• Anonym (Värdering)

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

• Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Kan en kommunist?) skrev 2024-11-21 14:49:24 följande:

Svarar på trådsstarten men har inte läst alla inlägg.

Varför har du inte samma frågeställning gällande t ex en vänsterpartist?

För min egen del är det lika självklart att en aktiv Sverigedemokrat kan arbeta som lärare som en aktiv Vänsterpartis kan arbeta som lärare, eller för den delen en Miljöpartist.

Kommunismen har mördat och förtrycket många fler människor än t ex nazismen. Vänsterpartiet är sprunget ur kommunismen. Vänsterpartiet har historiskt mycket stark anknytning till kommunismen och har kommunistiska rötter.
    Även i dag är det många människor i världen som förtrycks och mördas i kommunismens anda.
    Väldigt många vänsterpartister stödjer kommunistiska idéer, många har en kommunistisk värdegrund, ganska många är uttalade kommunister, extremt få har gjort avbön eller ens fördömt kommunismen.

SD är Sveriges näst största parti, enligt det senaste valet.
    Mer än en femtedel av Sveriges röstberättigade invånare har valt att rösta på SD.
    SD valdes in i Sveriges riksdag på utomordentligt stark demokratisk grund. Sverige anses vara en av världens främsta demokratier med ett mycket väl fungerande rösträkningssystem.

SD har ganska precis tre gånger så många röster som V (!),
    tre gånger så många röster som C,
    fyra gånger så många röster som MP (!!).

Är du säker på att det du kallar din värdegrund är en bättre värdegrund än en femtedel av Sveriges röstberättigade innevånares värdegrund?

Ts,
    gällande din värdegrund, är du personligen generellt för eller emot demokrati?
    På vilket sätt anser du det på demokratisk grund vara ok att ifrågasätta om just en Sverigedemokrat kan arbeta som lärare utan att på samma sätt ifrågasätta om en Vänsterpartist, eller frö den delen en Miljöpartist, kan arbeta som lärare?

Du nämner värdegrund i detta sammanhang.
    Ingår demokrati i din värdegrund?
    Vad är din egen åsikt om kommunism som värdegrund?

Värdegrunden handlar ju om att man är för alla människors lika värde, att man är emot diskriminering. Jag är inte varken miljöpartist eller vänsterpartist men anser inte att dessa partier hotar varken barnkonventionen eller värdegrunden även om jag tycker deras politik är skit.

Sedan är jag för demokrati. Vem som helst får tycka vad den vill, den får sprida vilket hat den vill också, vi har inte bestämda regler för vad folk får säga.

Däremot kan ens val få konsekvenser. Det betyder inte att det är odemokratiskt. En del vill sälja sina Tesla bilar nu för att grundaren leker med Trump. Det betyder inte att det är odemokratiskt. 

En lärare som sprider rasistiska budskap och tydligt vill göra skillnad på folk beroende på ursprung blir ett problem 

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 15:10:38 följande:

Värdegrunden handlar ju om att man är för alla människors lika värde, att man är emot diskriminering. Jag är inte varken miljöpartist eller vänsterpartist men anser inte att dessa partier hotar varken barnkonventionen eller värdegrunden även om jag tycker deras politik är skit.

Sedan är jag för demokrati. Vem som helst får tycka vad den vill, den får sprida vilket hat den vill också, vi har inte bestämda regler för vad folk får säga.

Däremot kan ens val få konsekvenser. Det betyder inte att det är odemokratiskt. En del vill sälja sina Tesla bilar nu för att grundaren leker med Trump. Det betyder inte att det är odemokratiskt. 

En lärare som sprider rasistiska budskap och tydligt vill göra skillnad på folk beroende på ursprung blir ett problem 

Att en lärare som sprider olika budskap och driver någon sorts agenda är olämplig är inget konstigt. Däremot är det konstigt att tro att någon lärare som är aktiv i SD skulle vara mycket mer benägen att göra det än andra lärare. Det är någon sorts hittepå-logik som saknar förankring i verkligheten.
  • Anonym (Kan en kommunist?)

Och mot bakgrund av det du skriver här, hur ställer du dig då till kommunism?
    Hur ser du personligen på kommunismens förtryck och förföljelse, med utrotning som målsättning, av bla Uigurer, Falun Gong-människor och av Muslimer?

Om det är svårt för dig att ge uttryck för din personliga syn på just detta så är du självfallet fri att samtidigt förklara ditt ställningstagande på motsvarande sätt till både nazism och kommunism, och andra ismer om du vill, så kanske det underlättar för dig?
  • klyban
    Anonym skrev 2024-11-21 12:11:13 följande:
    Lärarna ska lära ut det som är bestämt, inte vad de själva har för åsikter.

Står det om klimatprat i läroplanen så är det i sin ordning, inte annars.

Halmgubbe, jag har inte påstått annat.

Dock hade vi en användare som gjorde fakta kring klimatet att vara något som inte skulle läras ut i skolan.

