Anonym (Komplext) skrev 2024-11-28 16:40:58 följande:
Var i tråden ser du personer som skyller sin övervikt på yttre faktorer? En del övervikta har det säkert som försvar, men du påstår att "alla" överviktiga skyller ifrån sig, och det är inte sant, utan bara en del av dina uppenbara fördomar om överviktiga och övervikt.
Du verkar tro att människor som mår dåligt "bara" behöver "ta ansvar för sin egen hälsa". Psykisk ohälsa funkar inte så, det är som att fnysa nedlåtande åt människor som har brutit benet och att det är "bara" för dem att "rycka upp sig och gå ordentligt".
Har man problematik kring mat redan innan man börjar må dåligt, är det inte "bara att ta ansvar för sin egen hälsa". Du kanske hanterar jobbiga livssituationer på annat sätt än att äta, men alla är inte som du, har inte samma bagage som du.
Jag vet inte om dina fördomar beror på bristande kunskap eller bristande empati, men något av de två lider du uppenbarligen av.
Vi har nog olika synsätt bara. Jag har själv varit med om ett speciellt och tufft tillfälle i mitt liv, där jag fick hjälp att bearbeta situationen. Jag har även läst olika böcker om självutveckling. För att utvecklas på ett konstruktivt sätt så behöver man ta ansvar för sig själv och sina handlingar. I flera böcker läste jag om att det är en provocerande tanke att man har 100% ansvar för sitt eget liv och sina handlingar.
Men det är fan så mycket mer konstruktivt än att sätta sig i offerroll och skylla allt på omständigheter.. och därmed förbli passiv.
Jag anser att jag är empatisk. Men det är inte samma sak som att tycka synd om och acceptera sin och andras situation och urskuldra ett destruktivt beteende. Det är betydligt mer bekvämt och komfortabelt att stämpla sig själv som ett offer för omständigheterna och sitta kvar med snuttefilten, än att börja och ta ett litet steg i rätt riktning.