• Anonym (Hatar att åldras)

Tänker du åldras naturligt?

Jag har nåt år kvar till 50 och har rätt länge varit hyggligt nöjd med hur jag ser ut, men nu tycker jag att det börjar hända saker som jag inte alls vill vara med om.

Tycker helt plötsligt att jag fått kråksparkar som inte fanns där nyss. Och under ögonen tycker jag också att jag börjar förändras. Jag har inga planer på att bara acceptera mitt förfall utan vill försöka hålla emot ett tag I alla fall så nu har jag bokat in mig på botox för kråksparkarna och hoppas det hjälper.

Så ni andra som märker av att saker börjar röra på sig åt fel håll... Hur gammal är du och vad stör du dig på? Tänker du göra nåt åt saken? Om du redan gjort något, vad gjorde du och blev du nöjd?

• Svar på tråden Tänker du åldras naturligt?
  • Anonym (Nej till Botox)
    Anonym (ggoo) skrev 2024-12-05 14:12:42 följande:
    Ögonbrynstatuering har jag med, för jag saknar ett halvt ögonbryn, har svårt att tro att det plötsligt skulle börja se onaturligt ut när jag är gammal, just nu ser det helt naturligt ut, och en microblading varar bara något år (tyvärr för mig)
    Då är det ju helt ok. Men det ser nog mindre bra ut på ett åldrat ansikte för dem som har tatuerat dessa enorma ögonbryn som var modernt för ett tag sedan. Och samma sak med läppkonturer i det gamla ansiktet. Men det är nog inte så många som har gjort det? Man tror att man ska vara evigt ung då allt ser bra ut, men tyvärr så är det inte så.

Och det är samma sak med rumpförstoringar. Baken blir ju större när man blir äldre, och med en rumpförstoring kan den bli enorm! Och om man tar bort "tallrikarna" så är huden rejält uttänjd.

Jag vill naturligtvis inte skrämma någon, men man måste som sagt även tänka på framtiden när skaffar sig tatueringar och gör ingrepp.  
  • Anonym (Gumman)

Är fortfarande nöjd med mitt utseende fast jag kommit upp i pensionsåldern.  Har väldigt lite rynkor, lite kråksparkar vid ögonen men inget jag fäster mig vid. Har under livet långsamt gått upp i vikt men det är inte heller något jag skäms för utan känner mig nöjd över att jag fortfarande har fyllig byst och lite mage som påminner mig om mina graviditeter. Håret är gråmelerat och det enda som oroar mig är hårets kvalitet. Slutade för många år sedan med färgningar och toningar men märker nu att håret blivit tunnare.

Jag skulle aldrig operera eller spruta i min kropp botox eller fillers. Det enda jag skulle kunna tänka mig att göra något åt är håret men det är svårt att göra så mycket åt. 

Jag vet att jag har haft tur och att generna nog har sin betydelse men ärligt talat varför kan man inte vara stolt över sin ålder?   Klart att åren måste få synas. 

• Anonym (ggoo)
    Anonym (Nej till Botox) skrev 2024-12-05 14:46:03 följande:
    Då är det ju helt ok. Men det ser nog mindre bra ut på ett åldrat ansikte för dem som har tatuerat dessa enorma ögonbryn som var modernt för ett tag sedan. Och samma sak med läppkonturer i det gamla ansiktet. Men det är nog inte så många som har gjort det? Man tror att man ska vara evigt ung då allt ser bra ut, men tyvärr så är det inte så.

Och det är samma sak med rumpförstoringar. Baken blir ju större när man blir äldre, och med en rumpförstoring kan den bli enorm! Och om man tar bort "tallrikarna" så är huden rejält uttänjd.

Jag vill naturligtvis inte skrämma någon, men man måste som sagt även tänka på framtiden när skaffar sig tatueringar och gör ingrepp.  
    Jag är emot rumpförstoring, dels för att det är i många fall farligt, jag inte tycker gigantiska rumpor är snyggt utan ett mode just nu, dels för att det går att träna rumpan relativt snygg. 

