• Anonym (TS)

Normalt att bli uppläxad?

Är det normalt att känna sig uppläxad av sin partner? Det kanske är jag som är överkänslig, men jag tar så otroligt illa vid mig av att bli tillsagd av min man numera. Jag försöker förstå vad det är och det enda jag kan komma på är hur han säger till mig. I min värld är det en uppläxning varje gång, som om man pratar med ett barn. 

Idag sa jag en sak till honom när han satt i soffan och tittade på skidor. Han blev irriterad för att jag störde honom, och började prata länge om hur dåligt det är av mig att störa honom och att det nu var helt värdelöst att titta eftersom jag förstört hans koncentration. Allt sades med allvarlig röst och allvarlig blick. I min värld hade han kunnat be mig vara tyst för att han kollade. Det tycker jag skulle räckt. 

Samma sak när jag häromdagen tog en ny lök och glömde att vi hade en halv i kylen. Han hade kunnat sucka och berätta att det var slarvigt. Istälet antog han samma allvarliga ton och blick och meddelade hur otroligt slarvigt detta var av mig. Han kan inte lita på mig och måste kontrollera så att jag inte slarvar. 

Den typen av kommentarer får mig att känna mig så uppläxad och liten. Jag mår dåligt varje gång han säger till mig så där och känner mig liten och dålig. Jag har så klart pratat med honom, men han menar att det är mitt fel eftersom jag gör som jag gör.  

Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?

• Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?
  • Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-09 07:58:13 följande:
    Fast det sa jag ju aldrig heller, att det bara var en svacka 😌 
    Och står det att det är dig jag citerar? Nej, det gör det inte.

Men oacceptabla och farliga beteenden bortförklaras ofta med just "han har inte alltid varit så här", i tron på att det är en tillfällig svacka och att det snart återgår till det "vanliga". 

Det gör det oerhört sällan.
  • Anders1970
    Anonym (TS) skrev 2024-12-09 07:42:06 följande:
    Jag har abslut tagit upp det med honom. Hans svar är alltid att det är mitt fel. Ibland är bara känslig. Oftast skulle han sluta om jag börjar bete mig. 

Då får du addera skarphet och koppla det som flera skriver hur du känner och upplever när han agerar så dömande och illa.

Addera även att du tappar tilltro och attraktion till han och att det kommer leda till att ni kommer gå isär.

Du måste vara tydlig, detta kommer bara bli värre då det blir det nya normala.

• Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-12-09 08:32:42 följande:
    Och står det att det är dig jag citerar? Nej, det gör det inte.

Men oacceptabla och farliga beteenden bortförklaras ofta med just "han har inte alltid varit så här", i tron på att det är en tillfällig svacka och att det snart återgår till det "vanliga". 

Det gör det oerhört sällan.
    Det är ju för sjutton mitt inlägg du svarade på 😂
  • Anonym (Ui)

Han är en mobbare och/eller överreagerar. Att du orkar med honom... Obestämd

• Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-09 12:14:32 följande:
    Det är ju för sjutton mitt inlägg du svarade på 😂
    Jag svarade på ditt inlägg, men citatet i det var inte från dig utan ett allmänt exempel. Är det så svårt att förstå?
  • Anonym (Mannen)

Tycker det alltid känns så enspårigt när det diskuteras här och GUD förbanne den som har en annan åsikt/lösning än vad jag har (Läs What).

Kan det inte vara så att även vi män kan bli trotta, griniga efter en arbetsdag och sen skjutsningar hit och dit? Hade det varit ombytta roller så hade 97,2% av alla här inne sagt åt att "Du måste avlasta, ta mer ansvar, hjälpa till mer i hemmet" här inte ett ord...

Jag VET att merparten av er kvinnor tar större ansvar för både hem och barn men ibland är det faktiskt tvärtom. Många här inne klagar även på mansbebisar som inte städar eller för den delen, öppnar en ny mjölk utan att dricka upp den som redan är öppnad.

Jag tror det ligger mer bakom. Din man har säkert fler saker som han irriterar sig på utan att ta upp med dig om. Det behöver inte bara vara saker som berör dig.

