• Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

• Svar på tråden Vad gillar ni namnen?
  • trollhona

Susanna är fint, enkelt klassiskt och etablerat. Kommer bli jättebra på en flicka.

Nitzan är ett fint namn, om än mer ovanligt. Tror att det kommer bli många frågor om ursprung, uttal och liknande. Kan också tänka mig att han kommer kallas "Nisse" av kompisarna. Jag tror att det är ett namn som kan bli rätt/fel beroende på efternamn. Har ni ett hebreisktklingande efternamn så fungerar det, men en typiskt svenskklingande kommer se märkligt ut. Kanske låter lite märkligt men jag tänker att typ Nitzan Abrahamsson ser bättre ut än Nitzan Svensson. 

• Anonym (Em)

Susanna är rätt fint men jag gillar Sanna bättre. Nitzan gillar jag inte, låter konstigt och inte fint. Rune som föreslagits i tråden är mycket finare och mer passande. 

trollhona skrev 2024-12-06 18:44:00 följande:

Susanna är fint, enkelt klassiskt och etablerat. Kommer bli jättebra på en flicka.

Nitzan är ett fint namn, om än mer ovanligt. Tror att det kommer bli många frågor om ursprung, uttal och liknande. Kan också tänka mig att han kommer kallas "Nisse" av kompisarna. Jag tror att det är ett namn som kan bli rätt/fel beroende på efternamn. Har ni ett hebreisktklingande efternamn så fungerar det, men en typiskt svenskklingande kommer se märkligt ut. Kanske låter lite märkligt men jag tänker att typ Nitzan Abrahamsson ser bättre ut än Nitzan Svensson. 

Tack för synpunkter! 
    Vi har ett efternamn som många gissar är polskt och ibland ryskt så jag tänker att det kan passa men också passar det med Susanna. Jag tror att det kanske är lite mer ovanligt med Susanna för barn och ungdomar här där vi bor, men tänker precis som du säger att det är enkelt och folk kan stava till det också utan problem. 

• Hjelm

Susanna är fint. Klassiskt, stiligt och funkar hela livet. Ett namn på nedgång så det är väl fint om någon vill bevara det. Det lär inte finnas någon mer i klassen.

Nitzan tycker jag inget speciellt om, aldrig hört förut. Men det är alltid riskabelt att välja ett namn som är oetablerat i landet där man bor och som kanske inte heller passar in i kulturen man har rötter i.

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-06 18:27:33 följande:
    Nitzan bar mitzvahn kommer det ju att bli på fsk.
    Med det ökande judehatet i världen idag, varför ge ett namn som genast förknippas med ursprunget?
    Men är det så självklart att folk, t o m barnen på förskolan, fattar att det är ett judiskt namn? Jag har då aldrig sett namnet förut, och jag är ändå speciellt intresserad av namn.

Jag känner till en familj där sönerna heter David och Josef, och föräldrarna är varken judar eller religiösa.

Det blir ju en hemsk framtid om alla judiska barn måste dölja att de är judar. Gråter
  • Aliona
    Tow2Mater skrev 2024-12-06 18:27:33 följande:
    Nitzan bar mitzvahn kommer det ju att bli på fsk.
    Med det ökande judehatet i världen idag, varför ge ett namn som genast förknippas med ursprunget?

Jag har svårt att tänka mig att så värst många barn på en svensk förskola känner till bar mitzvah. Eller förstår att Nitzan är ett hebreiskt namn, kopplar det till judendom och dessutom kan så avancerade rim. Senare i skolan möjligtvis, men i fsk? 

Sen är väl många stolta över sitt ursprung och vill föra det vidare till sina barn. Visst ska man väga in att barn kan bli diskriminerade pga sina namn när de blir äldre, men det är sorgligt att välja bort sin kultur på det sättet. Möjligtvis att det är smartare att välja ett namn som fortfarande tillhör kulturen men som är lite mer neutralt, som Susanna då. 

• Anonym (Anonym1)

Ja du hade ju inte frågat här om du inte tål ärliga åsikter så here is mine. Nitzan låter som ett smeknamn modell mindre fint är min personliga direkta känsla. En tysk med dialekt som säger Nissan

Har ni ett efternamn som väcker frågor hade jag inte valt ett förnamn som också gör. Säger inte det är rätt eller min åsikt men namn spelar roll genom livet, så är det bara.. en Nitzan xyzåäö kommer kämpa i uppförsbacke jämfört med en Niklas xyzåäö genom såväl skola som arbetsliv i många yrkeskategorier. Sen ämnar man kanske inte bo i sverige hela sitt liv och då spelar den biten tack o lov mindre roll i många länder MEN du bör testa namnet med efternamn på de större världsspråken.. 

Jodå jag tål ärliga åsikter. 
    I förskolan tror jag inte att någon kommer undra om förnamnet men snarare efternamnet i så fall men det är som det är. Därför menar jag att det inte spelar så stor roll med att just förnamnet måste passa in med kulturen. Även om barnet får ett svenskt namn så hade det blivit typ Niklas Rabinowitz (vi heter inte det i efternamn men  är i samma stil) och det blir kanske lite konstig med kontrasterna. Josef och David är också bra namn som vi haft i åtanke, även Tomer (pojke) och Sapir (flicka) samt flera andra. Ingen lätt uppgift ☺️

• Aliona
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 20:28:18 följande:

Jodå jag tål ärliga åsikter. 
    I förskolan tror jag inte att någon kommer undra om förnamnet men snarare efternamnet i så fall men det är som det är. Därför menar jag att det inte spelar så stor roll med att just förnamnet måste passa in med kulturen. Även om barnet får ett svenskt namn så hade det blivit typ Niklas Rabinowitz (vi heter inte det i efternamn men  är i samma stil) och det blir kanske lite konstig med kontrasterna. Josef och David är också bra namn som vi haft i åtanke, även Tomer (pojke) och Sapir (flicka) samt flera andra. Ingen lätt uppgift ☺️

David är jättefint, det är kopplat till er kulturella bakgrund men inte på ett uppenbart sätt, det är gångbart i hela världen och det är dessutom ovanligt bland dagens förskolebarn. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 17:07:50 följande:
    Egentligen vill jag ha Shoshanna men min man tycker det ska vara Susanna för att det ska bli lättare för folk att stava. Oavsett stavning så tycker jag att det är ett fint flicknamn iallafall. Nitzan är lite mer unisex men förstår inte riktigt varför du tycker det är fula namn 🤷🏻?♀️
    Channa kanske? 
Svar på tråden Vad gillar ni namnen?