Övervikt är väl ett väldigt komplext problem som beror på många faktorer. Det går liksom inte att bara peka på en eller ett par orsaker. Man gör det väldigt enkelt för sig om man säger att folk är överviktiga för att de är lata, saknar kunskap och/eller självdisciplin, eller för att de är socioekonomiskt utsatta.
Jag är uppväxt med bra matvanor (halvfabrikat ytterst sällan, grönsaker till varje måltid, rimliga mängder av både mat och sötsaker, ingen småätning), medan min man är uppvuxen med dåliga vanor (näst intill enbart halvfabrikat, ytterst lite grönsaker, stora portioner och konstant småätning). I hans familj har i princip alla syskonen haft problem med sitt förhållande till mat.
Hans föräldrar hade det väldigt tufft ekonomiskt under hans uppväxt, och hans förklaring till den dåliga mathållningen är bland annat att bra mat är dyrt. Nu tror inte jag att det är hela sanningen, för vi hade det också knapert när jag växte upp, men vi åt bra ändå.
Det jag tycker sticker ut med min mans familj, och som jag tänkte på redan när vi träffades, var att de äter väldigt stora portioner, minst dubbelt så mycket som jag var van vid hemifrån, och att de dessutom åt hela tiden,. Det var liksom alltid något att ha i munnen, mellan målen var det kaffe och kaka, någon timme senare lite kex med marmelad eller ost, sedan mat igen, osv. Hemma åt vi tre gånger om dagen, punkt. På helgerna drack mina föräldrar eftermiddagskaffe (en kopp var, inte tre-fyra stycken var som hans föräldrar), och om det var kaffebröd till så handlade det om en bulle eller två småkakor, inte tre-fyra av varje sort som hans föräldrar åt. Min mans familj har verkligen ingen botten när det kommer till att trycka i sig sötsaker. De äter tills det tar slut, att ha en halv chokladkaka i skåpet är främmande för dem.
I min mans familj används mat som tröst, för att hantera jobbiga känslor. Hans mamma har bantat (eller, dietat som hon vill kalla det) hela sitt vuxna liv (hon är 70+). Hon har totalt gått ned hundratals kilo på sina dieter, men har aldrig lyckats behålla vikten efter en bantningsperiod, utan gått upp allt (och ofta lite till) eftersom hon glider tillbaka till sina gamla vanor. Använder man mat på det sättet (en del shoppar eller spelar eller tränar istället) är det ganska självklart att det blir svårare att gå ned i vikt, svårare att inte glida tillbaka. Det har ingenting med vilja eller självdisciplin att göra, i alla fall inte lika mycket som en del gärna tror.
En annan sak med min mans familj som jag sett är att de vill ha omedelbar tillfredsställelse, även på andra områden i livet än mat. Det är svårt att vänta på belöningar, de är av sorten som hellre äter en karamell nu än får tio karameller om en timme. De har också stillasittande intressen.