• Anonym (Sandra)

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Det här gäller inte mig utan två personer i min familj / släkt där den ena ska betala skadestånd till den andra och det är såklart fruktansvårt att hamna emellan.

Iallafall så är det så att personen som ska få skadestånd , vi kan kalla henne A, får försörjningsstöd. B som ska betala skadestånd hade erbjudit sig att betala och dela upp det på några tillfällen och bett mig framföra det så att de kunde komma överens så att inte Kronofogden blev inblandad.

Det gick A med på men B fick iallafall ett brev från Kronofogden att hon skulle betala. Så A har alltså ändå bett Kronofogden kräva in det. Detta är tydligen för att A tror att om hon får det genom Kronofogden dras det inte av från hennes försörjningsstöd men om hon får genom att B swishar henne så gör det det.

Det kan väl ändå inte vara så det funkar? Jag tror att det dras av i vilket fall eftersom de räknar med alla inkomster . Men om det är så att det inte dras av borde det väl inte spela någon roll hur A får det? Eller är det någon som vet? 

Vill inte gå in på några mer detaljer om vad det handlar om eftersom jag inte vill att det ska kännas igen men båda är alltså personer i min familj. 

• Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?
  • Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:04:51 följande:
    För att vi lever i 2024 och folk här knappt kontanter då det nästan inte används längre. 
    Jag är medveten om det. Men det betyder ju att man som klient missar möjligheten att exempel få lite extra pengar till jul av någon släkting osv. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:06:07 följande:

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

Och din källa på det?
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:06:07 följande:

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

Jaså, det "har du för dig"... ok. Källa på det tack.

Du får ursäkta men du känns verkligen inte som en soc-tant. Inte på långa vägar.
  • Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:08:10 följande:
    Och din källa på det?
    Har det inte på rak arm. Men jag har jobbat med försörjningsstöd i ca tre år. Gick en kurs i våld i nära relationer och vi måste ställa frågor kring våld i varje ärende. Cirka varannan, eller var tredje klient, svarar ja på frågan om man har varit eller är utsatt för våld. Det kan vara ekonomiskt våld, sexuellt våld, fyllt eller psykiskt våld. Det kan vara i nutid eller tidigare i barndomen/ungdomsåren. Kanske att det inte är riktigt så mån som hälften iofs, men en hög procent är det. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:14:53 följande:
    Har det inte på rak arm. Men jag har jobbat med försörjningsstöd i ca tre år. Gick en kurs i våld i nära relationer och vi måste ställa frågor kring våld i varje ärende. Cirka varannan, eller var tredje klient, svarar ja på frågan om man har varit eller är utsatt för våld. Det kan vara ekonomiskt våld, sexuellt våld, fyllt eller psykiskt våld. Det kan vara i nutid eller tidigare i barndomen/ungdomsåren. Kanske att det inte är riktigt så mån som hälften iofs, men en hög procent är det. 
    Det där stämmer inte heller. 

Sorry, men soc-tant. Inte en chans 
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:14:53 följande:
    Jag tror inte på det här. Inte ett ögonblick.

Vad har ev våld med försörjningen att göra?
    Tror du på allvar (om detta nu vore sant) att du får ärliga svar?
  • Anonym (d)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:20:56 följande:
    Det där stämmer inte heller. 

Sorry, men soc-tant. Inte en chans 
    Eller hur!

Jag tror att vår "soc-tant" har för livlig fantasi.
  • Anonym (Sandra)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:03:13 följande:
    Det är vara vid ekonomiskt bistånd som skadestånd ses som inkomst. Så det har inget med att misshandlade kvinnor inte vågar att anmäla. 
    Ja de flesta går ju ändå inte på försörjningsstöd. 

Det här handlar förresten inte om något brott som har orsakat fysisk skada,vill inte gå in på för mycket detaljer som sagt men det är inte misshandel och båda är kvinnor.
  • EpicF
    Anonym (d) skrev 2024-11-20 20:22:07 följande:
    Eller hur!

Jag tror att vår "soc-tant" har för livlig fantasi.
    Absolut
  • Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 22:08:33 följande:
    Absolut
    Jag vet inte vilken verklighet ni lever i. Men ni kanske har märkt att det förekommer rätt mycket våld i Sverige idag? De personer jag kommer i kontakt med på soc är samma personer som polisen också har kontakt med. (Undantag sfi-studenter och kortvariga klienter som hamnat i en tillfällig svacka i livet.) 

Hur som helst, ja, skadeståndet kommer att räknas som inkomst oberoende hur det kommer in på kontot.
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 22:39:09 följande:
    Jag vet inte vilken verklighet ni lever i. Men ni kanske har märkt att det förekommer rätt mycket våld i Sverige idag? De personer jag kommer i kontakt med på soc är samma personer som polisen också har kontakt med. (Undantag sfi-studenter och kortvariga klienter som hamnat i en tillfällig svacka i livet.) 

Hur som helst, ja, skadeståndet kommer att räknas som inkomst oberoende hur det kommer in på kontot.
    Visst...
Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?