Inlägg från: Anonym (Jobba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobba)

Familjer som är fattiga år efter år

Det beror helt på vart man bor. Har man varit länge arbetslös då har man garanterat heller ingen bil till ett nytt jobb som kan hända är 10-20 mil från hemmet. Bussförbindelserna i glesbygden är inget att lita på heller. Många familjer vill inte flytta söderut. Så ja jag förstår att det finns familjer som är fattiga.

Jag har själv varit fattig, men flyttade söderut på den tiden när man fortfarande fick flyttbidrag numera borttaget. Då var jag ensam. Skulle en familj på 4-6 personer flytta söderut i dag så kostar det massor av pengar. Plus att hyrorna nere i södra Sverige är sky höga. För en 2:a får man betala 10-12000 kr som bara är slarv renoverad.

• Anonym (Jobba)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 19:07:14 följande:
    Flyttbidrag när man flyttar till jobb borde återinföras!
    Hur skall arbetslösa annars ha råd?
    Ja flyttbidragen borde återinföras 
  • Anonym (Jobba)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 01:41:33 följande:
    Men är man en familj får ju den ena se till att hitta jobb och borja jobba forst. Bo får man ju gora på typ vandrarhem eller tält om årstiden tillåter. Hyra ett rum. Vad som nu finns. Och leva billigt och spara pengar. Sedan kan man fundera på att flytta familjen.
    Skulle du själv vela flytta 100-150 mil från din familj på obestämd tid och försöka tjäna i hop det så att du senare kunde få familjen till den ort du fått jobbet på?

Bara en undran....Tänk på att familjerna har barn i skolan som ska rivas från skolan för att flytta, från sina vänner och släktingar.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (Craft) skrev 2024-11-20 05:11:11 följande:
    Vissa människor är odugliga. De klarar ingenting. 

Det är synd om barnen. Finns inte så mycket mer att tillägga.
    Det där var väldigt elakt sagt. Hoppas du tänker på detta när du själv blir utan jobb eller blir sjukskriven.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (Craft) skrev 2024-11-20 14:30:15 följande:
    Det gör jag och många med mig hela tiden. Vi inser att om man inte sköter sig är man inne på ett sluttande plan med fattigdom och ohälsa som slutdestination. Det är också därför vi inte hamnar där.

Jag ska poängtera att odugliga människor kan förändra sig om de inte låtit det gå för långt. Om man är en duglig eller oduglig människa är framförallt ett val.

Så man ska inte nedslå sig om man konstaterar att man är oduglig. Tvärtom, det är då man har enorm förbättringspotential i livet. Så små steg får större effekt.
    Anser du att det bara är fattiga svenskar som är odugliga/lata som inte hittar jobb eller hur ser du på många nykomlingar som år efter år går på bidrag utan att ens försöka söka sig jobb. Istället skaffar kvinnorna 7-10 barn så det kan gå hemma. 
    Du är väldigt nedvärderande på det som har det sämre för du har väl växt upp i ett välbärgat hem med rika föräldrar. Har haft turen att kunna plugga och fått direkt ett jobb som du kan skryta med.
  • Anonym (Jobba)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 18:03:37 följande:
    Man kan ju handla på Lidl och Willys.
    Lidl och Willys fins inte på glesbygderna. Vissa får åka 9 mil för att komma till en Ica affär/lanthandel.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-20 19:03:36 följande:

Jag fattar inte heller hur man kan vara arbetslös så länge. Finns utbildningar. 

Nu vet jag inte om du tänker bara på arbetslösa i större orter/städer eller om du tänker på dem som bor i glesbygderna. Utbildningar i glesbygden är få lika så arbetstillfällen.

Dock skulle jag vela att fler sökte en utbildning till att vara assistenter till barn och även vuxna med funktionshinder. Det är ett yrke som få söker sig till, men som behövs i mängder.

Det som vill bli assistent kan ta kontakt med assistansbolag (finns många) och be om en utbildning. Jobb finns inom området garanterat i hela Sverige.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 20:47:57 följande:
    Hur betalar man sin hyra medan man utbildar sig? Det är ju inte gratis direkt att plugga..
    Precis...många tänker inte längre än näsan räcker då dem själva har allt och lite till.....
  • Anonym (Jobba)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 20:34:03 följande:
    Bara det kan ju då vara en orsak att flytta dit man kan hitta jobb.
    Har du någon aning vad det kostar att flytta en hel familjs bohag? Jag hade en etta med möbler som inte är så massa några blommor, en cykel. Flyttbilen var på väg upp efter att ha kommit ner med ett bohag så mitt bohag skulle bara enkelväg upp därifrån flyttfirman kom i från......Kostade 35 000 kr för några år sen.

Ska en familj på 4-5 personers bohag flyttas med flera cyklar och kanske  mopeder och möbler får man nog räkna 70-100000 kr. Har man redan ansträngt ekonomi så går det inte bara säga jo vi flyttar för ingen vill göra skulder som man får leva med resten av livet.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år