• Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

• Svar på tråden Vad gillar ni namnen?
  • Blue Waffle
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 16:05:18 följande:
    Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

Nitzan får mig att tänka på bilen Nissan, och den stackars pojken lär få höra mängder med sådana skämt under uppväxten gissar jag.
    Om ni promt vill ha ett ovanligt hebreiskt namn så välj iaf ett som är etablerat i landet ni bor i och som barnet ommer växa upp i.
    Ezra, Matteuz, Lukaz eller Baltazar tex,

Susanna är fint. Inga problem med det.
  • Blue Waffle
    Xenia skrev 2024-12-07 01:07:37 följande:

Förut var man tvungen att kunna räkna upp Jakobs 12 söner i skolan. Men nuförtiden är det bara vissa av namnen som används, som Ruben, Simon, Josef och Benjamin. Levi finns med i mina anor. Lewi Pethrus var känd förr men knappast bland dagens unga, de känner kanske bara till Levis jeans.

Levi har blivit jättepopulärt bland barn  de senaste 10 åren. Även om de döps efter jeansmärket så har det iaf blivit ett uppsving av det namnet på förskolorna och skolan.
  • Anonym (Jo)

Nitzan är ett namn som jag känner igen från tv vädret

Blue Waffle skrev 2024-12-07 20:59:18 följande:
    Nitzan får mig att tänka på bilen Nissan, och den stackars pojken lär få höra mängder med sådana skämt under uppväxten gissar jag.
    Om ni promt vill ha ett ovanligt hebreiskt namn så välj iaf ett som är etablerat i landet ni bor i och som barnet ommer växa upp i.
    Ezra, Matteuz, Lukaz eller Baltazar tex,

Susanna är fint. Inga problem med det.

Men vi kör Nissan så det passar bra! 😊 

Anonym (Jo) skrev 2024-12-07 21:28:03 följande:

Nitzan är ett namn som jag känner igen från tv vädret

Det var knepigt med Familjelivsidan på mobilen därför jag råkade av misstag trycka tummen ner och nu vägrar den låta mig ändra det. Stämmer bra att det finns en meteorolog med det namnet 😊
  • Anonym (Jo)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-07 23:05:06 följande:
    Det var knepigt med Familjelivsidan på mobilen därför jag råkade av misstag trycka tummen ner och nu vägrar den låta mig ändra det. Stämmer bra att det finns en meteorolog med det namnet 😊
    Ja, det var honom som jag tänkte på
  • septembermamma2022

Båda är fina men inget jag själv hade döpt mina barn till.

Susanna hade jag inte valt då det är vanligast på kvinnor i övre medelålder-tidig pension, dvs 50-60-talister. Det kommer säkert tillbaks och blir poppis igen om ca 20 år. Just nu känns det lite omodernt om man nu bryr sig om sånt.

Nitzan är ju ett ballt namn men som nån skrev så kommer det att ställa till problem för barnet då ingen kommer att fatta vad han säger då det inte ingår i svensk namnkultur. Han kommer alltid att få upprepa sig och behöva bokstavera namnet. Samt få frågor om han kommer från nån annan kultur.

Kom att tänka på att Nitzan kan i Sverige bli fel, tex man säger morsan, farsan, brorsan, syrran, blomman, smulan, pizzan, nitzan(?) 

Shoshanna är för mig inte ett namn som jag förknippar med övre medelåldern men med den svenska stavningen Susanna så kan jag ändå ana att det kanske är ovanligt när det gäller barn och ungdomar. 

• Xenia
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-08 13:35:32 följande:

Kom att tänka på att Nitzan kan i Sverige bli fel, tex man säger morsan, farsan, brorsan, syrran, blomman, smulan, pizzan, nitzan(?) 

Shoshanna är för mig inte ett namn som jag förknippar med övre medelåldern men med den svenska stavningen Susanna så kan jag ändå ana att det kanske är ovanligt när det gäller barn och ungdomar. 

Att det inte är ett modenamn bland jämnåriga tycke jag enbart är en fördel. Vem vill vara en av tre i klassen?

Min egen dotter har ett namn där hon fått höra "det heter min mamma" och "det heter min mormor", men hon har alltid varit ensam om namnet i klassen. Det är inget hon har lidit av.

Det är en konstig inställning folk har att namnet måste s a s ligga i tiden, så att man garanterat ska stöta på jämnåriga namnar vart man går.
  • Anonym (Emm)

Har aldrig hört namnet nitzan men hade gissat att en person med det namnet kom från mellanöstern. Med de fordomar som finns tycker jag att man ska göra sina barn tjänsten att ge dom ett västerländskt klingande namn.

Susanna är helt okej men kanske lite intetsägande.

Svar på tråden Vad gillar ni namnen?