• EpicF

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Anonym (Sandra) skrev 2024-11-20 16:22:12 följande:

Fast det var inte det frågan gällde utan om det dras från försörjningsstödet. Även om det blir genom Kronofogden så har inte B möjlighet att betala allt på en gång. Så det handlar ju om att A ska få pengarna i vilket fall men frågan är hur hon ska få det. B menade alltså inte att hon skulle betala mindre bara för att hon betalar genom swish.

När man ska få skadestånd väljer man ju tydligen själv om man vill kräva in det genom Kronofogden eller inte. 

Jag har själv fått skadestånd en gång för längesen , det var innan swish fanns och då ringde personen mig och sa att han kunde föra över pengarna , jag sa att det var ok och så gjorde han det. Tror inte det är ovanligt att inte Kronofogden är inblandad? 

För A spelar det ingen roll. Det räknas som inkomst och kommer att dras från försörjningsstödet, vare sig det kommer via swish eller Kronofogden. 

Fördelen med att det gör via kronofogden är att A vet art hon får pengarna. Att gör upp sådant privat är oftast en väldigt dålig idé. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 16:42:12 följande:

Jag har fått en dom på ett skadestånd. Personen som är skyldig har inga pengar och dessutom skulder hos kronofogden,  så jag kommer troligen aldrig någonsin få dessa pengar.
    Men när domen ställdes hade jag försörjningsstöd och pga att straffet (skadestånd) gäller vållande till kroppsskada  och jag är brottsoffret så kan inte soc dra dessa pengar på försörjningsstödet utan det hade jag fått i samma belopp oavsett.

Gäller ca 130 000 kr.

Nej, de hade dragit av pengarna från ditt försörjningsstöd eftersom det räknas som en inkomst. Har man en inkomst så får man inte försörjningsstöd. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 17:46:41 följande:
    Inte enligt min advokat/målsägarbiträde, soc, och åklagaren. Dessa pengar är inte till för försörjning utan för de skador jag tillfogades av den grova misshandeln jag utsattes för. 

Gällande alla andra skadestånd går det till försörjning om man har försörjningsstöd men inte när det gäller kroppsskada.

Däremot kommer den dömde personen betala direkt till mig genom kronofogden så mycket som går varje månad.  (Gör redan det sen nåt år) På så sätt går dessa pengar tillbaka till honom själv eftersom vi lever ihop idag. 
    Då har du fått fel info. När man har försörjningsstöd räknas allt som kommer in på ens konto/konton som inkomst och motsvarande summa dras av från försörjningsstödet. 

Du lever ihop med någon som har vållat dig kroppsskada. 

Du skrev tidigare att du aldrig skulle få några pengar i skadestånd eftersom vederbörande inte har. Och nu plötsligt har du fått i flera år. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-20 18:49:06 följande:
    Nja nån hundring per månad i ca 7-8  mån. Min dåvarande soc sekreterare och soc sekreteraren jag träffade lång tid på "våld i nära relation" teamet sa att detta skadestånd kommer INTE räknas som inkomst. Jag VET detta!
    Vanligen så räknas inte skadestånd som inkomst. Men när man har försörjningsstöd så räk as ALLT man får in på sitt konto som inkomst. Vare sig det är skadestånd, pengar man får tillbaka från folk som lånat, pengar från sålda varor eller pengar man lånat från andra. Allt detta räknas som inkomst och motsvarande dras av på försörjningsstödet. 

Regeln är helt idiotisk men så är det. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:42:39 följande:

Jag jobbar på försörjningsstöd och ja, summan kommer att räknas som inkomst. Men jag tycker rent privat att det är fel att det gör det. Detta eftersom jag anser att brottsoffer förtjänar att få behålla skadestånd. Annars är ju risken att exempelvis misshandlade kvinnor inte ser någon vits med att anmäla våldsamma män. Dessutom handlar det om en mindre summa pengar. Jag skulle se till att försök få över pengarna till någon bekant och sedan få ut dem som kontanter. På så vis kan du kringgå systemet. (Ett system som ligger efter, det är i princip omöjligt att överleva på försörjningsstöd med tanke på dagens matpriser osv).

Det är vara vid ekonomiskt bistånd som skadestånd ses som inkomst. Så det har inget med att misshandlade kvinnor inte vågar att anmäla. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 19:52:43 följande:

Jag menade en summa på kanske 10 000 kronor. 
    Och angående swish, ja, det räknas som inkomst. Men om man ser att samma summa går tillbaka till samma telefonnummer så räknas det inte som inkomst. Överlag är jag förundrad över varför klienter swishar så mycket och inte använder sig av kontanter. 

För att vi lever i 2024 och folk här knappt kontanter då det nästan inte används längre. 
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:06:07 följande:

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

Och din källa på det?
  • EpicF
    Anonym (Soc-tant) skrev 2024-11-20 20:14:53 följande:
    Har det inte på rak arm. Men jag har jobbat med försörjningsstöd i ca tre år. Gick en kurs i våld i nära relationer och vi måste ställa frågor kring våld i varje ärende. Cirka varannan, eller var tredje klient, svarar ja på frågan om man har varit eller är utsatt för våld. Det kan vara ekonomiskt våld, sexuellt våld, fyllt eller psykiskt våld. Det kan vara i nutid eller tidigare i barndomen/ungdomsåren. Kanske att det inte är riktigt så mån som hälften iofs, men en hög procent är det. 
    Det där stämmer inte heller. 

Sorry, men soc-tant. Inte en chans 
  • EpicF
    Anonym (d) skrev 2024-11-20 20:22:07 följande:
    Eller hur!

Jag tror att vår "soc-tant" har för livlig fantasi.
    Absolut
Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?