Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 16:42:12 följande:

Jag har fått en dom på ett skadestånd. Personen som är skyldig har inga pengar och dessutom skulder hos kronofogden,  så jag kommer troligen aldrig någonsin få dessa pengar.
    Men när domen ställdes hade jag försörjningsstöd och pga att straffet (skadestånd) gäller vållande till kroppsskada  och jag är brottsoffret så kan inte soc dra dessa pengar på försörjningsstödet utan det hade jag fått i samma belopp oavsett.

Gäller ca 130 000 kr.

Du kan söka om skadeståndet från Brottsoffermyndigheten.
    Jag fick ut mina pengar via dem, de i sin tur kräver tillbaka summan vi KFM från den dömde. (Ungefär tre gånger din summa.)

Dock ser soc det som inkomst så ev försörjningsstöd kommer att utebli.
    Så några socpengar hade du definitivt inte fått.

lawline.se/answers/far-socialen-rakna-skadestand-som-en-inkomst

soctanter.malmo.se/fraga/4738

Man kan tycka vad man vill om detta, men så är det.
  • Anonym (d)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 18:49:06 följande:
    Nja nån hundring per månad i ca 7-8  mån. Min dåvarande soc sekreterare och soc sekreteraren jag träffade lång tid på "våld i nära relation" teamet sa att detta skadestånd kommer INTE räknas som inkomst. Jag VET detta!
    Vet?

Synd att du "vet" fel då.
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:42:39 följande:

Jag jobbar på försörjningsstöd och ja, summan kommer att räknas som inkomst. Men jag tycker rent privat att det är fel att det gör det. Detta eftersom jag anser att brottsoffer förtjänar att få behålla skadestånd. Annars är ju risken att exempelvis misshandlade kvinnor inte ser någon vits med att anmäla våldsamma män. Dessutom handlar det om en mindre summa pengar. Jag skulle se till att försök få över pengarna till någon bekant och sedan få ut dem som kontanter. På så vis kan du kringgå systemet. (Ett system som ligger efter, det är i princip omöjligt att överleva på försörjningsstöd med tanke på dagens matpriser osv).

Mindre summa?
    Jag fick över 300K i skadestånd.

Dock jobbade jag och hade lön så pengarna fick jag ju behålla.

Det är nog inte så lätt att smussla undan en sån summa. De flesta "skurkar" har högst sannolikt inte i närheten av de pengarna, och när BOM betalar ut så kommer det till det egna kontot.
  • Anonym (d)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-11-20 19:43:21 följande:
    Ja så är det ju. Om till exempel en kompis har swishat mig för att jag betalar notan på restaurang räknas det ju också som inkomst. Allt man får in på kontot räknas som inkomst. 
    Min bekanta får alltid sina presentpengar sända i kontanter per post, annars räknas de av.
    Även när det är till hennes lilla son, som mormor vill ge en slant.
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:06:07 följande:

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

Jaså, det "har du för dig"... ok. Källa på det tack.

Du får ursäkta men du känns verkligen inte som en soc-tant. Inte på långa vägar.
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:14:53 följande:
    Har det inte på rak arm. Men jag har jobbat med försörjningsstöd i ca tre år. Gick en kurs i våld i nära relationer och vi måste ställa frågor kring våld i varje ärende. Cirka varannan, eller var tredje klient, svarar ja på frågan om man har varit eller är utsatt för våld. Det kan vara ekonomiskt våld, sexuellt våld, fyllt eller psykiskt våld. Det kan vara i nutid eller tidigare i barndomen/ungdomsåren. Kanske att det inte är riktigt så mån som hälften iofs, men en hög procent är det. 
    Jag tror inte på det här. Inte ett ögonblick.

Vad har ev våld med försörjningen att göra?
    Tror du på allvar (om detta nu vore sant) att du får ärliga svar?
  • Anonym (d)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:20:56 följande:
    Det där stämmer inte heller. 

Sorry, men soc-tant. Inte en chans 
    Eller hur!

Jag tror att vår "soc-tant" har för livlig fantasi.
  • Anonym (d)
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 22:39:09 följande:
    Jag vet inte vilken verklighet ni lever i. Men ni kanske har märkt att det förekommer rätt mycket våld i Sverige idag? De personer jag kommer i kontakt med på soc är samma personer som polisen också har kontakt med. (Undantag sfi-studenter och kortvariga klienter som hamnat i en tillfällig svacka i livet.) 

Hur som helst, ja, skadeståndet kommer att räknas som inkomst oberoende hur det kommer in på kontot.
    Visst...
Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?