• Anonym (TS)

Normalt att bli uppläxad?

Är det normalt att känna sig uppläxad av sin partner? Det kanske är jag som är överkänslig, men jag tar så otroligt illa vid mig av att bli tillsagd av min man numera. Jag försöker förstå vad det är och det enda jag kan komma på är hur han säger till mig. I min värld är det en uppläxning varje gång, som om man pratar med ett barn. 

Idag sa jag en sak till honom när han satt i soffan och tittade på skidor. Han blev irriterad för att jag störde honom, och började prata länge om hur dåligt det är av mig att störa honom och att det nu var helt värdelöst att titta eftersom jag förstört hans koncentration. Allt sades med allvarlig röst och allvarlig blick. I min värld hade han kunnat be mig vara tyst för att han kollade. Det tycker jag skulle räckt. 

Samma sak när jag häromdagen tog en ny lök och glömde att vi hade en halv i kylen. Han hade kunnat sucka och berätta att det var slarvigt. Istälet antog han samma allvarliga ton och blick och meddelade hur otroligt slarvigt detta var av mig. Han kan inte lita på mig och måste kontrollera så att jag inte slarvar. 

Den typen av kommentarer får mig att känna mig så uppläxad och liten. Jag mår dåligt varje gång han säger till mig så där och känner mig liten och dålig. Jag har så klart pratat med honom, men han menar att det är mitt fel eftersom jag gör som jag gör.  

Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?

• Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?
  • Anonym (Q)

Jag har varit skyldig till samma beteende mot min man. Det är ingen ursäkt, men det var när jag var helt utsjasad under småbarnsåren och jag fungerade mer som en robot på autopilot vissa kvällar. Fruktansvärt respektlöst och jag skäms över att jag gjorde det mot min livspartner. Det var en reflektion av mina egna brister och inte hans.

Jag bad om ursäkt och skärpte till mig. Hittade andra sätt att uttrycka att jag behövde avlastning eller ge ord åt min frustration. 

• Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-12-08 20:03:27 följande:
    Vi har varit tillsammans i tolv år och det här har kommit de senaste åren, sen barnen kom skulle jag säga.
    Det brukar ju vara så. Aldrig efter forsta barnet om det finns fler, ibland efter andra, ofta efter tredje. Det måsta vara något med spermierna - ju fler de producerar, ju troligare det slår slint. Stess en faktor kanske? Kaske han inte orkar med er stora familj i vardagen?
  • Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-12-08 20:02:58 följande:
    Det är verkligen inget att skratta åt.
    Jo fast det är det. TS man har inte alltid betett sig såhär. Hans beteende är psykiskt påfrestande för ts men han verkar mer inta en pappa-roll än att han är ren och skär ondska och en narcissistit som många antyder. ett sådant personlighetsdrag väntar inte 12 år in i leken. Antagligen har han gått in för hårt i papparollen och mi använder samma tillvägagångsätt på TS, eller så han Har suttit också läst någon artikel om hur man kommunicerar med sin partner men har gått till överdrift och förstår det fel. TS skriver inte heller att hon har tagit upp det med honom och sagt hur konstigt hans beteende är, vilket antagligen är grunden till att han faktiskt fortsätter. Att skratta åt ett beteende kan ibland få mottagaren att haja till. Ibland gör man inte saker med flit. Allt är inte illa menat, allt är inte grund för skilsmässa. Ni måste andas. 
  • Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-09 06:21:05 följande:
    Jo fast det är det. TS man har inte alltid betett sig såhär. Hans beteende är psykiskt påfrestande för ts men han verkar mer inta en pappa-roll än att han är ren och skär ondska och en narcissistit som många antyder. ett sådant personlighetsdrag väntar inte 12 år in i leken. Antagligen har han gått in för hårt i papparollen och mi använder samma tillvägagångsätt på TS, eller så han Har suttit också läst någon artikel om hur man kommunicerar med sin partner men har gått till överdrift och förstår det fel. TS skriver inte heller att hon har tagit upp det med honom och sagt hur konstigt hans beteende är, vilket antagligen är grunden till att han faktiskt fortsätter. Att skratta åt ett beteende kan ibland få mottagaren att haja till. Ibland gör man inte saker med flit. Allt är inte illa menat, allt är inte grund för skilsmässa. Ni måste andas. 
    Okej. Mina många år inom Kvinnojouren ser något helt annat här. 

"Han har inte alltid betett sig så här, så det är nog bara en svacka - han har det tufft just nu" har alldeles för många kvinnor sagt som valt att stanna med en man som senare slog henne sönder och samman eller gjorde hennes liv till ett fängelse.

Behöver det vara så för TS? Nej. Bör man ta signalerna på allvar? I allra högsta grad.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-09 06:21:05 följande:
    Jag har abslut tagit upp det med honom. Hans svar är alltid att det är mitt fel. Ibland är bara känslig. Oftast skulle han sluta om jag börjar bete mig. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-09 07:42:06 följande:
    Jag har abslut tagit upp det med honom. Hans svar är alltid att det är mitt fel. Ibland är bara känslig. Oftast skulle han sluta om jag börjar bete mig. 
    Då är det en annan femma ☝🏼 
  • Anonym (Bossen)

Lustigt, för så där beter sig många kvinnor och då heter det inte narcissism eller gaslighting. Särskilt när man ska städa eller nått och inte gör det på rätt sätt, eller med barnen. Tjat i evigheter vad man gör fel och att dom gör det bättre själv.

Kvinnor läxar ofta upp sina män. Då heter det stackars kvinna som har en stor mansbebis.

• Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-12-09 07:14:46 följande:
    Okej. Mina många år inom Kvinnojouren ser något helt annat här. 

"Han har inte alltid betett sig så här, så det är nog bara en svacka - han har det tufft just nu" har alldeles för många kvinnor sagt som valt att stanna med en man som senare slog henne sönder och samman eller gjorde hennes liv till ett fängelse.

Behöver det vara så för TS? Nej. Bör man ta signalerna på allvar? I allra högsta grad.
    Fast det sa jag ju aldrig heller, att det bara var en svacka 😌 
  • Anonym (What)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-09 07:42:06 följande:
    Då säger du "det funkar inte överhuvudtaget för mig hur du läxar upp mig. Du får ändra på detta eller så går vi o terapi/vi skiljer oss."

Vilken jävla idiot han är!! Och nej detta är INTE normalt! Absurda exempel dessutom, han verkar störd. 
  • Anonym (What)
    Anonym (Bossen) skrev 2024-12-09 07:58:07 följande:

Lustigt, för så där beter sig många kvinnor och då heter det inte narcissism eller gaslighting. Särskilt när man ska städa eller nått och inte gör det på rätt sätt, eller med barnen. Tjat i evigheter vad man gör fel och att dom gör det bättre själv.

Kvinnor läxar ofta upp sina män. Då heter det stackars kvinna som har en stor mansbebis.

Men tyst med dig och lämna tråden bara. Du är helt ute och cyklar. Starta en egen tråd om dina egna, felaktiga tankar om kvinnor istället för att kapa TS tråd med massa bs
Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?