• Anonym (TS)

Familjer som är fattiga år efter år

Ser ett inslag på SVT nyheter om en familj som varit fattiga i flera år och vänder på varenda krona. Mamman är sjukskriven och pappan arbetslös. 

inte har väl arbetsmarknaden varit omöjlig att få jobb i flera år?

hjälp mig förstå vad det är som gör att familjer hamnar i detta år ut och år in? och uppenbarligen har så dålig sjukpenning och så dålig a-kassa, plus bostadsbidrag och barnbidrag att man knappt går runt? ett tag förstår jag men åratal? 

• Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-20 19:03:36 följande:

Jag fattar inte heller hur man kan vara arbetslös så länge. Finns utbildningar. 

Nu vet jag inte om du tänker bara på arbetslösa i större orter/städer eller om du tänker på dem som bor i glesbygderna. Utbildningar i glesbygden är få lika så arbetstillfällen.

Dock skulle jag vela att fler sökte en utbildning till att vara assistenter till barn och även vuxna med funktionshinder. Det är ett yrke som få söker sig till, men som behövs i mängder.

Det som vill bli assistent kan ta kontakt med assistansbolag (finns många) och be om en utbildning. Jobb finns inom området garanterat i hela Sverige.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 18:41:59 följande:
    Lidl och Willys fins inte på glesbygderna. Vissa får åka 9 mil för att komma till en Ica affär/lanthandel.
    Bara det kan ju då vara en orsak att flytta dit man kan hitta jobb.
  • Anonym (ignorant)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-20 19:03:36 följande:

Jag fattar inte heller hur man kan vara arbetslös så länge. Finns utbildningar. 

Hur betalar man sin hyra medan man utbildar sig? Det är ju inte gratis direkt att plugga..
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 20:34:03 följande:
    Så du vill att alla glesbygder ska tömmas på människor och alla ska samlas i stan. Städerna ska bli större och större med mer kriminalitet.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 20:47:57 följande:
    Hur betalar man sin hyra medan man utbildar sig? Det är ju inte gratis direkt att plugga..
    Precis...många tänker inte längre än näsan räcker då dem själva har allt och lite till.....
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-20 21:01:44 följande:
    Så du vill att alla glesbygder ska tömmas på människor och alla ska samlas i stan. Städerna ska bli större och större med mer kriminalitet.
    De som kan försörja sig kan bo kvar, eller flytta dit - de klagar oftast inte om att köra 10 mil till affären, ofta handlar de på vägen hem från jobbet. Långtidsarbetslösa ska flytta om de inte klarar av att försörja sig.
  • Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 20:47:57 följande:
    CSN?
  • Anonym (ignorant)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 22:07:54 följande:
    CSN?

Ja det betalar ju hyran om man har tur men sen då? Livet, mat, barnens kläder, alla övriga räkningar.

CSN ligger ju kring 10k+. Det funkar bara om man är ung, barnlös och hittat nåt källarrum att hyra.

Att påstå att vuxna ska utbilda sig och leva och klara sig på CSN är helt oförankrat från verkligheten. Funkar väl kanske om man har en partner med välbeställt jobb som är ok med att man inte bidrar.

CSN.kommentaren kommer nog från nån som lika gärna kunde skrivit "Jag skiter i dig och bryr mig bara om mig, alternativt en ung person som inte ännu insett hur dyrt livet är. Varsågod för insikten.

• Anonym (Jobba)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 20:34:03 följande:
    Har du någon aning vad det kostar att flytta en hel familjs bohag? Jag hade en etta med möbler som inte är så massa några blommor, en cykel. Flyttbilen var på väg upp efter att ha kommit ner med ett bohag så mitt bohag skulle bara enkelväg upp därifrån flyttfirman kom i från......Kostade 35 000 kr för några år sen.

Ska en familj på 4-5 personers bohag flyttas med flera cyklar och kanske  mopeder och möbler får man nog räkna 70-100000 kr. Har man redan ansträngt ekonomi så går det inte bara säga jo vi flyttar för ingen vill göra skulder som man får leva med resten av livet.
  • Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 22:21:02 följande:

Ja det betalar ju hyran om man har tur men sen då? Livet, mat, barnens kläder, alla övriga räkningar.

CSN ligger ju kring 10k+. Det funkar bara om man är ung, barnlös och hittat nåt källarrum att hyra.

Att påstå att vuxna ska utbilda sig och leva och klara sig på CSN är helt oförankrat från verkligheten. Funkar väl kanske om man har en partner med välbeställt jobb som är ok med att man inte bidrar.

