Inlägg från: Anonym (Värdering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Värdering)

Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?

Jag är nyfiken på om en person som är aktiv medlem i Sverigedemokraterna samtidigt kan jobba inom svensk förskola, grundskola eller gymnasium. Jag tänker på värdegrunden måste personalen ställa sig bakom. Barnkonventionen måste lärarna ställa sig bakom. Går verkligen detta? 

• Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 18:25:36 följande:

Självklart! Du verkar ha dålig koll på både svensk skolas värdegrund, barnkonventionen och SD:s partiprogram om du tror att det finns några större motsättningar där. Dessutom finns något som kallas professionalism.

Kan en läkare vara aktiv SD? En brandman? En biståndshandläggare på soc? En polis?

Kan någon som är starkt religiös vara lärare? Sjukvårdspersonal? osv...

Jag är lärare. Så har bra koll på värdegrunden. Har även en master i barnrätt så skulle säga att jag har bra koll på barnkonventionen också. Kan inte se att SD och detta går ihop. 
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-11-20 18:45:31 följande:
    Detta bygger på egna fantasier om att alla inom SD är nazister. Är man nazist så är man nog ingen lämplig lärare. I övrigt har inte SD i praktiken några specifika förslag som är problematiska på allvar. Sedan kan man säga att SD egentligen vill helt andra saker och är allmänt onda. Säkert finns det de som är sådana men det är inget generellt.
    Hur får du ihop angiverilagen med barnkonventionen och värdegrunden? 
  • Anonym (Värdering)
    fornminne skrev 2024-11-20 18:52:24 följande:
    Det finns säkert även andra med uppfattningar som strider mot värdegrunden. Kan en abortmotståndare jobba som lärare? En kvinna som bär slöja? Någon som tycker att homosexualitet är fel? Detta är vanligt bland många religiösa t ex.
    Det är en definition på abortmotståndare. Jag är emot förslag på att kunna göra abort till vecka 40. Att bära slöja av fri vilja kan knappast vara ett problem. Att vara emot homosexuella är detsamma som att vara motståndare till värdegrunden. 
  • Anonym (Värdering)
    fornminne skrev 2024-11-20 19:01:44 följande:
    Jag syftar på att vara totalt emot abort, eller kraftigt vilja begränsa dagens aborträtt, något som är vanligt att många religiösa tycker.

Slöjan är inte problematisk i sig, utan vad den symboliserar.

Det finns garanterat många lärare där ute - inte minst från andra kulturer - som inte har samma toleranta syn på hbtq som värdegrunden förespråkar. Borde de inte jobba som lärare? Eller förväntas de kunna hålla i sär yrkesroll och privata åsikter? Det borde i så fall även gälla SD:are.
    Extrema människor som inte kan hålla sig till värdegrunden har inte hemma i skolan. Men nu försöker du få det till att muslimerna är problemet. Vi pratar om SD nu. Och slöjan kan betyda olika saker 
  • Anonym (Värdering)
    Anonym skrev 2024-11-20 19:40:24 följande:
    Komiskt att du som tror att du kan, skriver "angiverilagen" när det inte ens finns något som heter så.

Väldigt komiskt.

Utöver det så behöver landet rensas på människor som vistas illegalt i vårt land.
    Ska vi ha ett fungerande samtal tänker du?
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 21:49:02 följande:
    Då har vi alltså kommit fram till att om man är aktiv inom M, L, KD eller SD så är man tydligen inte lämplig som lärare. För du glömde väl ändå inte bort att det inte bara var SD som la fram förslaget utan hela Tidögruppen?

Är du vänstervriden eller har du bara otur när du tänker...?
    Jag tror inte att Alla dessa partier skulle driva den här frågan om det inte var för tidöavtalet. 
Svar på tråden Kan en lärare vara aktiv Sverigedemokrat?