Inlägg från: Anonym (Nix) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nix)

Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) skrev 2024-11-27 19:51:18 följande:
    Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Det talas om att övervikt är mer utbrett i svagare socioekonomiska grupper. Jag undrar därför, du som lider av övervikt är det pga dåliga vanor som du har med dig från uppväxten? 

Hade också varit intressant att veta om du som vuxit upp med dåliga vanor lyckats vända trenden som vuxen? 

själv har jag mycket goda matvanor med mig från barndomen. kommer dock från ett arbetarhem, stabil ekonomi men inga utsvävningar. Hemlagat var det alltid, från grunden. nästan aldrig helfabrikat, hämtmat eller restaurangmat. Har själv som vuxen det det bättre ställt än föräldrarna men har sämre vanor.. mest pga tidsbrist. Samtidigt tycker jag att jag har en bra kompass på hur man ska äta. 
    ingen övervikt, dock något trivselkilo. Föräldrarna är dock lika slanka som alltid ☺️

Det är egentligen ett karaktärs och disciplin problem. Karaktär och disciplin överföras till nästa generation genom att barnen riskerar att  ta efter föräldrarnas livstil.

Man blir överviktig av dåliga vanor. Med bra vanor går det inte att bli överviktig.

De med dåliga inkomster har sämre disciplin och därmed vanor i alla avseenden. Så problemet är i grunden karaktär och bristen på disciplin. Det är det som skapar dåliga vanor och därefter övervikt.
  • Anonym (Nix)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:04:10 följande:

Jag fick hyfsat bra mat hemma, men inte jättebra, eftersom min mamma arbetade och inte hade lika mycket tid som mina vänners mammor. De var antingen hemmafruar, eller jobbade halvtid som tex tandsköterska eller också var de lärare. Åtminstone på den tiden ,sjuttio och åttiotalet ,hade lärarna korta dagar på skolan och lärarmammorna var alltid hemma på eftermiddagarna, hade mer ledigt och mer tid för barnen. 

Hemma hos oss var det alltid stressigt, pappa hade ett stressigt yrke med många tjänsteresor och mamma orkade inte med allt hemma plus sitt heltidsjobb. Pengar var det ingen brist på. 

Jag var mycket hemma hos mina kompisar och pratade med deras mammor, nästan mer än med min egen. Det var inte dåliga matvanor jag fick med mig hemifrån, det var stress, dåliga vanor med för mycket stress. 

Vad gäller vikten har jag haft problem hela livet. Jag har kommit fram till att det beror på stress. Just nu går jag hos en samtalskontakt på företagshälsovården plus att jag går på gudstjänst minst en gång i veckan. Nu lyckas jag äntligen  få ner stressen och märker då att mitt matsug och sockersug helt försvinner . Äter bättre  på grund av det och går ner i vikt. Jag går på träning i liten grupp också och mäter en gång i veckan och jag har tack vare bra mat och träning lyckats gå ner i fettmassan samtidigt som jag har byggt mer muskelmassa.

Jag tror den ökade övervikten i samhället till stor del beror på stress, som ökar aptiten på socker. Men växer man upp med väldigt dåliga matvanor och inte rör på sig, då kan man säkert också bli överviktig, även utan stressproblem.

Stress må vara en utlösande faktor i stunden. Det största problemet är dock tillgången till dålig mat.

Man hade radikalt kunta förbättra folkhälsan bara genom att
    1) Förbjuda sockerläsk och dylika drycker.
    2) Förbjuda över 10% socker i vanliga matvaror. (Varor med över denna mängd ska säljas som kakor och dylikt  i specifika delar längst in i butiken)
    3) Skatt på socker vilket höjer priset på dessa matvaror och därmed ökar intresset för producenterna att hålla nere nivåerna. Minskar dessutom efterfrågan.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Komplext) skrev 2024-11-28 16:40:58 följande:
    Du verkar tro att människor som mår dåligt "bara" behöver "ta ansvar för sin egen hälsa". Psykisk ohälsa funkar inte så, det är som att fnysa nedlåtande åt människor som har brutit benet och att det är "bara" för dem att "rycka upp sig och gå ordentligt".
    Att agera är det som fungerar.  Däremot är det inte "bara". Det kräver mycket arbete att förändra sin livsstil. 

Det är djupt problematiskt att så många ständigt förringar de små aktionerna. Lösningen på ett fysiskt och psykiskt sunt liv ligger just i att agera. Och om man inte är van vid det gäller det att sakta men säkert få igång motorn. Agerande skapar driv. Drivet i sig gör att den psykiska ohälsan försvinner.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Komplext) skrev 2024-11-28 17:23:24 följande:
    Men det är det som är poängen, är man i psykisk ohälsa kanske man inte orkar ha det där drivet som krävs.För de flesta är det inte heller från en dag till en annan man drabbas av psykisk ohälsa, det är en nedåtgående spiral, och ju djupare nedåt man åker, desto svårare blir det.

De flesta som är överviktiga vet om att de väger för mycket. De vet också att man inte ska äta mer energi än vad man förbrukar och att man ska röra på sig. Ganska få vill vara överviktiga. Problemet är orken, även det som man kan tycka är små förändringar kräver ork, både för att börja, men också för att orka slutföra.

Det kräver också ork att äta nyttigt, inte bara att ställa om sin hjärna/kropp till nya smaker och mängder, utan man behöver anstränga sig innan man handlar (vad ska jag äta istället?), när man handlar (vad innehåller det här egentligen? Och var kan jag köpa rätt saker?), och när man lagar maten (hur lagar man det här nya?Behöver man andra köksredskap?)

Och så behöver man kanske hitta nya sätt att hantera jobbiga känslor på, och det är inte bara, utan det sitter djupt inrotat i oss och kan vara lika svårt att bryta som för en heroinist att sluta med heroin.
    Jag har själv varit deprimerad och överviktig så jag kan alla de där stegen. 

Alla har den där lågan någonstans inom sig. Några kanske aldrig hittar den men den finns där. Jag har för egen del alltid undrat var jag skulle finna den. Var ska man leta? Var ska man hitta den? Jag tyckte så synd om mig själv att jag föddes utan driv och låga. Så funderade jag och funderade. Letade och letade och bara grävde mig djupare ner.

Så började jag av diverse orsaker att göra små saker. Som blev ändå mer agerande. Jag började tro på att göra saker för sakens skull, för att komma framåt, även om jag inte kände för det. Så jag började göra saker jag verkligen inte ville göra men som jag förstod att jag var tvungen att göra. Det var en lång och plågsam tid. Efter många många år satt man där och förundrade sig över vilket sjukt driv man har. Jag insåg i efterhand att jag haft drivet inom mig hela tiden. 

Därför jag säger att det är så oerhört viktigt att tror på att människor kan förändra sin situation. I samma sekund som man inte tror att små ageranden varje dag ger stora förändringar på sikt kan man ge upp. För det är genom de där små sakerna som man skapar sitt liv. 
Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?