• Anonym (Sandra)

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Det här gäller inte mig utan två personer i min familj / släkt där den ena ska betala skadestånd till den andra och det är såklart fruktansvårt att hamna emellan.

Iallafall så är det så att personen som ska få skadestånd , vi kan kalla henne A, får försörjningsstöd. B som ska betala skadestånd hade erbjudit sig att betala och dela upp det på några tillfällen och bett mig framföra det så att de kunde komma överens så att inte Kronofogden blev inblandad.

Det gick A med på men B fick iallafall ett brev från Kronofogden att hon skulle betala. Så A har alltså ändå bett Kronofogden kräva in det. Detta är tydligen för att A tror att om hon får det genom Kronofogden dras det inte av från hennes försörjningsstöd men om hon får genom att B swishar henne så gör det det.

Det kan väl ändå inte vara så det funkar? Jag tror att det dras av i vilket fall eftersom de räknar med alla inkomster . Men om det är så att det inte dras av borde det väl inte spela någon roll hur A får det? Eller är det någon som vet? 

Vill inte gå in på några mer detaljer om vad det handlar om eftersom jag inte vill att det ska kännas igen men båda är alltså personer i min familj. 

• Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?
  • Liventill

Givetvis så följer utkrävandet av skadestånd en stipulerad process. Att försöka komma runt det genom att "komma överens" om en swishbetalning är både bland det roligaste och samtidigt dummaste jag läst.

• Anonym (S)

Det kommer att räknas som en inkomst hur pengarna än kommer in och personen kommer att få minskat försörjningsstöd i vilket fall. Att inte meddela soc om pengarna kommer via KF är ett lagbrott, då anses man ha ljugit i sin ansökan och det kan få vidare följder rent lagligt sett, plus att man så klart bränner sina broar kring bistånd också.

Beroende på summan så blir det dessutom så att soc kan förvänta sig att A lever på de pengarna så länge de räcker, dvs att hen lever enligt existensminimum och förväntas spara om det blir överskott till kommande månader, och A borde alltså få avslag på sina ansökningar så länge som soc anser att det där skadeståndet borde räcka.

• Anonym (S)

Man kan ju säga att karma arbetar enligt sina egna riktlinjer här... A biter sig själv i röven hur hon än gör.

• Anonym (Sandra)
    Liventill skrev 2024-11-20 15:59:42 följande:

Givetvis så följer utkrävandet av skadestånd en stipulerad process. Att försöka komma runt det genom att "komma överens" om en swishbetalning är både bland det roligaste och samtidigt dummaste jag läst.

Fast det var inte det frågan gällde utan om det dras från försörjningsstödet. Även om det blir genom Kronofogden så har inte B möjlighet att betala allt på en gång. Så det handlar ju om att A ska få pengarna i vilket fall men frågan är hur hon ska få det. B menade alltså inte att hon skulle betala mindre bara för att hon betalar genom swish.

När man ska få skadestånd väljer man ju tydligen själv om man vill kräva in det genom Kronofogden eller inte. 

Jag har själv fått skadestånd en gång för längesen , det var innan swish fanns och då ringde personen mig och sa att han kunde föra över pengarna , jag sa att det var ok och så gjorde han det. Tror inte det är ovanligt att inte Kronofogden är inblandad? 

• Anonym (Sandra)
    Anonym (S) skrev 2024-11-20 16:12:59 följande:

Det kommer att räknas som en inkomst hur pengarna än kommer in och personen kommer att få minskat försörjningsstöd i vilket fall. Att inte meddela soc om pengarna kommer via KF är ett lagbrott, då anses man ha ljugit i sin ansökan och det kan få vidare följder rent lagligt sett, plus att man så klart bränner sina broar kring bistånd också.

Beroende på summan så blir det dessutom så att soc kan förvänta sig att A lever på de pengarna så länge de räcker, dvs att hen lever enligt existensminimum och förväntas spara om det blir överskott till kommande månader, och A borde alltså få avslag på sina ansökningar så länge som soc anser att det där skadeståndet borde räcka.

Tack för svar! Ja det var så jag tänkte att det funkar. Det är inte någon jättestor summa utan ca 10 000. Och när man söker försörjningsstöd kollar de ju kontoutdrag 
  • Anonym (Sandra)
    Liventill skrev 2024-11-20 15:59:42 följande:

Eller hur ska man annars betala skadestånd? Betalar man kontant kan man ju inte bevisa att man har betalat. Såklart ska Kronofogden kräva in om det inte går på något annat sätt men annars är det väl helt enkelt genom swish eller överföring man brukar betala. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag har fått en dom på ett skadestånd. Personen som är skyldig har inga pengar och dessutom skulder hos kronofogden,  så jag kommer troligen aldrig någonsin få dessa pengar.
    Men när domen ställdes hade jag försörjningsstöd och pga att straffet (skadestånd) gäller vållande till kroppsskada  och jag är brottsoffret så kan inte soc dra dessa pengar på försörjningsstödet utan det hade jag fått i samma belopp oavsett.

Gäller ca 130 000 kr.

• Anonym (S)
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ideellt-skadestand-och-forsorjningsstod_h3021021/

Om ett brottsoffer uppbär försörjningsstöd innebär det att brottsoffrets skadestånd räknas som inkomst. Det kan leda till följande situation. En kvinna misshandlas och våldtas av en man, mannen döms till fängelse samt döms att betala skadestånd till kvinnan. Om kvinnan har inkomst i form av lön, a-kassa eller sjukersättning så påverkas detta inte av att hon fått skadeståndsersättning. Men om kvinnan har försörjningsstöd så innebär det i praktiken att hela hennes skadestånd nu räknas som inkomst och därmed ska utgöra hennes försörjning, innan hon kan få försörjningsstöd.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 16:42:12 följande:

Jag har fått en dom på ett skadestånd. Personen som är skyldig har inga pengar och dessutom skulder hos kronofogden,  så jag kommer troligen aldrig någonsin få dessa pengar.
    Men när domen ställdes hade jag försörjningsstöd och pga att straffet (skadestånd) gäller vållande till kroppsskada  och jag är brottsoffret så kan inte soc dra dessa pengar på försörjningsstödet utan det hade jag fått i samma belopp oavsett.

Gäller ca 130 000 kr.

Ledsen för det du har varit med om.. Men hur menar du , att de inte hade räknat beloppet som inkomst och att du skulle fått försörjningsstöd varje månad samtidigt som du levde på de pengarna du hade fått i skadestånd?
    Det här är ju en väldigt mycket mindre summa men jag tror att serber så att de drar av det som försörjningsstödet. Alltså att personen får mindre föesörjningsstöd den eller de månaderna eftersom det räknas som inkomst. 

Alltså att personen får hela beloppet men får mindre Försörjningsstöd på grund av det. 

• Anonym (d)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 16:42:12 följande:

Gäller ca 130 000 kr.

Du kan söka om skadeståndet från Brottsoffermyndigheten.
    Jag fick ut mina pengar via dem, de i sin tur kräver tillbaka summan vi KFM från den dömde. (Ungefär tre gånger din summa.)

Dock ser soc det som inkomst så ev försörjningsstöd kommer att utebli.
    Så några socpengar hade du definitivt inte fått.

lawline.se/answers/far-socialen-rakna-skadestand-som-en-inkomst

soctanter.malmo.se/fraga/4738

Man kan tycka vad man vill om detta, men så är det.
Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?