Sedan håller jag inte med om att rumpan blir större med åren, min är mindre än den var för tio år sedan. Hade jag orkat träna lite till hade den nog kunnat bli fast också, nu har den en liten aning mer häng än när jag var 25, antagligen för att jag varit ganska mycket tyngre när jag var gravid. Samma med magen.
  • Anonym (Nej till Botox)

Läste detta om dyra anti-age-preparat:

De kan inte ta bort rynkor. Och det beror på att hudlagret, där collagen och elastin finns, inte kan nås av några ingredienser i hudkrämer. Och nybildningen av collagen och elastin styrs av faktorer som en hudkräm inte kan påverka. Och den kan ej heller påverka kroppens cellförnyelse. 

Så det är egentligen märkligt att det är tillåtet med reklam för anti-age-preparat när det bara är en bluff. Det är ju bara bortkastade pengar. 

• Anonym (Inte konstigt)
    Anonym (Nej till Botox) skrev 2024-12-07 02:42:09 följande:

De kan inte ta bort rynkor. Och det beror på att hudlagret, där collagen och elastin finns, inte kan nås av några ingredienser i hudkrämer. Och nybildningen av collagen och elastin styrs av faktorer som en hudkräm inte kan påverka. Och den kan ej heller påverka kroppens cellförnyelse. 

Så det är egentligen märkligt att det är tillåtet med reklam för anti-age-preparat när det bara är en bluff. Det är ju bara bortkastade pengar. 

👍
  • Anonym (Gumman)

Ni får nog förlita er på bra gener och hålla er borta från solen.

Ett litet tips; Titta på era mödrar och mormödrar, då går ni ett litet hum om hur ni kommer att åldras.  Om någon av dem gjort operationer eller sprutat botox så håll koll på hur ofta de måste in på renovering.

• Anonym (ggoo)
    Anonym (Gumman) skrev 2024-12-16 18:51:46 följande:

Ett litet tips; Titta på era mödrar och mormödrar, då går ni ett litet hum om hur ni kommer att åldras.  Om någon av dem gjort operationer eller sprutat botox så håll koll på hur ofta de måste in på renovering.

Min mamma hade åldrats mycket mer vid 48 än vad jag har vid 48, jag ser 10-15 år yngre ut i jämförelse. Däremot liknar jag min pappa i hy och utseende. Ingen i min familj är "renoverad".
  • Virriga Vera

Är 66 och har åldrats naturligt. Har fin hy och knappt några rynkor. Använder ingen makeup och inga dyra preparat. Tvättar ansiktet med vanlig NIVEA ansiktsrengöring och en vanlig dagkräm.

• Anonym (mimmi)
    Anonym (Nej till Botox) skrev 2024-12-07 02:42:09 följande:

Exakt. Det är egentligen bara botox, fillers och rena ansiktslyft som kan förändra situationen på något nämnvärt sätt.

Ögonbrynstatueringar i form av brow lifts som har varit moderna nyligen är inte permanenta som tur är. Du tänker kanske på den typ av ögonbrynstatuering man gjorde på 80 och 90-talen. 
    Anonym (Gumman) skrev 2024-12-16 18:51:46 följande:

Man ärver ju inte bara på mödernet, så man bör nog titta på fädernet också. 

Det bästa är förstås att acceptera sitt åldrande och försöka må bra i sin egen kropp, även om man självklart är fri att modifiera sin kropp som man behagar. Vi lever i en fri värld. 

• Anonym (Gumman)
    Anonym (mimmi) skrev 2024-12-17 14:46:45 följande:
    Exakt. Det är egentligen bara botox, fillers och rena ansiktslyft som kan förändra situationen på något nämnvärt sätt.

Ögonbrynstatueringar i form av brow lifts som har varit moderna nyligen är inte permanenta som tur är. Du tänker kanske på den typ av ögonbrynstatuering man gjorde på 80 och 90-talen. Man ärver ju inte bara på mödernet, så man bör nog titta på fädernet också. 

