• Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

• Svar på tråden Vad gillar ni namnen?
  • Blåbil

Jag tycker Nitzan är fint och jag tycker meteorologen Nitzan Cohen är skitsnygg :) Hade det inte varit för honom hade jag inte kännt till namnet får jag får jag väl erkänna, men att han är så stilig är ju positivt för namnet. 

Hade kanske inte valt det namnet själv men att det har ett hebreiskt ursprung spelar väl ingen roll. Jag är svensk och min sambo italienare, vår dotter har ett slaviskt namn som vi tycker är fint. Barn heter allt möjligt nu för tiden så inget namn är direkt konstigt. Tror inte barn i dag reagerar ens, deras kompisar heter allt från Ingrid, Märta och Emma, till MacKenzie.

Jag gillar Susanna också, men det känns verkligen som ett 80- talsnamn. Behöver så klart inte vara negativt. 

Välj ett namn ni gillar, skulle jag sammanfatta det. 

• Anonym (Quinny)

Har ni inte hebreiskt ursprung så välj ett annat pojknamn. Susanna ovanligt i dagsläget men helt bra och svenskt. 

Anonym (Quinny) skrev 2024-12-08 16:16:50 följande:

Har ni inte hebreiskt ursprung så välj ett annat pojknamn. Susanna ovanligt i dagsläget men helt bra och svenskt. 

Vi är båda svensk-judiska. 
    Blåbil skrev 2024-12-08 15:29:45 följande:

Jag tycker Nitzan är fint och jag tycker meteorologen Nitzan Cohen är skitsnygg :) Hade det inte varit för honom hade jag inte kännt till namnet får jag får jag väl erkänna, men att han är så stilig är ju positivt för namnet. 

Hade kanske inte valt det namnet själv men att det har ett hebreiskt ursprung spelar väl ingen roll. Jag är svensk och min sambo italienare, vår dotter har ett slaviskt namn som vi tycker är fint. Barn heter allt möjligt nu för tiden så inget namn är direkt konstigt. Tror inte barn i dag reagerar ens, deras kompisar heter allt från Ingrid, Märta och Emma, till MacKenzie.

Jag gillar Susanna också, men det känns verkligen som ett 80- talsnamn. Behöver så klart inte vara negativt. 

Välj ett namn ni gillar, skulle jag sammanfatta det. 

Han är stilig, håller med :)
    Xenia skrev 2024-12-08 14:08:18 följande:
    Att det inte är ett modenamn bland jämnåriga tycke jag enbart är en fördel. Vem vill vara en av tre i klassen?

Min egen dotter har ett namn där hon fått höra "det heter min mamma" och "det heter min mormor", men hon har alltid varit ensam om namnet i klassen. Det är inget hon har lidit av.

Det är en konstig inställning folk har att namnet måste s a s ligga i tiden, så att man garanterat ska stöta på jämnåriga namnar vart man går.
    Håller med. Tror en del är rädda för att andra ska tycka det är konstigt att ge barnet ett namn som folk förknippar med mormor och farmor. På vissa skolor kan det kanske hända att mobbning startar typ ?gammal kärring/gammal gubbe, fult namn, varför döpte dina föräldrar dig till det? och så vidare. Jag var mobbad i skolan pga att vi är judiska och på den tiden gick det inte att byta skola så enkelt som idag. Det gick inte heller att byta vårdcentral minns jag. Man tillhörde närmsta vårdcentral för adressen man bodde på, och fick flytta till ett annat område för att bli skriven på en annan. Jag avskydde grundskolan och flera lärare mobbade mig också fast på ett annat sätt än barnen. När jag tog mod till mig att berätta för kuratorn så blev jag inte tagen på allvar och fick utskällning av läraren som jag hade nämnt i samtalet med kuratorn. Men när jag började på gymnasiet så var det helt annorlunda, det var som dag och natt, jag hade många vänner och blev poppis, ändrade mitt utseende drastiskt och festade mycket. 
  • Xenia
    septembermamma2022 skrev 2024-12-08 10:03:01 följande:

---

Nitzan är ju ett ballt namn men som nån skrev så kommer det att ställa till problem för barnet då ingen kommer att fatta vad han säger då det inte ingår i svensk namnkultur. Han kommer alltid att få upprepa sig och behöva bokstavera namnet. Samt få frågor om han kommer från nån annan kultur.

