Inlägg från: Anonym (fina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fina)

Vad gillar ni namnen?

Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 16:05:18 följande:
    Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

Nitzan associerar jag med den snygga meteorologen :) Fint namn, ovanligt, men kommer säkert att bli vanligare. 

Susana känns både lite gammaldags (så hette mammorna när jag var barn), men lite nyskapande med bara ett "n" och då lite mer utländsk klang. Fint!
  • Anonym (fina)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-09 23:55:51 följande:

Funderar på Naftali också (pojke) och Susanna eller Sapir (flicka) vilka alla är lätta att förstå och uttala på svenska. Det kan kanske bli lite bättre då bokstaven z är mer sällsynt i svenska namn. Vi kommer förhoppningsvis att flytta från staden och ut på landet där det inte finns några grannar eller annat. 

Naftali är lite svårare, får mig att tänka på Lack-nafta.

Sapir låter lite som Tapir. 

Vad har att ni ska bo på landet med saken att göra?
  • Anonym (fina)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-10 10:41:02 följande:

Jag vet inte hur du kan få Sapir till Tapir då s och t låter markant olika. 

Det har bara att göra med att det blir lugnare och tryggare än i ett område med största delen personer från olika länder som sannolikt skulle mobba någon med ett alltför tydligt namn. 

Nä, vem vet hur min hjärna associerar :)

Det kom bara spontant, som rim. Och det kan ju vara så att fler gör den associationen, eller inte. 

Tror tyvärr att landet är ännu mer inskränkt med mindre tolerans för något som uppfattas som avvikande eller nykomlingar (som inte bott där minst 4 generationer), och tom större risk för mobbing.
    Men hoppas att det inte blir så för er. 
Svar på tråden Vad gillar ni namnen?