Inlägg från: Anonym (Soc-tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc-tant)

Dra av skadestånd från försörjningsstöd?

Jag jobbar på försörjningsstöd och ja, summan kommer att räknas som inkomst. Men jag tycker rent privat att det är fel att det gör det. Detta eftersom jag anser att brottsoffer förtjänar att få behålla skadestånd. Annars är ju risken att exempelvis misshandlade kvinnor inte ser någon vits med att anmäla våldsamma män. Dessutom handlar det om en mindre summa pengar. Jag skulle se till att försök få över pengarna till någon bekant och sedan få ut dem som kontanter. På så vis kan du kringgå systemet. (Ett system som ligger efter, det är i princip omöjligt att överleva på försörjningsstöd med tanke på dagens matpriser osv).

• Anonym (Soc-tant)

Ibland kan man strunta i att räkna med sådana här typer av inkomster, om de tex går till ett visst ändamål. Men jag skulle säga det till stor del beror på hur socialsekreteraren tolkar lagen.

• Anonym (Soc-tant)

Jag menade en summa på kanske 10 000 kronor. 
    Och angående swish, ja, det räknas som inkomst. Men om man ser att samma summa går tillbaka till samma telefonnummer så räknas det inte som inkomst. Överlag är jag förundrad över varför klienter swishar så mycket och inte använder sig av kontanter. 

• Anonym (Soc-tant)

Många (typ nästan hälften har jag för mig) som går på ekonomiskt bistånd under längre perioder är eller har varit utsatta för våld. 

• Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:04:51 följande:
    För att vi lever i 2024 och folk här knappt kontanter då det nästan inte används längre. 
    Jag är medveten om det. Men det betyder ju att man som klient missar möjligheten att exempel få lite extra pengar till jul av någon släkting osv. 
  • Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:08:10 följande:
    Och din källa på det?
    Har det inte på rak arm. Men jag har jobbat med försörjningsstöd i ca tre år. Gick en kurs i våld i nära relationer och vi måste ställa frågor kring våld i varje ärende. Cirka varannan, eller var tredje klient, svarar ja på frågan om man har varit eller är utsatt för våld. Det kan vara ekonomiskt våld, sexuellt våld, fyllt eller psykiskt våld. Det kan vara i nutid eller tidigare i barndomen/ungdomsåren. Kanske att det inte är riktigt så mån som hälften iofs, men en hög procent är det. 
  • Anonym (Soc-tant)
    EpicF skrev 2024-11-20 22:08:33 följande:
    Absolut
    Jag vet inte vilken verklighet ni lever i. Men ni kanske har märkt att det förekommer rätt mycket våld i Sverige idag? De personer jag kommer i kontakt med på soc är samma personer som polisen också har kontakt med. (Undantag sfi-studenter och kortvariga klienter som hamnat i en tillfällig svacka i livet.) 

Hur som helst, ja, skadeståndet kommer att räknas som inkomst oberoende hur det kommer in på kontot.
Svar på tråden Dra av skadestånd från försörjningsstöd?