Ja, det problemet med stavningen är ju svårt att undgå. Men annars kan ni alltid hänvisa till väderkillen och säga "som Nitzan Cohen som presenterar vädret på Rapport".

www.svt.se/vader/nitzan-cohen-1

Och då skulle jag gissa att ni var judar också och inte behöva fråga om "annan kultur".

Barn känner förstås inte till väderkillen. Har ni funderat på ev smeknamn? Han skulle ju kunna kalla sig Nisse (el Nissan!) som barn. Sedan när han blir gammal nog att vilja sticka ut (i gymnasiet) kan han börja kalla sig Nitzan.
  • Anonym (Quinny)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 17:26:20 följande:
    Vi är båda svensk-judiska. 
    Ja då passar det jättebra. 
  • Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 17:46:12 följande:
    Håller med. Tror en del är rädda för att andra ska tycka det är konstigt att ge barnet ett namn som folk förknippar med mormor och farmor. På vissa skolor kan det kanske hända att mobbning startar typ ?gammal kärring/gammal gubbe, fult namn, varför döpte dina föräldrar dig till det? och så vidare. Jag var mobbad i skolan pga att vi är judiska och på den tiden gick det inte att byta skola så enkelt som idag. Det gick inte heller att byta vårdcentral minns jag. Man tillhörde närmsta vårdcentral för adressen man bodde på, och fick flytta till ett annat område för att bli skriven på en annan. Jag avskydde grundskolan och flera lärare mobbade mig också fast på ett annat sätt än barnen. När jag tog mod till mig att berätta för kuratorn så blev jag inte tagen på allvar och fick utskällning av läraren som jag hade nämnt i samtalet med kuratorn. Men när jag började på gymnasiet så var det helt annorlunda, det var som dag och natt, jag hade många vänner och blev poppis, ändrade mitt utseende drastiskt och festade mycket. 
    Ja, det var andra tider då. Folk tror att deras barn ska bli mobbade om de har ett ovanligt eller omodernt namn, men jag tror inte det förekommer längre. Mobbning förekommer tyvärr fortfarande men inte pga namn. Nu kan man som sagt byta skola men dessförinnan skulle jag tala med mentorn, rektorn, Skolverket och skriva i lokaltidningen.

Lärare verkar ofta rätt handfallna inför mobbning men att själva mobba! Var lärarna nazister? 

Idag läser man mer om att muslimer mobbar judar, både judiska lärare och judiska barn. Men det beror kanske på var man bor, verkar värst i storstäder.
    Xenia skrev 2024-12-08 18:00:40 följande:
    Ja, det var andra tider då. Folk tror att deras barn ska bli mobbade om de har ett ovanligt eller omodernt namn, men jag tror inte det förekommer längre. Mobbning förekommer tyvärr fortfarande men inte pga namn. Nu kan man som sagt byta skola men dessförinnan skulle jag tala med mentorn, rektorn, Skolverket och skriva i lokaltidningen.

Lärare verkar ofta rätt handfallna inför mobbning men att själva mobba! Var lärarna nazister? 

Idag läser man mer om att muslimer mobbar judar, både judiska lärare och judiska barn. Men det beror kanske på var man bor, verkar värst i storstäder.

Engelskaläraren och matteläraren samt tanterna som hade hemkunskap med oss var bra och mobbade ingen, men läraren i samhällskunskap mobbade mig samt hånade den enda i klassen som hade röstat på socialdemokraterna när vi hade lektion om hur röstning går till. Han sa ?jaså har vi en sosse här i klassen?? och personen fick skämmas. Han frös mest ut mig och även berättade inför klassen när jag skrivit fel svar på proven och alla skrattade då. Läraren i NO mobbade mig och kunde bli väldigt aggressiv snabbt, läraren i svenska också, gympaläraren likaså samt fritidsledaren som kallade mig ?jävla judeunge? horunge, judehora? och var allmänt obehaglig. Då gick jag i mellanstadiet och var typ 11 år.

Jag upplevde inte att någon annan i klassen blev utsatt för mobbing, och på den tiden fanns inga mobiltelefoner med kameror så att man kunde spela in dessa lärare, utan det var ord mot ord. 

På vår skola fanns bara en utländsk lärare och han var från Grekland. Några muslimer var det inte i skolan eller i området vad jag minns. Det fanns någon enstaka i parallellklassen som hade ungerska föräldrar, annars var det bara svenska namn och på sin höjd någon med norskt eller danskt efternamn typ Nielsen. Det var väldigt ovanligt med invandrare där vi bodde. 

Svar på tråden Vad gillar ni namnen?