• Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

• Svar på tråden Vad gillar ni namnen?
  • Blue Waffle
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 18:38:58 följande:
    Vårt efternamn gör redan det och i värsta fall kan man också ge ytterligare ett förnamn som ?passar in? i så fall. Det går liksom inte att vara så väldigt säker såvida vi inte byter efternamn till Andersson och tar bort eventuella hebreiska andranamn och inte låter några grannar eller förbipasserande se oss exempelvis på fredagar och smyger till synagogan och hem osv. Det är så mycket mer än bara ett namnförslag om man ska sträva efter att vara så säker som bara möjligt.
    Fast tänk såhär, när man ropar upp barnet i skolan så kommer de ropa upp förnamnet, det är förnamnet som kommer stå på kroken där man hänger jackan och det är förnamnet man brukar skriva i jackan på namnlappen för att veta vem den tillhör.
    Även om jag förstår viljan är "ära sin kultur" och allt det där så måste man faktiskt tänka på vart barnet ska växa upp. Även om ni heter "Judesson" i efternamn så är det en milsvid skillnad på om förnamnet är David eller Simon, kontra om det är Yitzchok eller Schlomo. De två senare behöver man inte ens höra efternamnet på för det framgår redan att man är "annorlunda" och de föder ett utanförskap tidigt.

Jag är själv adopterad och jag har ett namn som finns i bägge länderna, både Sverige och mitt ursprungland, och jag tror att jag hade fått det svårare både på arbetsmarknaden och i livet generellt om jag haft ett namn som var typiskt för mitt ursprungsland. Något som anses ovanligt och som 99% av folket i sverige hade haft svårt att uttala. Nu passar jag in och jag väljer själv att berätta om mitt ursprung, men det blir inte första frågan folk ställer. Jag får vara JAG och inte mitt ursprung eller kultur.
  • Xenia

Kan man inte vara sig själv och samtidigt avslöja sin bakgrund?

Det är inte som på 1950-talet att andra kulturer var ovanliga. Nu finns ju så många invandrare som har både för- och efternamn från andra kulturer.7

Nitzan är inte heller svårt att uttala. Det finns många fina och vanligare judiska (dvs GT-namn), men det gäller ju också vad ni tycker bäst om själva. Så ni inte tänker i framtiden "visst är David/Josef etc fint men vi tycker egentligen bäst om Nitzan".

Funderar på Naftali också (pojke) och Susanna eller Sapir (flicka) vilka alla är lätta att förstå och uttala på svenska. Det kan kanske bli lite bättre då bokstaven z är mer sällsynt i svenska namn. Vi kommer förhoppningsvis att flytta från staden och ut på landet där det inte finns några grannar eller annat. 

• Anonym (fina)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 16:05:18 följande:
    Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

Nitzan associerar jag med den snygga meteorologen :) Fint namn, ovanligt, men kommer säkert att bli vanligare. 

Susana känns både lite gammaldags (så hette mammorna när jag var barn), men lite nyskapande med bara ett "n" och då lite mer utländsk klang. Fint!
  • Anonym (fina)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-09 23:55:51 följande:

Funderar på Naftali också (pojke) och Susanna eller Sapir (flicka) vilka alla är lätta att förstå och uttala på svenska. Det kan kanske bli lite bättre då bokstaven z är mer sällsynt i svenska namn. Vi kommer förhoppningsvis att flytta från staden och ut på landet där det inte finns några grannar eller annat. 

Naftali är lite svårare, får mig att tänka på Lack-nafta.

Sapir låter lite som Tapir. 

Vad har att ni ska bo på landet med saken att göra?
  • Embla twopointoh

Naftali och Sapir är svåra att uppfatta, eftersom de inte finns i svensk namnflora. Naftali kommer folk att uppfatta som Natalie, och jag tycker det är svårare att uttala med sina tre konsonanter i mitten, än Nitzan.

Men som sagt, det är inte ett måste att passa in i svensk namnflora.

Jag tycker inte Z är svårt i namn, jag uppfattar det som relativt vanligt. Jag är född i slutet av sjuttiotalet och hade en klasskompis som hette Suzanna, jag hade en kursare som hette Zara, kompisens son heter Zander, jag har (i Sverige) träffat på Elizabeth, Ezekiel, Ezra, Enzo ...
    Anonym (fina) skrev 2024-12-10 09:12:15 följande:
    Naftali är lite svårare, får mig att tänka på Lack-nafta.

Sapir låter lite som Tapir. 

Vad har att ni ska bo på landet med saken att göra?

Jag vet inte hur du kan få Sapir till Tapir då s och t låter markant olika. 

Det har bara att göra med att det blir lugnare och tryggare än i ett område med största delen personer från olika länder som sannolikt skulle mobba någon med ett alltför tydligt namn. 

• Anonym (fina)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-10 10:41:02 följande:

Jag vet inte hur du kan få Sapir till Tapir då s och t låter markant olika. 

Det har bara att göra med att det blir lugnare och tryggare än i ett område med största delen personer från olika länder som sannolikt skulle mobba någon med ett alltför tydligt namn. 

Nä, vem vet hur min hjärna associerar :)

Det kom bara spontant, som rim. Och det kan ju vara så att fler gör den associationen, eller inte. 

Tror tyvärr att landet är ännu mer inskränkt med mindre tolerans för något som uppfattas som avvikande eller nykomlingar (som inte bott där minst 4 generationer), och tom större risk för mobbing.
    Men hoppas att det inte blir så för er. 
  • Xenia

Tyvärr associerar jag Naftali med ett malmedel (naftalin).

Susanna kan kallas Sussi eller Sanna av sina kompisar men vad kommer Naftali att kallas? Nafta eller Naffe?

Sapir rimmar på tapir, men värre är att det är så okänt att man kan höra "safir", och det låter som ett efternamn eller ett mansnamn. Tycker fortfarande Susanna är bäst.
    Xenia skrev 2024-12-10 21:13:11 följande:
    Tyvärr associerar jag Naftali med ett malmedel (naftalin).

Susanna kan kallas Sussi eller Sanna av sina kompisar men vad kommer Naftali att kallas? Nafta eller Naffe?

Sapir rimmar på tapir, men värre är att det är så okänt att man kan höra "safir", och det låter som ett efternamn eller ett mansnamn. Tycker fortfarande Susanna är bäst.

Jo det stämmer med naftali och naftalin nu när du säger det. Därför att jag själv letade på internet efter naftalin för längesedan, vill ha ett effektivt malmedel men det hade tydligen blivit förbjudet att använda. 

Tänkt på namn som mer passar in i den svenska namnfloran också, pojknamn Yonatan, Ariel, Rafael, och Arielle för flicka. De är också alla lätta att uttala och svåra att stava fel på. 

Svar på tråden Vad gillar ni namnen?