• Anonym (Värdering)

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

• Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-11-20 22:50:49 följande:

Jag har muslimska (lärar)kollegor som bland annat säger att de skulle utesluta sina egna barn ur familjen om de visade sig vara homosexuella.

Är det förenligt med värdegrunden undrar jag då? Eller är det ok när det gäller vissa? 
    Vill också gärna höra TS svar på den här frågan. Varför vill du inte svara TS?
  • Raggartjejen
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 11:39:40 följande:
    Nej
    Varför inte? 
    Kolla på Sossarna,  de är ju inte guds bästa barn!
  • Anonym
    klyban skrev 2024-11-21 05:59:49 följande:
    Du kan både vara politisk och aktiv, dock inte i klassrummet.
    Tecum skrev 2024-11-20 19:35:19 följande:

När jag gick i skolan nån gång i forntiden fanns det unga lärare som var aktiva i obskyra vänstergrupper som kämpade för väpnad revolution med målet att döda "borgare och kapitalister".

Idag finns det säkert lärare som är klimataktivister och stöder olagliga aktioner. Ska de stoppas då de inte tror på värdegrunden demokrati?

Många stöder SD av allmänt missnöje utan att vilja ange flyktingar eller utvisa dem utan lagligt stöd. Det vore konstigt och odemokratiskt att ge dem yrkesförbud.

Vad har klimatet med politik och göra, och mer än lösningar?
    För fakta är ju att klimatet lider svårt av oss människor, menar du att man ska censurera så viktiga saker ifrån klassrummet som att vår existens kan bli hotad i framtiden om man inget gör?

Varför SD har problem, det är för de inte gillar fakta och saklighet och vad är det för mening att ha ett missnöje om det bara är fel?

Lärarna ska lära ut det som är bestämt, inte vad de själva har för åsikter.

Står det om klimatprat i läroplanen så är det i sin ordning, inte annars.
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Linn) skrev 2024-11-21 11:51:14 följande:
    Vill också gärna höra TS svar på den här frågan. Varför vill du inte svara TS?
    Det är skillnad på att aktivt driva frågan än att någon tycker något. Hur ska man veta vad någon tänker? Det är ju agerandet som är relevant 
  • Anonym (Värdering)
    Raggartjejen skrev 2024-11-21 12:03:35 följande:
    Varför inte? 
    Kolla på Sossarna,  de är ju inte guds bästa barn!
    Handlar om värdegrunden och barnkonventionen
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 12:19:38 följande:
    Handlar om värdegrunden och barnkonventionen

Jag tycker på fullt allvar att den här frågan är helt och hållet löjlig. Om jag är lärare och känner ett stort behov av att anmäla de av mina elever som är illegala invandrare så finns inga hinder. Jag behöver inte vara aktiv Sverigedemokrat för det. Det är bara att lyfta luren.

Att Sverigedemokraterna eller något annat parti driver någon viss fråga som TS anser strider mot FN-stadgan eller något annat viktigt dokument har ingenting med enskilda personers lämplighet som lärare att göra. Man är medlem i ett parti och får acceptera ett stort idépaket med  och de flesta av dem är man inte särskilt intresserad av eller insatt i. Om en viss lärare skulle vara särskilt engagerad i något potentiellt olämpligt, som att bygga en giljotin på Sergels torg (avskaffa monarkin) så är det förstås en annan sak.

Det som är ett reellt problem är lärare som låter sina personliga idéer influera undervisningen. Det gäller lika mycket om man är Sverigedemokrat, Vänsterpartist, klimataktivist, nazist, islamist eller något annat. 

• Anonym (Värdering)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-11-21 12:27:37 följande:

Jag tycker på fullt allvar att den här frågan är helt och hållet löjlig. Om jag är lärare och känner ett stort behov av att anmäla de av mina elever som är illegala invandrare så finns inga hinder. Jag behöver inte vara aktiv Sverigedemokrat för det. Det är bara att lyfta luren.

