Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Familjer som är fattiga år efter år

Anonym (Jobba) skrev 2024-11-19 19:04:52 följande:

Det beror helt på vart man bor. Har man varit länge arbetslös då har man garanterat heller ingen bil till ett nytt jobb som kan hända är 10-20 mil från hemmet. Bussförbindelserna i glesbygden är inget att lita på heller. Många familjer vill inte flytta söderut. Så ja jag förstår att det finns familjer som är fattiga.

Jag har själv varit fattig, men flyttade söderut på den tiden när man fortfarande fick flyttbidrag numera borttaget. Då var jag ensam. Skulle en familj på 4-6 personer flytta söderut i dag så kostar det massor av pengar. Plus att hyrorna nere i södra Sverige är sky höga. För en 2:a får man betala 10-12000 kr som bara är slarv renoverad.

Men är man en familj får ju den ena se till att hitta jobb och borja jobba forst. Bo får man ju gora på typ vandrarhem eller tält om årstiden tillåter. Hyra ett rum. Vad som nu finns. Och leva billigt och spara pengar. Sedan kan man fundera på att flytta familjen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 01:50:01 följande:
    Skulle du själv vela flytta 100-150 mil från din familj på obestämd tid och försöka tjäna i hop det så att du senare kunde få familjen till den ort du fått jobbet på?

Bara en undran....Tänk på att familjerna har barn i skolan som ska rivas från skolan för att flytta, från sina vänner och släktingar.
    Men det är ju så man gor om man inte hittar jobb där man bor. Det handlar inte om vilja. Vadå obestämd tid - man får ju ta fram en plan. Det är inte obestämd tid. Det är inte världens undergång att flytta barn. Folk gor det hela tiden. Faktist.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 18:41:59 följande:
    Lidl och Willys fins inte på glesbygderna. Vissa får åka 9 mil för att komma till en Ica affär/lanthandel.
    Bara det kan ju då vara en orsak att flytta dit man kan hitta jobb.
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-20 21:01:44 följande:
    Så du vill att alla glesbygder ska tömmas på människor och alla ska samlas i stan. Städerna ska bli större och större med mer kriminalitet.
    De som kan försörja sig kan bo kvar, eller flytta dit - de klagar oftast inte om att köra 10 mil till affären, ofta handlar de på vägen hem från jobbet. Långtidsarbetslösa ska flytta om de inte klarar av att försörja sig.
  • Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 20:47:57 följande:
    Hur betalar man sin hyra medan man utbildar sig? Det är ju inte gratis direkt att plugga..
    CSN?
  • Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 22:21:02 följande:

Ja det betalar ju hyran om man har tur men sen då? Livet, mat, barnens kläder, alla övriga räkningar.

CSN ligger ju kring 10k+. Det funkar bara om man är ung, barnlös och hittat nåt källarrum att hyra.

Att påstå att vuxna ska utbilda sig och leva och klara sig på CSN är helt oförankrat från verkligheten. Funkar väl kanske om man har en partner med välbeställt jobb som är ok med att man inte bidrar.

CSN.kommentaren kommer nog från nån som lika gärna kunde skrivit "Jag skiter i dig och bryr mig bara om mig, alternativt en ung person som inte ännu insett hur dyrt livet är. Varsågod för insikten.

Du kan kolla CSNs hemsida, det är bra mycket mer än 10k. Bidrag, lån, tilläggslån, tilläggsbidrag för barn, etc,. Finns också omställningsstudiestöd.

Men vill man bara gnälla utan att vilja sälja en moped som sätter käppar i flytthjulen ja då kanske det blir svårt. Då får man finna sig i att fortsätta leva fattigt på sin gledsbygd med 10 mil till affären. Mopeden kan ju anvädas till att handla med när ungdomen kör hem från skolan. Och en begagad kärra kanske kan frakta ungdomens säng dragandes efter mopeden när hon vill flytta hemifrån och inte har råd att hyra en flyttbil.
  • Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 23:49:01 följande:

Jag tror att det är dags för dig att gå och sova nu..Flört

Vet inte vad slutdelen av ditt inlägg skulle betyda men du har tydligen dåliga erfarenheter med en moppe så deala med dem först istället för att skicka ditt gnäll på andra. :)  

Har du problem att diskutera, om du mest vill ta till personattacker?

Ni är 2 dubbelanonyma som klankade ner på ungefär samma saker, jag addresserade båda era kommentarer. Du läser väl alla inlägg i tråden?
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 00:47:25 följande:
    Tar du ett lån på vi kan säga 100.000 så får du betala tillbaka det dubbla eftersom räntan kommer till.

Jag skulle ALDRIG ta lån.
    CSN är det mest formånliga lån du kan ta. Det dubbleras inte. Men vill man inte låna for att kunna få det bättre, får man ju fortsätta leva fattigt.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år