• Anonym (Värdering)

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

• Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 21:49:02 följande:
    Då har vi alltså kommit fram till att om man är aktiv inom M, L, KD eller SD så är man tydligen inte lämplig som lärare. För du glömde väl ändå inte bort att det inte bara var SD som la fram förslaget utan hela Tidögruppen?

Är du vänstervriden eller har du bara otur när du tänker...?
    Jag tror inte att Alla dessa partier skulle driva den här frågan om det inte var för tidöavtalet. 
  • Anonym (JK)
    klyban skrev 2024-11-20 18:22:19 följande:

Inga som helst problem, dock om/när den försöker ta det in till eleverna så är det bara fel och inget annat.
    Och då förtjänar en sådan lärare sparken direkt.

Fast det gäller ju alla partier. En lärare ska inte försöka påverka eleverna oavsett om läraren röstar på SD eller Miljöpartiet. Jag bryr mig inte om vad mina barns lärare har för politiska åsikter så länge de inte försöker påverka eleverna. SD är ju Sveriges näst största parti så rimligtvis borde det vara ganska många lärare som röstar på SD. 
  • Anonym (Linn)

HBTQ ses av många som en extremrörelse, ska dom få finnas i skolan och indoktrinera våra ungdomar och barn? När inte SD får det? Nåt att fundera över. 

• Tukt

Man behöver inte dra det så långt som till SD. Tycker ingen bör vara politiskt aktiv som lärare. Politisk ja, men inte aktiv. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 22:04:26 följande:
    Jag tror inte att Alla dessa partier skulle driva den här frågan om det inte var för tidöavtalet. 
    Tror gör man i kyrkan. Jag föredrar att utgå från fakta, och det är att samtliga uppräknade partier ställde sig bakom förslaget. Hur stor andel som är kohandel går att diskutera, men så är det väl ofta med politik.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:20:02 följande:
    Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

Jag har muslimska (lärar)kollegor som bland annat säger att de skulle utesluta sina egna barn ur familjen om de visade sig vara homosexuella.

Är det förenligt med värdegrunden undrar jag då? Eller är det ok när det gäller vissa? 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 22:04:26 följande:
    Det finns ett objektivt behov av att verkställa detta. Exakt metod kan man alltid diskutera. Det är inte säkert att just en lag av den typ som beskrivs är det mest effektiva. Det är ju angeläget att utvisningarna blir maximerade utan att det normala samhället påverkas så mycket. Det finns en rad sätt att åstadkomma detta på.

Att frågan kommit att handla om just den här symbolfrågan istället för verkställigheten är SD:s fel. Att behovet av verkställighet är stort och akut är inte SD:s fel.
  • klyban
    Tukt skrev 2024-11-20 22:23:01 följande:

Man behöver inte dra det så långt som till SD. Tycker ingen bör vara politiskt aktiv som lärare. Politisk ja, men inte aktiv. 

Du kan både vara politisk och aktiv, dock inte i klassrummet.
    Tecum skrev 2024-11-20 19:35:19 följande:

När jag gick i skolan nån gång i forntiden fanns det unga lärare som var aktiva i obskyra vänstergrupper som kämpade för väpnad revolution med målet att döda "borgare och kapitalister".

Idag finns det säkert lärare som är klimataktivister och stöder olagliga aktioner. Ska de stoppas då de inte tror på värdegrunden demokrati?

Många stöder SD av allmänt missnöje utan att vilja ange flyktingar eller utvisa dem utan lagligt stöd. Det vore konstigt och odemokratiskt att ge dem yrkesförbud.

Vad har klimatet med politik och göra, och mer än lösningar?
    För fakta är ju att klimatet lider svårt av oss människor, menar du att man ska censurera så viktiga saker ifrån klassrummet som att vår existens kan bli hotad i framtiden om man inget gör?

Varför SD har problem, det är för de inte gillar fakta och saklighet och vad är det för mening att ha ett missnöje om det bara är fel?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Värdering)
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 11:31:33 följande:

TS, skulle du fråga samma sak om det gäller lärare som är aktiva i andra partier?

Nej
Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?