CSN.kommentaren kommer nog från nån som lika gärna kunde skrivit "Jag skiter i dig och bryr mig bara om mig, alternativt en ung person som inte ännu insett hur dyrt livet är. Varsågod för insikten.

Du kan kolla CSNs hemsida, det är bra mycket mer än 10k. Bidrag, lån, tilläggslån, tilläggsbidrag för barn, etc,. Finns också omställningsstudiestöd.

Men vill man bara gnälla utan att vilja sälja en moped som sätter käppar i flytthjulen ja då kanske det blir svårt. Då får man finna sig i att fortsätta leva fattigt på sin gledsbygd med 10 mil till affären. Mopeden kan ju anvädas till att handla med när ungdomen kör hem från skolan. Och en begagad kärra kanske kan frakta ungdomens säng dragandes efter mopeden när hon vill flytta hemifrån och inte har råd att hyra en flyttbil.
  • Anonym (ignorant)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 23:09:00 följande:
    Du kan kolla CSNs hemsida, det är bra mycket mer än 10k. Bidrag, lån, tilläggslån, tilläggsbidrag för barn, etc,. Finns också omställningsstudiestöd.

Men vill man bara gnälla utan att vilja sälja en moped som sätter käppar i flytthjulen ja då kanske det blir svårt. Då får man finna sig i att fortsätta leva fattigt på sin gledsbygd med 10 mil till affären. Mopeden kan ju anvädas till att handla med när ungdomen kör hem från skolan. Och en begagad kärra kanske kan frakta ungdomens säng dragandes efter mopeden när hon vill flytta hemifrån och inte har råd att hyra en flyttbil.

Jag tror att det är dags för dig att gå och sova nu..Flört

Vet inte vad slutdelen av ditt inlägg skulle betyda men du har tydligen dåliga erfarenheter med en moppe så deala med dem först istället för att skicka ditt gnäll på andra. :)  

• Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 23:49:01 följande:

Jag tror att det är dags för dig att gå och sova nu..Flört

Vet inte vad slutdelen av ditt inlägg skulle betyda men du har tydligen dåliga erfarenheter med en moppe så deala med dem först istället för att skicka ditt gnäll på andra. :)  

Har du problem att diskutera, om du mest vill ta till personattacker?

Ni är 2 dubbelanonyma som klankade ner på ungefär samma saker, jag addresserade båda era kommentarer. Du läser väl alla inlägg i tråden?
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 23:09:00 följande:

Tar du ett lån på vi kan säga 100.000 så får du betala tillbaka det dubbla eftersom räntan kommer till.

Jag skulle ALDRIG ta lån.
  • Anonym (Mannen)

Arbetsmarknaden skiljer sig en del mellan olika städer/kommuner.

Men jag kan säga att redan för dryg 20 år sedan när jag arbetade med att försöka fånga upp högutbildade arbetslösa (pga IT-bubblan vid sekelskiftet) så var det en hel del som hade svårt att få arbete.

Sen beror det mycket på utbildning, färdigheter, drivkraft, hälsa, ålder, etc. Det finns en hel del som inte haft ett jobb på över 10 år. Jag vet invandrare som inte haft ett jobb sedan de kom hit till Sverige för 30 år sedan.

• Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 00:47:25 följande:
    Tar du ett lån på vi kan säga 100.000 så får du betala tillbaka det dubbla eftersom räntan kommer till.

Jag skulle ALDRIG ta lån.
    CSN är det mest formånliga lån du kan ta. Det dubbleras inte. Men vill man inte låna for att kunna få det bättre, får man ju fortsätta leva fattigt.
  • Anonym (Hur ska detta fungera?)
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 22:21:45 följande:
    Har du någon aning vad det kostar att flytta en hel familjs bohag? Jag hade en etta med möbler som inte är så massa några blommor, en cykel. Flyttbilen var på väg upp efter att ha kommit ner med ett bohag så mitt bohag skulle bara enkelväg upp därifrån flyttfirman kom i från......Kostade 35 000 kr för några år sen.

Ska en familj på 4-5 personers bohag flyttas med flera cyklar och kanske  mopeder och möbler får man nog räkna 70-100000 kr. Har man redan ansträngt ekonomi så går det inte bara säga jo vi flyttar för ingen vill göra skulder som man får leva med resten av livet.
    Föddes du helt utan familj och har inga vänner? Har armarna ramlat av?

1-3 rum flyttar man själv, det kostar bensin och släphyra.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år