Inlägg från: Anonym (det tysta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (det tysta)

Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Du kommer från ett arbetarhem och har med dig goda matvanor. Jag kommer från ett akademikerhem och har med mig dåliga matvanor.

Det är inte direkt en vild gissning att orsaken i skillnaden mellan dig och mig, TS, är att dina föräldrar var friska och engagerade i din barndom, medan mina inte var det.

Mina föräldrar lagade mat om de orkade. Orkade de inte fick vi barn klara oss själva på vad som fanns i frys, dvs färdigmat som frysta köttbullar, fiskpinnar osv, och i skafferiet och kylen, dvs smörgåsar, oboy, mm. Ibland åt vi frysta köttbullar som andra äter glass, dvt tinade den inte ens i micron. Detta redan tidigt, jag var väl 6, mina bröder 8 och 4. Vi fick snabbt tillgång till våra egna pengar och tillåtelse att själva gå till affären och handla, jag vill säga att var och en av oss gick i tvåan när vi fick veckopengen i handen, och vad handlar en 8-åring som inte vet om mamma och pappa kommer orka laga mat den dagen? Inte är det ingredienser till en fiskgratäng i alla fall, det kan jag lova. Nej, det var gömmor, för visst visste vi att det var fel, med godis, kakor, chips osv. När vi blev lite större blev det väl lite bättre på sätt och vis, vi lagade mer mat själva men det var ju lite si och så med grönsakerna. Våra föräldrar propsade inte direkt på att vi skulle äta grönsaker.

Självklart var även en hel del mat och godis till tröst och kompenasion för föräldrar som var sjuka och emotionellt otillgängliga.

Motion har aldrig heller varit något som vi fick med oss därifrån. Vi var väl bra på att promenera då vi bodde en liten bit ifrån skolorna och det inte gick några bussar på vettiga sätt. 

När våra föräldrar gick bort när vi var i tonåren/unga vuxna var vi alla tre överviktiga i olika grad, jag var värst pga hormoner. Det har under de senaste 10 åren också blivit tydligt att mycket av våran övervikt satt i hemmiljön. Idag är båda mina bröder normalviktiga. Jag är fortfarande övervktig men jag har gått ner 30 kg med hjälp av medicin, min partner och mycket bättre psykiskt mående.

• Anonym (det tysta)
    Tow2Mater skrev 2024-11-27 23:58:21 följande:
    Wendy's - en klassisk snabbmatsrestaurang - har t ex en friterad kycklingburgare med fries och läsk för $8.89. De har också en grillad kyckling sallad men pecannötter (=pinjenötter?) och äpple, dressing och vatten att dricka för $7.19. Så lite dyrare med kycklingburgaren. Burgaren är 490 kalorier + kalorierna i friesen och läsken. Salladen är 440 kalorier + 90 kalorier för dressingen.

Köper man bara kycklingburgaren utan läsk eller fries kommer man undan billigare med $5.49. Och då är ju kalorierna t o m mindre än om man tar salladen (med dressing).

Problemet är ju att folk trycker i sig fries och läsk konstant. Och billigare är det ju inte då.

Meny:
    order.wendys.com/product/31421/apple-pecan-salad
    order.wendys.com/product/30013/spicy-chicken-sandwich

Ca priser från 2024 for jämförelse, varierar dock lokalt: www.fastfoodprice.com/menu/wendys-prices/
    Pecan/pekannötter är inte samma sak som pinjenötter/pinjefrön, nej. 
Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?