Tiil TS vill jag bara säga att det ser ut som du försöker nå honom men du hittar inte riktigt fram. Ta upp detta när ni båda är på bra humör. Säger han samma saker då så kan ju terapihjälp vara ett sätt att försöka lösa det men då måste ju båda se det som ett problem annars går det inte.

• Anonym (What)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-09 15:53:45 följande:

Tycker det alltid känns så enspårigt när det diskuteras här och GUD förbanne den som har en annan åsikt/lösning än vad jag har (Läs What).

Kan det inte vara så att även vi män kan bli trotta, griniga efter en arbetsdag och sen skjutsningar hit och dit? Hade det varit ombytta roller så hade 97,2% av alla här inne sagt åt att "Du måste avlasta, ta mer ansvar, hjälpa till mer i hemmet" här inte ett ord...

Jag VET att merparten av er kvinnor tar större ansvar för både hem och barn men ibland är det faktiskt tvärtom. Många här inne klagar även på mansbebisar som inte städar eller för den delen, öppnar en ny mjölk utan att dricka upp den som redan är öppnad.

Jag tror det ligger mer bakom. Din man har säkert fler saker som han irriterar sig på utan att ta upp med dig om. Det behöver inte bara vara saker som berör dig.

Tiil TS vill jag bara säga att det ser ut som du försöker nå honom men du hittar inte riktigt fram. Ta upp detta när ni båda är på bra humör. Säger han samma saker då så kan ju terapihjälp vara ett sätt att försöka lösa det men då måste ju båda se det som ett problem annars går det inte.

Otroligt ad förminskade du är mot ts. Att sätta sig på någon rent mentalt och läxa upp så som TS man gör handlar inte om att han är "trött" utan att han har en sunken syn på sin partner. Sen lyssnar han inte heller överhuvudtaget eftersom han puttar ifrån sig ALLT ansvar till TS när hon försöker prata med honom.

Om han har något problem i vardagen så får väl HAN uttrycka det istället för att behandla TS som skit över en halv lök? Wtf.

Sen att någon idi kommer in i konversationen och bara "aAa mEn Ni kViNnoOr dÅå!" - den personen är bara helt naturlig att avfärda eftersom det både är irrelevant och felaktigt.
  • Tow2Mater
    Anonym (What) skrev 2024-12-09 17:37:42 följande:
    Otroligt ad förminskade du är mot ts. Att sätta sig på någon rent mentalt och läxa upp så som TS man gör handlar inte om att han är "trött" utan att han har en sunken syn på sin partner. Sen lyssnar han inte heller överhuvudtaget eftersom han puttar ifrån sig ALLT ansvar till TS när hon försöker prata med honom.

Om han har något problem i vardagen så får väl HAN uttrycka det istället för att behandla TS som skit över en halv lök? Wtf.

Sen att någon idi kommer in i konversationen och bara "aAa mEn Ni kViNnoOr dÅå!" - den personen är bara helt naturlig att avfärda eftersom det både är irrelevant och felaktigt.
    Men han var ju perekt tills efter barnen. Andrades kanske TS och blev annorlunda efter barnen kom?
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-12-09 18:06:25 följande:
    Men han var ju perekt tills efter barnen. Andrades kanske TS och blev annorlunda efter barnen kom?
    Han var inte perfekt innan barnen. Han hade, liksom jag absolut hade och har, dåliga sidor. Men han betedde sig inte på det här viset. Då ska man också ha klart för sig att jag inte var helt säker på att jag ville ha barn, medan han var alldeles säker på att han ville det och att det var en dealbreaker gällande relationen för honom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-09 15:53:45 följande:

Nu jobbar min man ungefär halvtid i egen firma (utan kunder nu också). Han har ingen ekonomisk stress, utan är numera ekonomisk oberoende. Jag arbetar heltid och tar lite mer än hälften av alla skjutsningar till träningar.

Han vägrar också gå i parterapi eftersom det inte är något fel på honom utan bara på mitt beteende.
Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?