• Anonym (TS)

Familjer som är fattiga år efter år

Ser ett inslag på SVT nyheter om en familj som varit fattiga i flera år och vänder på varenda krona. Mamman är sjukskriven och pappan arbetslös. 

inte har väl arbetsmarknaden varit omöjlig att få jobb i flera år?

hjälp mig förstå vad det är som gör att familjer hamnar i detta år ut och år in? och uppenbarligen har så dålig sjukpenning och så dålig a-kassa, plus bostadsbidrag och barnbidrag att man knappt går runt? ett tag förstår jag men åratal? 

• Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år
  • Anonym (Ja)

Om man inte har någon inkomst så kan man inte flytta. Om det inte finns jobb där man bor så får man ingen högre inkomst, då är man fattig i flera år. Alla har inte möjlighet att vidareutbilda sig heller, av olika skäl.

• Studentpappa

Grejen är väl den att det är mycket enklare att få ett jobb när du redan har ett jobb. Jag skulle antagligen kunna få ett nytt jobb imorgon. 

Är du arbetslös och har liten erfarenhet eller ingen utbildning är det ingen som anställer dig.

Ride it like you stole it
  • Anonym (AG)
    Studentpappa skrev 2024-11-19 18:25:48 följande:

Grejen är väl den att det är mycket enklare att få ett jobb när du redan har ett jobb. Jag skulle antagligen kunna få ett nytt jobb imorgon. 

Är du arbetslös och har liten erfarenhet eller ingen utbildning är det ingen som anställer dig.

Åjo, något jobb går att få.
    Jag har anställd personer som du beskriver, oftast har resultatet varit bra. Provanställer alltid på sex månader och på den tiden ser man vad man fått.
  • Anonym (?)

Långtidssjukskrivningar är inga konstigheter. Eftersom det finns långvariga eller livslånga sjukdomar så kan man också ha ersättning under väldigt lång tid. Svårt att ändra på situationen. 

Men långtidsarbetslöshet handlar nog ofta om att personen är kräsen. Vill inte jobba med ditten och datten, vill inte ha timvik osv. Klart man sällan får ett bra jobb när man varit arbetslös länge.

• Anonym (E)

Det är klart att vissa har sämre förutsättningar men jag tror också att man blir för bekväm, jag har en kompis som blev av med jobbet för 11 månader sen, hon söker enbart samma sorts tjänst och vägrar gå ner i lön, fortfarande arbetslös

När jag flyttade till ny ort så hade inte jag samma möjligheter att få en liknande tjänst pga utbudet, så jag hoppade in som städare i en kompis företag, är det vad jag ville göra, absolut inte men man vill ju kunna försörja sig

• Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2024-11-19 18:41:27 följande:

Långtidssjukskrivningar är inga konstigheter. Eftersom det finns långvariga eller livslånga sjukdomar så kan man också ha ersättning under väldigt lång tid. Svårt att ändra på situationen. 

Men långtidsarbetslöshet handlar nog ofta om att personen är kräsen. Vill inte jobba med ditten och datten, vill inte ha timvik osv. Klart man sällan får ett bra jobb när man varit arbetslös länge.

Och underlaget för detta är?? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-19 18:25:18 följande:

Om man inte har någon inkomst så kan man inte flytta. Om det inte finns jobb där man bor så får man ingen högre inkomst, då är man fattig i flera år. Alla har inte möjlighet att vidareutbilda sig heller, av olika skäl.

Fast här måste ju Arbetsförmedlingen gå in och fixa en lönebidragsanställning eller liknande så personen kommer in på arbetsmmarknaden igen. Eller sponsra en utbildning! 

vad är det som händer under dessa år??!! 

• Anonym (?)
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 18:55:30 följande:
    Och underlaget för detta är?? 
    Menar du arbetslösheten? Brukar komma fram när personer ska utveckla så grundar min uppfattning på det. 
  • Anonym (Jobba)

Det beror helt på vart man bor. Har man varit länge arbetslös då har man garanterat heller ingen bil till ett nytt jobb som kan hända är 10-20 mil från hemmet. Bussförbindelserna i glesbygden är inget att lita på heller. Många familjer vill inte flytta söderut. Så ja jag förstår att det finns familjer som är fattiga.

Jag har själv varit fattig, men flyttade söderut på den tiden när man fortfarande fick flyttbidrag numera borttaget. Då var jag ensam. Skulle en familj på 4-6 personer flytta söderut i dag så kostar det massor av pengar. Plus att hyrorna nere i södra Sverige är sky höga. För en 2:a får man betala 10-12000 kr som bara är slarv renoverad.

Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år