• Anonym (Värdering)

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

• Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?
  • fornminne
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 19:12:25 följande:
    Extrema människor som inte kan hålla sig till värdegrunden har inte hemma i skolan. Men nu försöker du få det till att muslimerna är problemet. Vi pratar om SD nu. Och slöjan kan betyda olika saker 
    Nej, det är du som kör med olika måttstockar. Du får gärna tycka att en aktiv Sverigedemokrat inte passar i skolans värld, och ha goda argument för det. Men du kan inte sitta på två stolar.

Ska vi rensa ut alla som inte stödjer skolans värdegrund fullt ut?

Det finns garanterat andra som i så fall inte heller passar i skolans värld. Inte bara muslimer och inte alla muslimer. Jag tänkte för övrigt lika mycket på ortodoxa kristna. Så jag har aldrig försökt få det till att "muslimerna" är problemet, det är din skeva tolkning.
  • Anonym (Malin)

Jag är själv inte Sdare utan sosse men jag ser inga problem med det. Det är väl inte värre än att ex en centerpartist eller miljöpartist är lärare? Tänker det är två olika roller.

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:48:29 följande:
    Hur får du ihop angiverilagen med barnkonventionen och värdegrunden? 
    Idén att enskilda lärare ska syssla med att ringa till Gestapo så att de kan komma och hämta olika personer är ett påhitt. Det kommer aldrig att gå till så.

Jag har själv jobbat både i en skola och på utbildningsförvaltning. Redan idag skickar man in olika filer till bl.a. Skolverket. Här handlar det om en fil till som ska skickas in. Någon enskild lärare kommer inte att bli inblandad.
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:27:51 följande:
    Jag är lärare. Så har bra koll på värdegrunden. Har även en master i barnrätt så skulle säga att jag har bra koll på barnkonventionen också. Kan inte se att SD och detta går ihop. 
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 19:12:25 följande:
    Extrema människor som inte kan hålla sig till värdegrunden har inte hemma i skolan. Men nu försöker du få det till att muslimerna är problemet. Vi pratar om SD nu. Och slöjan kan betyda olika saker 

Det är ett dåligt tecken på dagens utbildningsväsen när man lyckas få en master men inte klarar av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Men jag antar du pluggade på Södertörn.
  • Tecum

När jag gick i skolan nån gång i forntiden fanns det unga lärare som var aktiva i obskyra vänstergrupper som kämpade för väpnad revolution med målet att döda "borgare och kapitalister".

Idag finns det säkert lärare som är klimataktivister och stöder olagliga aktioner. Ska de stoppas då de inte tror på värdegrunden demokrati?

Många stöder SD av allmänt missnöje utan att vilja ange flyktingar eller utvisa dem utan lagligt stöd. Det vore konstigt och odemokratiskt att ge dem yrkesförbud.

• Anonym
    Komiskt att du som tror att du kan, skriver "angiverilagen" när det inte ens finns något som heter så.

Väldigt komiskt.

Utöver det så behöver landet rensas på människor som vistas illegalt i vårt land.
  • Anonym (Värdering)
    Anonym skrev 2024-11-20 19:40:24 följande:
    Komiskt att du som tror att du kan, skriver "angiverilagen" när det inte ens finns något som heter så.

Väldigt komiskt.

Utöver det så behöver landet rensas på människor som vistas illegalt i vårt land.
    Ska vi ha ett fungerande samtal tänker du?
  • Anonym
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 20:30:45 följande:
    Ska vi ha ett fungerande samtal tänker du?
    Tja, det är ju upp till dig. Du måste i så fall använda korrekta termer.
  • Anonym (Anonym2)

På mina barns gymnasieskola jobbar en lärare som är VP och det tycker jag hade varit ok även om politiken är helt vansinnig.

Men den här läraren är allt annat än opartisk i sin undervisning och jag tycker han borde få en varning. Nu har jag själv inte gjort någon anmälan trots att jag borde gjort det.

• Anonym (Ja)
    Då har vi alltså kommit fram till att om man är aktiv inom M, L, KD eller SD så är man tydligen inte lämplig som lärare. För du glömde väl ändå inte bort att det inte bara var SD som la fram förslaget utan hela Tidögruppen?