Att Sverigedemokraterna eller något annat parti driver någon viss fråga som TS anser strider mot FN-stadgan eller något annat viktigt dokument har ingenting med enskilda personers lämplighet som lärare att göra. Man är medlem i ett parti och får acceptera ett stort idépaket med  och de flesta av dem är man inte särskilt intresserad av eller insatt i. Om en viss lärare skulle vara särskilt engagerad i något potentiellt olämpligt, som att bygga en giljotin på Sergels torg (avskaffa monarkin) så är det förstås en annan sak.

Det som är ett reellt problem är lärare som låter sina personliga idéer influera undervisningen. Det gäller lika mycket om man är Sverigedemokrat, Vänsterpartist, klimataktivist, nazist, islamist eller något annat. 

Du tar ETT exempel bara 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-21 12:35:33 följande:
    Du tar ETT exempel bara 

Ett exempel på vadå?  Tesen gäller generellt.

Är man väldigt engagerad i Palestina, att utvisa illegala invandrare, att rennäring är prioriterat framför gruvor, att klimatet är överordnat demokrati, att någon viss folkgrupp kollektivt har låg iq, att vi borde lägga ner försvaret, att mansskatt är en bra idé, att skatter är stöld, att viss konst är degenererad, att Lenin var en bra kille, att vaccin är giftigt, att judar kontrollerar världen, att islam är roten till all världens ondska, att Donald Trump är Messias, att klimatet innebär att domedagen inträffar imorgon eller andra liknande saker är man förmodligen olämplig som lärare.

Är man medlem i något parti eller förening som till någon del står för något av ovanstående är olämpligheten främst beroende på vad man själv står för. Det finns rörelser som många människor är medlemmar i som står för olika idéer som inte är helt okontroversiella. De flesta accepterar dessa saker och fortsätter att vara medlemmar. Man förstår att man inte måste gilla varje idé som partiet eller föreningen står för.

Sedan finns det en grupp i Sverige som har olika fantasifulla idéer om att Sverigedemokrater är nazister. För min del kunde den idén utan problem platsa på listan över knäppa idéer ovan. Är man väldigt engagerad i det är man nog också olämplig som lärare.

• Anonym (Kan en kommunist?)

Svarar på trådsstarten men har inte läst alla inlägg.

Varför har du inte samma frågeställning gällande t ex en vänsterpartist?

För min egen del är det lika självklart att en aktiv Sverigedemokrat kan arbeta som lärare som en aktiv Vänsterpartis kan arbeta som lärare, eller för den delen en Miljöpartist.

Kommunismen har mördat och förtrycket många fler människor än t ex nazismen. Vänsterpartiet är sprunget ur kommunismen. Vänsterpartiet har historiskt mycket stark anknytning till kommunismen och har kommunistiska rötter.
    Även i dag är det många människor i världen som förtrycks och mördas i kommunismens anda.
    Väldigt många vänsterpartister stödjer kommunistiska idéer, många har en kommunistisk värdegrund, ganska många är uttalade kommunister, extremt få har gjort avbön eller ens fördömt kommunismen.

SD är Sveriges näst största parti, enligt det senaste valet.
    Mer än en femtedel av Sveriges röstberättigade invånare har valt att rösta på SD.
    SD valdes in i Sveriges riksdag på utomordentligt stark demokratisk grund. Sverige anses vara en av världens främsta demokratier med ett mycket väl fungerande rösträkningssystem.

SD har ganska precis tre gånger så många röster som V (!),
    tre gånger så många röster som C,
    fyra gånger så många röster som MP (!!).

Är du säker på att det du kallar din värdegrund är en bättre värdegrund än en femtedel av Sveriges röstberättigade innevånares värdegrund?

Ts,
    gällande din värdegrund, är du personligen generellt för eller emot demokrati?
    På vilket sätt anser du det på demokratisk grund vara ok att ifrågasätta om just en Sverigedemokrat kan arbeta som lärare utan att på samma sätt ifrågasätta om en Vänsterpartist, eller frö den delen en Miljöpartist, kan arbeta som lärare?

Du nämner värdegrund i detta sammanhang.
    Ingår demokrati i din värdegrund?
    Vad är din egen åsikt om kommunism som värdegrund?

Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?