Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Vad gillar ni namnen?

Tow2Mater skrev 2024-12-06 18:27:33 följande:
    Nitzan bar mitzvahn kommer det ju att bli på fsk.
    Med det ökande judehatet i världen idag, varför ge ett namn som genast förknippas med ursprunget?

Jag har svårt att tänka mig att så värst många barn på en svensk förskola känner till bar mitzvah. Eller förstår att Nitzan är ett hebreiskt namn, kopplar det till judendom och dessutom kan så avancerade rim. Senare i skolan möjligtvis, men i fsk? 

Sen är väl många stolta över sitt ursprung och vill föra det vidare till sina barn. Visst ska man väga in att barn kan bli diskriminerade pga sina namn när de blir äldre, men det är sorgligt att välja bort sin kultur på det sättet. Möjligtvis att det är smartare att välja ett namn som fortfarande tillhör kulturen men som är lite mer neutralt, som Susanna då. 

• Aliona
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 20:28:18 följande:

Jodå jag tål ärliga åsikter. 
    I förskolan tror jag inte att någon kommer undra om förnamnet men snarare efternamnet i så fall men det är som det är. Därför menar jag att det inte spelar så stor roll med att just förnamnet måste passa in med kulturen. Även om barnet får ett svenskt namn så hade det blivit typ Niklas Rabinowitz (vi heter inte det i efternamn men  är i samma stil) och det blir kanske lite konstig med kontrasterna. Josef och David är också bra namn som vi haft i åtanke, även Tomer (pojke) och Sapir (flicka) samt flera andra. Ingen lätt uppgift ☺️

David är jättefint, det är kopplat till er kulturella bakgrund men inte på ett uppenbart sätt, det är gångbart i hela världen och det är dessutom ovanligt bland dagens förskolebarn. 
Svar på tråden Vad gillar ni namnen?