• Anonym (TS)

Familjer som är fattiga år efter år

Ser ett inslag på SVT nyheter om en familj som varit fattiga i flera år och vänder på varenda krona. Mamman är sjukskriven och pappan arbetslös. 

inte har väl arbetsmarknaden varit omöjlig att få jobb i flera år?

hjälp mig förstå vad det är som gör att familjer hamnar i detta år ut och år in? och uppenbarligen har så dålig sjukpenning och så dålig a-kassa, plus bostadsbidrag och barnbidrag att man knappt går runt? ett tag förstår jag men åratal? 

• Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-19 18:57:51 följande:

Fast här måste ju Arbetsförmedlingen gå in och fixa en lönebidragsanställning eller liknande så personen kommer in på arbetsmmarknaden igen. Eller sponsra en utbildning! 

vad är det som händer under dessa år??!! 

Nej, det funkar inte så. Man kan önska, men ingen kan ju tvinga ett företag att anställa någon, eller ens att ta emot praktikanter. Sådana platser är väldigt få. Och det åligger ju inte AF att betala för någons utbildning, särskilt som det finns så himla många utbildningar som är gratis, eller till och med ges bidrag för.

Vad som händer... Ja du, inte mycket enligt min erfarenhet. Det ligger fortfarande väldigt mycket ansvar på individen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-19 19:04:52 följande:

Det beror helt på vart man bor. Har man varit länge arbetslös då har man garanterat heller ingen bil till ett nytt jobb som kan hända är 10-20 mil från hemmet. Bussförbindelserna i glesbygden är inget att lita på heller. Många familjer vill inte flytta söderut. Så ja jag förstår att det finns familjer som är fattiga.

Jag har själv varit fattig, men flyttade söderut på den tiden när man fortfarande fick flyttbidrag numera borttaget. Då var jag ensam. Skulle en familj på 4-6 personer flytta söderut i dag så kostar det massor av pengar. Plus att hyrorna nere i södra Sverige är sky höga. För en 2:a får man betala 10-12000 kr som bara är slarv renoverad.

Flyttbidrag när man flyttar till jobb borde återinföras!
    Hur skall arbetslösa annars ha råd?
  • Anonym (Ja)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 19:07:14 följande:
    Om man flyttar till jobb får man ju en lön. Det svåra är snarare att hitta en ny bostad skulle jag säga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-19 19:09:03 följande:
    Om man flyttar till jobb får man ju en lön. Det svåra är snarare att hitta en ny bostad skulle jag säga.
    Ja, när jag flyttade för ett jobb för 30 år sen fixade arbetsgivaren en bra hyresrätt och betalade flytten. Det var lyxigt. Sånt gör nog inte arbetsgivare idag. 
  • Anonym (många år)

Min bror var arbetslös i nästan 20 år. Han sökte verligen allt allt. Ibland hade han lite ströjobb i några veckor, sommarvikade, men det var verkligen inte regelbundet.

Det är ju faktiskt så att det är gigantisk konkurrens på jobb som "vem som helst" kan ta/få, särskilt i storstadskommunerna. då menar jag inte bara själva stadskommunerna utan kommunerna runt om också.

Jag har själv rekryterat till såna jobb både inom detaljhandel, vård, omsorg, och säsongsjobb. En tjänst kan få hundratals söknade, och det GÅR INTE att gå igenom allas ansökningar. Man drar 10 på random, är någon av de aktuella för jobbet, vilket ofta alla 10 är för att det är såna jobb, ja då hamnar resten i papperskorgen. 

• Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2024-11-19 18:58:55 följande:
    Menar du arbetslösheten? Brukar komma fram när personer ska utveckla så grundar min uppfattning på det. 
    Ok du grundar det alltså inte på fakta utan från hörsägen från ett fåtal personer. Got it!
  • Anonym (Jobba)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 19:07:14 följande:
    Ja flyttbidragen borde återinföras 
  • Jhannis
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-19 19:09:03 följande:
    Man måste jobba in en månad innan man får lön.....Det är inte gratis att flytta.

Jag fick betala 35 tusen för att flytta tillbaka till hemorten....Flyttbilar är inte gratis.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-19 19:04:52 följande:

Det beror helt på vart man bor. Har man varit länge arbetslös då har man garanterat heller ingen bil till ett nytt jobb som kan hända är 10-20 mil från hemmet. Bussförbindelserna i glesbygden är inget att lita på heller. Många familjer vill inte flytta söderut. Så ja jag förstår att det finns familjer som är fattiga.

Jag har själv varit fattig, men flyttade söderut på den tiden när man fortfarande fick flyttbidrag numera borttaget. Då var jag ensam. Skulle en familj på 4-6 personer flytta söderut i dag så kostar det massor av pengar. Plus att hyrorna nere i södra Sverige är sky höga. För en 2:a får man betala 10-12000 kr som bara är slarv renoverad.

Men är man en familj får ju den ena se till att hitta jobb och borja jobba forst. Bo får man ju gora på typ vandrarhem eller tält om årstiden tillåter. Hyra ett rum. Vad som nu finns. Och leva billigt och spara pengar. Sedan kan man fundera på att flytta familjen.
  • Anonym (Jobba)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 01:41:33 följande:
    Men är man en familj får ju den ena se till att hitta jobb och borja jobba forst. Bo får man ju gora på typ vandrarhem eller tält om årstiden tillåter. Hyra ett rum. Vad som nu finns. Och leva billigt och spara pengar. Sedan kan man fundera på att flytta familjen.
    Skulle du själv vela flytta 100-150 mil från din familj på obestämd tid och försöka tjäna i hop det så att du senare kunde få familjen till den ort du fått jobbet på?

Bara en undran....Tänk på att familjerna har barn i skolan som ska rivas från skolan för att flytta, från sina vänner och släktingar.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år