Anonym (Kan en kommunist?) skrev 2024-11-21 14:49:24 följande:
Svarar på trådsstarten men har inte läst alla inlägg.
Varför har du inte samma frågeställning gällande t ex en vänsterpartist?
För min egen del är det lika självklart att en aktiv Sverigedemokrat kan arbeta som lärare som en aktiv Vänsterpartis kan arbeta som lärare, eller för den delen en Miljöpartist.
Kommunismen har mördat och förtrycket många fler människor än t ex nazismen. Vänsterpartiet är sprunget ur kommunismen. Vänsterpartiet har historiskt mycket stark anknytning till kommunismen och har kommunistiska rötter.
Även i dag är det många människor i världen som förtrycks och mördas i kommunismens anda.
Väldigt många vänsterpartister stödjer kommunistiska idéer, många har en kommunistisk värdegrund, ganska många är uttalade kommunister, extremt få har gjort avbön eller ens fördömt kommunismen.
SD är Sveriges näst största parti, enligt det senaste valet.
Mer än en femtedel av Sveriges röstberättigade invånare har valt att rösta på SD.
SD valdes in i Sveriges riksdag på utomordentligt stark demokratisk grund. Sverige anses vara en av världens främsta demokratier med ett mycket väl fungerande rösträkningssystem.
SD har ganska precis tre gånger så många röster som V (!),
tre gånger så många röster som C,
fyra gånger så många röster som MP (!!).
Är du säker på att det du kallar din värdegrund är en bättre värdegrund än en femtedel av Sveriges röstberättigade innevånares värdegrund?
Ts,
gällande din värdegrund, är du personligen generellt för eller emot demokrati?
På vilket sätt anser du det på demokratisk grund vara ok att ifrågasätta om just en Sverigedemokrat kan arbeta som lärare utan att på samma sätt ifrågasätta om en Vänsterpartist, eller frö den delen en Miljöpartist, kan arbeta som lärare?
Du nämner värdegrund i detta sammanhang.
Ingår demokrati i din värdegrund?
Vad är din egen åsikt om kommunism som värdegrund?
Värdegrunden handlar ju om att man är för alla människors lika värde, att man är emot diskriminering. Jag är inte varken miljöpartist eller vänsterpartist men anser inte att dessa partier hotar varken barnkonventionen eller värdegrunden även om jag tycker deras politik är skit.
Sedan är jag för demokrati. Vem som helst får tycka vad den vill, den får sprida vilket hat den vill också, vi har inte bestämda regler för vad folk får säga.
Däremot kan ens val få konsekvenser. Det betyder inte att det är odemokratiskt. En del vill sälja sina Tesla bilar nu för att grundaren leker med Trump. Det betyder inte att det är odemokratiskt.
En lärare som sprider rasistiska budskap och tydligt vill göra skillnad på folk beroende på ursprung blir ett problem