• Anonym (Sandra)

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Det här gäller inte mig utan två personer i min familj / släkt där den ena ska betala skadestånd till den andra och det är såklart fruktansvårt att hamna emellan.

Iallafall så är det så att personen som ska få skadestånd , vi kan kalla henne A, får försörjningsstöd. B som ska betala skadestånd hade erbjudit sig att betala och dela upp det på några tillfällen och bett mig framföra det så att de kunde komma överens så att inte Kronofogden blev inblandad.

Det gick A med på men B fick iallafall ett brev från Kronofogden att hon skulle betala. Så A har alltså ändå bett Kronofogden kräva in det. Detta är tydligen för att A tror att om hon får det genom Kronofogden dras det inte av från hennes försörjningsstöd men om hon får genom att B swishar henne så gör det det.

Det kan väl ändå inte vara så det funkar? Jag tror att det dras av i vilket fall eftersom de räknar med alla inkomster . Men om det är så att det inte dras av borde det väl inte spela någon roll hur A får det? Eller är det någon som vet? 

Vill inte gå in på några mer detaljer om vad det handlar om eftersom jag inte vill att det ska kännas igen men båda är alltså personer i min familj. 

• Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?
  • Liventill
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 17:46:41 följande:
    Inte enligt min advokat/målsägarbiträde, soc, och åklagaren. Dessa pengar är inte till för försörjning utan för de skador jag tillfogades av den grova misshandeln jag utsattes för. 

Gällande alla andra skadestånd går det till försörjning om man har försörjningsstöd men inte när det gäller kroppsskada.

Däremot kommer den dömde personen betala direkt till mig genom kronofogden så mycket som går varje månad.  (Gör redan det sen nåt år) På så sätt går dessa pengar tillbaka till honom själv eftersom vi lever ihop idag. 
    Haha, vafan?? Är du på riktigt?? Blivit grovt misshandlad av ett odjur men väljer ändå att leva och vara tillsammans? Herrejävlar säger jag bara, du har grövre problem än mygleriet du håller på med.
  • Anonym (Soc-tant)

Jag jobbar på försörjningsstöd och ja, summan kommer att räknas som inkomst. Men jag tycker rent privat att det är fel att det gör det. Detta eftersom jag anser att brottsoffer förtjänar att få behålla skadestånd. Annars är ju risken att exempelvis misshandlade kvinnor inte ser någon vits med att anmäla våldsamma män. Dessutom handlar det om en mindre summa pengar. Jag skulle se till att försök få över pengarna till någon bekant och sedan få ut dem som kontanter. På så vis kan du kringgå systemet. (Ett system som ligger efter, det är i princip omöjligt att överleva på försörjningsstöd med tanke på dagens matpriser osv).

• Anonym (Sandra)
    EpicF skrev 2024-11-20 19:14:49 följande:
    Vanligen så räknas inte skadestånd som inkomst. Men när man har försörjningsstöd så räk as ALLT man får in på sitt konto som inkomst. Vare sig det är skadestånd, pengar man får tillbaka från folk som lånat, pengar från sålda varor eller pengar man lånat från andra. Allt detta räknas som inkomst och motsvarande dras av på försörjningsstödet. 

Regeln är helt idiotisk men så är det. 
    Ja så är det ju. Om till exempel en kompis har swishat mig för att jag betalar notan på restaurang räknas det ju också som inkomst. Allt man får in på kontot räknas som inkomst. 
  • Anonym (Soc-tant)

Ibland kan man strunta i att räkna med sådana här typer av inkomster, om de tex går till ett visst ändamål. Men jag skulle säga det till stor del beror på hur socialsekreteraren tolkar lagen.

• Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:42:39 följande:

Jag jobbar på försörjningsstöd och ja, summan kommer att räknas som inkomst. Men jag tycker rent privat att det är fel att det gör det. Detta eftersom jag anser att brottsoffer förtjänar att få behålla skadestånd. Annars är ju risken att exempelvis misshandlade kvinnor inte ser någon vits med att anmäla våldsamma män. Dessutom handlar det om en mindre summa pengar. Jag skulle se till att försök få över pengarna till någon bekant och sedan få ut dem som kontanter. På så vis kan du kringgå systemet. (Ett system som ligger efter, det är i princip omöjligt att överleva på försörjningsstöd med tanke på dagens matpriser osv).

Mindre summa?
    Jag fick över 300K i skadestånd.

Dock jobbade jag och hade lön så pengarna fick jag ju behålla.

Det är nog inte så lätt att smussla undan en sån summa. De flesta "skurkar" har högst sannolikt inte i närheten av de pengarna, och när BOM betalar ut så kommer det till det egna kontot.
  • Anonym (d)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-11-20 19:43:21 följande:
    Ja så är det ju. Om till exempel en kompis har swishat mig för att jag betalar notan på restaurang räknas det ju också som inkomst. Allt man får in på kontot räknas som inkomst. 
    Min bekanta får alltid sina presentpengar sända i kontanter per post, annars räknas de av.
    Även när det är till hennes lilla son, som mormor vill ge en slant.
  • Anonym (Soc-tant)

Jag menade en summa på kanske 10 000 kronor. 
    Och angående swish, ja, det räknas som inkomst. Men om man ser att samma summa går tillbaka till samma telefonnummer så räknas det inte som inkomst. Överlag är jag förundrad över varför klienter swishar så mycket och inte använder sig av kontanter. 

• EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:42:39 följande:

Det är vara vid ekonomiskt bistånd som skadestånd ses som inkomst. Så det har inget med att misshandlade kvinnor inte vågar att anmäla. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:52:43 följande:

Jag menade en summa på kanske 10 000 kronor. 
    Och angående swish, ja, det räknas som inkomst. Men om man ser att samma summa går tillbaka till samma telefonnummer så räknas det inte som inkomst. Överlag är jag förundrad över varför klienter swishar så mycket och inte använder sig av kontanter. 

För att vi lever i 2024 och folk här knappt kontanter då det nästan inte används längre. 
  • Anonym (Soc-tant)

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?