Inlägg från: Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?)

Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Det talas om att övervikt är mer utbrett i svagare socioekonomiska grupper. Jag undrar därför, du som lider av övervikt är det pga dåliga vanor som du har med dig från uppväxten? 

Hade också varit intressant att veta om du som vuxit upp med dåliga vanor lyckats vända trenden som vuxen? 

själv har jag mycket goda matvanor med mig från barndomen. kommer dock från ett arbetarhem, stabil ekonomi men inga utsvävningar. Hemlagat var det alltid, från grunden. nästan aldrig helfabrikat, hämtmat eller restaurangmat. Har själv som vuxen det det bättre ställt än föräldrarna men har sämre vanor.. mest pga tidsbrist. Samtidigt tycker jag att jag har en bra kompass på hur man ska äta. 
    ingen övervikt, dock något trivselkilo. Föräldrarna är dock lika slanka som alltid ☺️

• Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?
    Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) skrev 2024-11-27 19:51:18 följande:
    Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Det talas om att övervikt är mer utbrett i svagare socioekonomiska grupper. Jag undrar därför, du som lider av övervikt är det pga dåliga vanor som du har med dig från uppväxten? 

Hade också varit intressant att veta om du som vuxit upp med dåliga vanor lyckats vända trenden som vuxen? 

själv har jag mycket goda matvanor med mig från barndomen. kommer dock från ett arbetarhem, stabil ekonomi men inga utsvävningar. Hemlagat var det alltid, från grunden. nästan aldrig helfabrikat, hämtmat eller restaurangmat. Har själv som vuxen det det bättre ställt än föräldrarna men har sämre vanor.. mest pga tidsbrist. Samtidigt tycker jag att jag har en bra kompass på hur man ska äta. 
    ingen övervikt, dock något trivselkilo. Föräldrarna är dock lika slanka som alltid ☺️

Med arbetarhem menar jag att vi inte hade det svagt socioekonomisk men inte heller att vi hade särkilt mycket pengar. Tid fanns dock och ett fokus på barn, hem och föreningslivet. Ingen av föräldrarna har gått ut gymnasiet. 
    Anonym (det tysta) skrev 2024-11-27 20:15:09 följande:

Du kommer från ett arbetarhem och har med dig goda matvanor. Jag kommer från ett akademikerhem och har med mig dåliga matvanor.

Det är inte direkt en vild gissning att orsaken i skillnaden mellan dig och mig, TS, är att dina föräldrar var friska och engagerade i din barndom, medan mina inte var det.

Mina föräldrar lagade mat om de orkade. Orkade de inte fick vi barn klara oss själva på vad som fanns i frys, dvs färdigmat som frysta köttbullar, fiskpinnar osv, och i skafferiet och kylen, dvs smörgåsar, oboy, mm. Ibland åt vi frysta köttbullar som andra äter glass, dvt tinade den inte ens i micron. Detta redan tidigt, jag var väl 6, mina bröder 8 och 4. Vi fick snabbt tillgång till våra egna pengar och tillåtelse att själva gå till affären och handla, jag vill säga att var och en av oss gick i tvåan när vi fick veckopengen i handen, och vad handlar en 8-åring som inte vet om mamma och pappa kommer orka laga mat den dagen? Inte är det ingredienser till en fiskgratäng i alla fall, det kan jag lova. Nej, det var gömmor, för visst visste vi att det var fel, med godis, kakor, chips osv. När vi blev lite större blev det väl lite bättre på sätt och vis, vi lagade mer mat själva men det var ju lite si och så med grönsakerna. Våra föräldrar propsade inte direkt på att vi skulle äta grönsaker.

Självklart var även en hel del mat och godis till tröst och kompenasion för föräldrar som var sjuka och emotionellt otillgängliga.

Motion har aldrig heller varit något som vi fick med oss därifrån. Vi var väl bra på att promenera då vi bodde en liten bit ifrån skolorna och det inte gick några bussar på vettiga sätt. 

När våra föräldrar gick bort när vi var i tonåren/unga vuxna var vi alla tre överviktiga i olika grad, jag var värst pga hormoner. Det har under de senaste 10 åren också blivit tydligt att mycket av våran övervikt satt i hemmiljön. Idag är båda mina bröder normalviktiga. Jag är fortfarande övervktig men jag har gått ner 30 kg med hjälp av medicin, min partner och mycket bättre psykiskt mående.

Det låter onekligen som en hård barndom. Led dina föräldrar av psykisk ohälsa eller annan sjukdom? 

Nu verkar det som att ni hade pengar men där var andra problem som gjorde att dina föräldrar inte klarade av föräldraskapet. 

Vad bra att dina brödrar kunnat vända på trenden och att du också är på den vägen! 

Anonym (Palle) skrev 2024-11-27 21:46:02 följande:
    Det är inget komplext problem, man äter helt enkelt för mycket skit.
    Jag förstår att jag säkert heller olja på elden, men snälla ?Palle? kan du inte hålla dig borta från tråden. Det är ju ett superintressant ämne och folk svarar personligt och insiktsfullt i ämnet. Du tillför nada, nichts, intet. Du och din fat shaming kan väl starta en egen tråd? 

Vad definierar ni som skräpmat/ dålig kosthållning?  Är det att man köper hem takeaway? För det är ju inte billigare än att laga nyttigt själv. Eller är det att man inte äter lagad mat så man kör runt hushållet på fil och mackor? Eller är det att man gör korv Stroganoff ist för fiskgratäng? Annat?

Anonym (Kotte) skrev 2024-11-29 09:15:00 följande:
    Mat som innehåller mycket av sånt vi far illa av att få i oss för mycket av (energi, salt, socker) och/eller för lite av sånt vi behöver (fibrer, energi, näringsämnen). Om den är köpt färdiglagad eller är hemlagad, om den är varm eller kall, om det är väldigt enkel eller avancerad matlagning - sånt spelar ingen roll. 
    Håller med. Jag tror bara inte alla förstår vad det betyder i praktiken. Det är inte så enkelt för alla att förstå helt konkret d det innebär i praxis.
    Svensson5 skrev 2024-11-29 12:30:46 följande:
    Det är väldigt enkelt att förstå!
    Ät bara rena proteinkällor, fisk ,kyckling, annat kött.
    och till det potatis eller pasta, och grönsaker 
    va försiktig med rena gräddsåser.
    Ät inget godis chips eller kakor, va försiktig med alkoholen 
    Gör du så, så är det omöjligt att inte gå ner i vikt 

Fast nu var det inte nödvändigtvis tal om att gå ner i vikt utan var ribban ligger för att äta sund mat i vardagen. Själv har jag vuxit upp på husmanskost. Ingen har problem med vikten. Vi har absolut inte ätit så rent Som beskrivit ovan. Tror också de flesta tycker det låter ganska tråkigt. Vi år alltifrån fiskgratäng, potatisgratäng, paj, kål pudding och köttfärslimpa, kyckling i ugn med brunsås, gelé osv. men även falukorv och tom ibland en Heinz tomatsoppa på burk. Men vi åt också bara 3 mål om dagen, inget småsnaskade mellan måltiderna och aldrig efter kl 18. jag tror det gör skillnad. Sällan kakor och likande.

Allt lägga ribban alltför högt tror jag blir kontraproduktivt. De flesta njuter av mat och att leva som en fitnessatlet är inte för alla. Att hitta den där gyllene vägen är väl utmaningen? Att välja rätt 90% av tiden.

Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?