Är du vänstervriden eller har du bara otur när du tänker...?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 21:49:02 följande:
    Då har vi alltså kommit fram till att om man är aktiv inom M, L, KD eller SD så är man tydligen inte lämplig som lärare. För du glömde väl ändå inte bort att det inte bara var SD som la fram förslaget utan hela Tidögruppen?

Är du vänstervriden eller har du bara otur när du tänker...?
    Jag tror inte att Alla dessa partier skulle driva den här frågan om det inte var för tidöavtalet. 
  • Anonym (JK)
    klyban skrev 2024-11-20 18:22:19 följande:

Inga som helst problem, dock om/när den försöker ta det in till eleverna så är det bara fel och inget annat.
    Och då förtjänar en sådan lärare sparken direkt.

Fast det gäller ju alla partier. En lärare ska inte försöka påverka eleverna oavsett om läraren röstar på SD eller Miljöpartiet. Jag bryr mig inte om vad mina barns lärare har för politiska åsikter så länge de inte försöker påverka eleverna. SD är ju Sveriges näst största parti så rimligtvis borde det vara ganska många lärare som röstar på SD. 
  • Anonym (Linn)

HBTQ ses av många som en extremrörelse, ska dom få finnas i skolan och indoktrinera våra ungdomar och barn? När inte SD får det? Nåt att fundera över. 

• Tukt

Man behöver inte dra det så långt som till SD. Tycker ingen bör vara politiskt aktiv som lärare. Politisk ja, men inte aktiv. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 22:04:26 följande:
    Jag tror inte att Alla dessa partier skulle driva den här frågan om det inte var för tidöavtalet. 
    Tror gör man i kyrkan. Jag föredrar att utgå från fakta, och det är att samtliga uppräknade partier ställde sig bakom förslaget. Hur stor andel som är kohandel går att diskutera, men så är det väl ofta med politik.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 18:20:02 följande:
    Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

Jag har muslimska (lärar)kollegor som bland annat säger att de skulle utesluta sina egna barn ur familjen om de visade sig vara homosexuella.

Är det förenligt med värdegrunden undrar jag då? Eller är det ok när det gäller vissa? 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Värdering) skrev 2024-11-20 22:04:26 följande:
    Det finns ett objektivt behov av att verkställa detta. Exakt metod kan man alltid diskutera. Det är inte säkert att just en lag av den typ som beskrivs är det mest effektiva. Det är ju angeläget att utvisningarna blir maximerade utan att det normala samhället påverkas så mycket. Det finns en rad sätt att åstadkomma detta på.

Att frågan kommit att handla om just den här symbolfrågan istället för verkställigheten är SD:s fel. Att behovet av verkställighet är stort och akut är inte SD:s fel.
  • klyban
    Tukt skrev 2024-11-20 22:23:01 följande:

Man behöver inte dra det så långt som till SD. Tycker ingen bör vara politiskt aktiv som lärare. Politisk ja, men inte aktiv. 

Du kan både vara politisk och aktiv, dock inte i klassrummet.
    Tecum skrev 2024-11-20 19:35:19 följande:

När jag gick i skolan nån gång i forntiden fanns det unga lärare som var aktiva i obskyra vänstergrupper som kämpade för väpnad revolution med målet att döda "borgare och kapitalister".

Idag finns det säkert lärare som är klimataktivister och stöder olagliga aktioner. Ska de stoppas då de inte tror på värdegrunden demokrati?

Många stöder SD av allmänt missnöje utan att vilja ange flyktingar eller utvisa dem utan lagligt stöd. Det vore konstigt och odemokratiskt att ge dem yrkesförbud.

Vad har klimatet med politik och göra, och mer än lösningar?
    För fakta är ju att klimatet lider svårt av oss människor, menar du att man ska censurera så viktiga saker ifrån klassrummet som att vår existens kan bli hotad i framtiden om man inget gör?

Varför SD har problem, det är för de inte gillar fakta och saklighet och vad är det för mening att ha ett missnöje om det bara är fel?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?