Anonym (Kan en kommunist?) skrev 2024-11-21 15:30:20 följande:
    Och mot bakgrund av det du skriver här, hur ställer du dig då till kommunism?
    Hur ser du personligen på kommunismens förtryck och förföljelse, med utrotning som målsättning, av bla Uigurer, Falun Gong-människor och av Muslimer?

Om det är svårt för dig att ge uttryck för din personliga syn på just detta så är du självfallet fri att samtidigt förklara ditt ställningstagande på motsvarande sätt till både nazism och kommunism, och andra ismer om du vill, så kanske det underlättar för dig?

Jag läste om kommunism i skolan, gjorde inte du?

Hoppas inte kommunism är alla som inte håller med SD, för det är ingen kommunism alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (musse)

Det där med värdegrund och "allas lika värde" verkar snarare bara gälla vissa grupper. Det går inte ihop om man ska gå omkring och mobba ut ett parti eller klanka ner på de som röstar på det och samtidigt stå för "allas lika värde". För då är det en grupp som inte värderas lika.

Är gruvligt trött på dessa PK ord som används till höger och vänster för att få med sig människor på samma båt.

Du tillåts utesluta personer eller hela grupper från offentligheten för att de enligt någon inte står för "allas lika värde". 

Sen blandar man in demokrati i det hela. Man går ut och säger att vissa makthavare är ett hot mot demokratin. För man vet att demokrati är ett fint ord att bära sig med, precis som "allas lika värde".
  • Tukt
    Anonym (musse) skrev 2024-11-21 16:03:54 följande:
    Det där med värdegrund och "allas lika värde" verkar snarare bara gälla vissa grupper. Det går inte ihop om man ska gå omkring och mobba ut ett parti eller klanka ner på de som röstar på det och samtidigt stå för "allas lika värde". För då är det en grupp som inte värderas lika.

Är gruvligt trött på dessa PK ord som används till höger och vänster för att få med sig människor på samma båt.

Du tillåts utesluta personer eller hela grupper från offentligheten för att de enligt någon inte står för "allas lika värde". 

Sen blandar man in demokrati i det hela. Man går ut och säger att vissa makthavare är ett hot mot demokratin. För man vet att demokrati är ett fint ord att bära sig med, precis som "allas lika värde".
    Är det inte bättre att du säger vad du egentligen tycker och tänker, i stället för att försöka normalisera det med "pk ord" och whataboutism?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (musse) skrev 2024-11-21 16:03:54 följande:

jag kommer inte kämpa för människors rätt att få säga N-ordetboll och skrika på torg att alla kvinnor är horor Och samtidigt få jobba som lärare. Man kan få skrika detta på en demonstration för att man har yttrandefrihet, men man har inget i ett vanligt klassrum att göra efter det 
  • Tecum
    klyban skrev 2024-11-21 05:59:49 följande:
    Du kan både vara politisk och aktiv, dock inte i klassrummet.
    Tecum skrev 2024-11-20 19:35:19 följande:

När jag gick i skolan nån gång i forntiden fanns det unga lärare som var aktiva i obskyra vänstergrupper som kämpade för väpnad revolution med målet att döda "borgare och kapitalister".

Idag finns det säkert lärare som är klimataktivister och stöder olagliga aktioner. Ska de stoppas då de inte tror på värdegrunden demokrati?

Många stöder SD av allmänt missnöje utan att vilja ange flyktingar eller utvisa dem utan lagligt stöd. Det vore konstigt och odemokratiskt att ge dem yrkesförbud.

Vad har klimatet med politik och göra, och mer än lösningar?
    För fakta är ju att klimatet lider svårt av oss människor, menar du att man ska censurera så viktiga saker ifrån klassrummet som att vår existens kan bli hotad i framtiden om man inget gör?

Varför SD har problem, det är för de inte gillar fakta och saklighet och vad är det för mening att ha ett missnöje om det bara är fel?

Som jag skrev, att stödja olagliga aktioner är ytterst olämpligt för en lärare, även om syftet kan tyckas vara gott. Det handlar om respekt för demokratin. Däremot att tala om klimatet eller andra politiska frågor tillhör undervisningen i respektive ämne, åtminstone i högre årskurser. Men det bör ske utan partipolitiska åsiktsyttringar.

Vad är det du inte förstår?
  • Raggartjejen
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 17:10:24 följande:
    jag kommer inte kämpa för människors rätt att få säga N-ordetboll och skrika på torg att alla kvinnor är horor Och samtidigt få jobba som lärare. Man kan få skrika detta på en demonstration för att man har yttrandefrihet, men man har inget i ett vanligt klassrum att göra efter det 
    Vad man gör på sin fritid har väl inget med arbetet att göra🤔🤔
  • Anonym (Värdering)
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 18:44:39 följande:
    Jo 
  • Anonym (Inte samma sak)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-11-20 22:50:49 följande:

Jag har muslimska (lärar)kollegor som bland annat säger att de skulle utesluta sina egna barn ur familjen om de visade sig vara homosexuella.

