fnyser åt det (förminskar dig en gång till), då är det dags att lämna. Precis som någon annan skrev här så kan ingen fin tid innan väga upp för att han får dig att må skit nu...

• Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2024-12-09 18:06:25 följande:
    Men han var ju perekt tills efter barnen. Andrades kanske TS och blev annorlunda efter barnen kom?
    Det är sannolikt, så som många män gör. Majoriteten imo. För män kanske dom känner en trygghet i att veta att kvinnan är mestadels fast så att dom kan visa sitt sanna jag då.
Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?