Inlägg från: Anonym (Hur ska detta fungera?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur ska detta fungera?)

Familjer som är fattiga år efter år

Anonym (B) skrev 2024-11-19 18:55:30 följande:
    Och underlaget för detta är?? 
    Det man ser omkring sig.

Jag har två vänner som inte får jobb. Den ena har nedsättningar pga viss smärta och vägrar jobba mer än 25% men det ska vara kvalificerade uppgifter för annars är hen inte intresserad.

Den andra är rullstolsburen och kan inte ta sig upp på morronen så kräver ett jobb där man man komma lite när man vill, jobba några timmar och sen ta sig hem om dagen känns jobbig. Och om det känns för trist på morronen så ska man inte behöva komma dit alls.

Vet du många jobb som funkar så?
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 01:50:01 följande:
    Skulle du själv vela flytta 100-150 mil från din familj på obestämd tid och försöka tjäna i hop det så att du senare kunde få familjen till den ort du fått jobbet på?

Bara en undran....Tänk på att familjerna har barn i skolan som ska rivas från skolan för att flytta, från sina vänner och släktingar.
    Jag tycker du är gnällig nu, och nog brukar det väl finnas jobb på lite närmare håll än 100 mil ändå?

Min man blev av med jobbet och fick veckopendla (60 mil) under 3 år när vårt barn gick i lågstadiet. Jag fick ta veckorna själv med ett krävande jobb, måste träna för att inte få smärtor och ratta aktiviteter som barnet skulle till så man fick flänga runt.

Att vara utan jobb är inte ett alternativ för oss, och då måste man ibland flytta på sig/vara flexibel i några år. Det är ingen rättighet att få jobb exakt på den plätt där man föddes.
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 22:21:45 följande:
    Har du någon aning vad det kostar att flytta en hel familjs bohag? Jag hade en etta med möbler som inte är så massa några blommor, en cykel. Flyttbilen var på väg upp efter att ha kommit ner med ett bohag så mitt bohag skulle bara enkelväg upp därifrån flyttfirman kom i från......Kostade 35 000 kr för några år sen.

Ska en familj på 4-5 personers bohag flyttas med flera cyklar och kanske  mopeder och möbler får man nog räkna 70-100000 kr. Har man redan ansträngt ekonomi så går det inte bara säga jo vi flyttar för ingen vill göra skulder som man får leva med resten av livet.
    Föddes du helt utan familj och har inga vänner? Har armarna ramlat av?

1-3 rum flyttar man själv, det kostar bensin och släphyra.
    Jhannis skrev 2024-11-21 12:46:08 följande:
    När jag flyttade så var sträckan 130 mil. Jag ägde inte bil vid tillfället. Nej jag hade ingen som vid tillfället hade ställt upp att köra 130 mil enkel väg och sen köra samma sträcka tillbaka. Oavsett vem som kört mitt bohag denna sträcka så hade det kostat.
    En annan sak när du skriver om mina armar har ramlat av så kan jag säga dig att jag är gammal och lider av kronisk smärta så nä jag hade inte klarat det själv. 
    Att vara för gammal/ ha smärtor är en sak men TS handlade om familjer i arbetsför ålder och då svarar jag på det.

Flyttar man till vissa orter finns det dessutom flyttbidrag att få både från kommunen och företaget som anställer.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år