Är det förenligt med värdegrunden undrar jag då? Eller är det ok när det gäller vissa? 
    Det är inte samma sak. Det är då i en kulturell och etnisk kontext och man använder olika måttstockar.

(Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är så. Tydlig konsensus att det bedöms olika.) 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Inte samma sak) skrev 2024-11-21 19:17:48 följande:
    Det är inte samma sak. Det är då i en kulturell och etnisk kontext och man använder olika måttstockar.

(Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är så. Tydlig konsensus att det bedöms olika.) 
    Det är väl tvärtom. Att någon normalt utbildad person uppvuxen i den svenska välfärdsstaten blivit negativ och missnöjd må ju vara hänt. Det kan ju avhjälpas av att gå någon ABF-kurs i goda värderingar så är frågan löst.
    Vissa andra är programmerade sedan födseln vid antidemokratiska värderingar och känner inte till något annat. Hur det skulle vara bättre, naturligt eller rimligt återstår att klargöra.
  • klyban
    Tecum skrev 2024-11-21 17:34:10 följande:
    Som jag skrev, att stödja olagliga aktioner är ytterst olämpligt för en lärare, även om syftet kan tyckas vara gott. Det handlar om respekt för demokratin. Däremot att tala om klimatet eller andra politiska frågor tillhör undervisningen i respektive ämne, åtminstone i högre årskurser. Men det bör ske utan partipolitiska åsiktsyttringar.

Vad är det du inte förstår?
    En halmgubbe, då ingen säger att det ska få göras olagligheter varken som lärare eller annan random person.
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 19:04:26 följande:
    Jo 

Nope, inte alls och om läraren sköter sitt jobb.

Enda gången är om läraren gör olagligheter, dock komiskt nog har det i sig inte med yrket och göra, om nu inte brottet sker i klassrummet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Raggartjejen
    Jo 
    Hur?
    Om vi säger att du dansar naken på en strippklubb på din fritid: gör du samma sak på arbetet?
    Försöker du övertala dina kollegor till att de också ska dansa nakna på en strippklubb på fritiden?
  • Tukt
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 20:18:49 följande:
    Hur?
    Om vi säger att du dansar naken på en strippklubb på din fritid: gör du samma sak på arbetet?
    Försöker du övertala dina kollegor till att de också ska dansa nakna på en strippklubb på fritiden?
    Viss skillnad på vad man gör och vem man är.
  • Anonym (Inte samma sak)
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 18:44:39 följande:
    När mitt barn var litet extraknäckte en dagisfröken som strippa och det här var tydligen ett stort problem för många. Sedan tror jag det späddes på och faktiskt blev värre av att hon var väldigt omtyckt av barn och föräldrar innan det blev känt. 
  • Anonym (Värdering)
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 20:18:49 följande:
    Hur?
    Skulle du vilja ha en lärare som står varje söndag och skriker i en mikrofon att alla homosexuella borde brinna i helvetet och själv leva i en samkönad relation. Hur tror du det blir för den eleven som har homosexuella föräldrar som vet om att min klasslärare tycker att homosexuella borde brinna?. 
  • Tecum
    klyban skrev 2024-11-21 20:17:12 följande:
    En halmgubbe, då ingen säger att det ska få göras olagligheter varken som lärare eller annan random person.
    Jo 

Nope, inte alls och om läraren sköter sitt jobb.

Enda gången är om läraren gör olagligheter, dock komiskt nog har det i sig inte med yrket och göra, om nu inte brottet sker i klassrummet.

Enda halmgubben är du om du missat att t o m tingsrätten frikände aktivister som stoppade trafiken i klimatets namn, varav en var forskare. Och om en forskare kan göra det kan också en lärare, och hänvisa till nödvärn. Och påverka eleverna att utföra odemokratiska aktioner.

Så att "ingen" säger det är tyvärr fel, men lärare bör absolut inte säga det, då sköter denne inte sitt jobb.
  • klyban
    Tecum skrev 2024-11-21 22:13:48 följande:
    Enda halmgubben är du om du missat att t o m tingsrätten frikände aktivister som stoppade trafiken i klimatets namn, varav en var forskare. Och om en forskare kan göra det kan också en lärare, och hänvisa till nödvärn. Och påverka eleverna att utföra odemokratiska aktioner.

Så att "ingen" säger det är tyvärr fel, men lärare bör absolut inte säga det, då sköter denne inte sitt jobb.

Varför detta svammel?

Det står i domen varför man inte gav dom, och sen om åklagare inte tycker motiveringen är rätt, så tar man det till hovrätten.
    Dina ord om vad som hände ger jag ingenting för.

Och då är vi tillbaka på halmgubben.....

• Anonym (hmmm)

Alltså svaret på frågan är ja - samma sak som med alla andra partier - läraren ska dock vara opolitiskt i skolan och ska acceptera och respektera alla regler, konventioner och behandla alla elever lika. 

Generellt är det dock inte bra om lärare, läkare, vårdpersonal osv. kan kopplas till politiska partier. Kan tänka mig att det kan skapa obehag - oavsett vilka partier det rör sig om.

Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?