Det bästa är förstås att acceptera sitt åldrande och försöka må bra i sin egen kropp, även om man självklart är fri att modifiera sin kropp som man behagar. Vi lever i en fri värld. 

Självklart ärver man även pappans gener, jag gav bara ett exempel på hur man kan förbereda sig inför åldrandet eftersom det verkar vara vara något som oroar många.
    Att solen skapar skadar hyn är ingen ny kunskap utan något vi varit medvetna om i sekel. 

Det bästa man kan göra för att åldras med värdighet är att skydda ansiktet mot solen. Det är solskyddsfaktorn som håller rynkorna borta. Har man väl fått dem får  man väl endera acceptera dem eller lägga ner en förmögenhet på att trolla bort dem men botox och annat. 

Jag bär de få rynkor jag har med stolthet.  Har en kvinnlig släkting som närmar sig 100 år och jag tycker att hennes vita hår och fårade ansikte är vackert.  

Att önska sig evig ungdom är ingenting för mig. När man mognar gör man det  såväl till det yttre som det inre.  
  • Anonym (Hatar att åldras)

En liten fundering om "hull" i ansiktet. Det är ju vanligt att man ju äldre man blir tappar volym. Min mamma hade ganska smalt ansikte medan min pappa mer runt (han har alltid räknats som smal i övrigt). Mamma gick tyvärr bort för ett antal år sedan så kan inte jämföra mot pappa idag, men  han är nu 80 år, men ändå relativt rynkfri. 

Vad tror ni, ska man passa sig för att bli för smal som äldre?

• Anonym (Absolut)
    Anonym (Hatar att åldras) skrev 2024-12-20 15:00:27 följande:

En liten fundering om "hull" i ansiktet. Det är ju vanligt att man ju äldre man blir tappar volym. Min mamma hade ganska smalt ansikte medan min pappa mer runt (han har alltid räknats som smal i övrigt). Mamma gick tyvärr bort för ett antal år sedan så kan inte jämföra mot pappa idag, men  han är nu 80 år, men ändå relativt rynkfri. 

Ja, när du tappar fyllighet i ansiktet får du fler rynkor. 
  • Anonym (ggoo)

Jag tror det är mer om man går från övervikt till mycket smalare som äldre. Huden förlorar kollagen med ålder, och får svårare att dra ihop sig igen. Jag kan se det på min egen mage och rumpa efter 22 kg viktnedgåg. Samtidigt är jag ändå snyggare som smal, och framförallt mer hälsosam.
  • Anonym (Lotta)

Nej. Min man är 19 år yngre. Blev gravid utan hjälpmedel vid 48,5 år och visst, biologiskt är min kropp i nivå med många 35-åringars. Men småbarnsår i 50-årsåldern lär skynda på åldrandet och jag har tänkt fuska. Min man tycker att jag är fin som jag är. Det är bara något jag själv känner för att göra. Exakt hur och vad vet jag inte mer än att jag försökt strama upp huden på halsen med hifu och radiofrekvens, men kanske borde göra något mer radikalt vid tillfälle. Bara tiden som saknas lite känner jag. 

• Anonym (mimmi)

Det var väl Brigitte Bardot som sa att man får välja mellan rumpan och ansiktet när man åldras. Dvs antingen ha en smal kropp och ett rynkigt ansikte eller ett slätare ansikte och en fylligare kropp.

Nu råkar ju just hon vara extremt rynkig, men det beror gissningsvis mer på det franska levernet med rökning och annat.
  • Anonym (Gumman)

Tror nog att underhudsfettet är viktigt om man är rädd för rynkor. Själv har jag turen att ha underhudsfett i ansiktet men är för övrigt ganska slank. Med åren har jag lagt på mig några kilon men inte så det besvärar. För mig känns det viktigt att ha några kilo extra. Inte minst med tanke på faran med benskörhet. 

Självklart ska man inte lägga på sig för mycket men att ha lite extra skadar inte när man som jag kommit upp i ålder.
Svar på tråden Tänker du åldras naturligt?