• Anonym (Systern)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.

Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.

När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv. 

För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.

Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.

Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.

Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?

• Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
  • Anonym (Systern)
    Anonym (k) skrev 2024-11-19 07:40:49 följande:
    Vad spelar det för roll? Vad tror du att du kan göra? Få allt att bli bra och fint igen? 

Inget illa ment men allt är redan förstört i er familj. Det finns ingen återgång till "före". Relationer i familjen/släkten har redan tagit stryk och kommer inte att återställas

Ibland hamnar man i situationer man inte kan påverka och då är det bara att flyta med och sedan se vart den landar.

Jag har just genomlevt över tre år med ungefär samma scenario. Ett syskon vill e åt pengar ur ett dödsbo som syskonet inte hade rätt till och syskonet började ringa runt och dra in stora delar av släkten.

Jag kunde inte göra ett sk*t åt det.

Det hela gick till domstol dar mitt syskon förlorade alla krav som ställts på mig och dödsboet. Allt var alltså bara en hopplös fantasi om mer pengar.

Men efteråt? Varenda relation efteråt är förändrad. Inte bara med mitt syskon utan med stora delar av släkten

Samma gäller för dig och er. Åtminstone till den dagen barnen är vuxna och eventuellt vill ha prata med varandra om saken.

Gör det juridiskt korrekta och gå vidare i livet som det ser ut.

Det är det enda råd jag kan ge.
    Klart det spelar roll om hon försöker förstöra relationer i släkten. Så länge jag inte ger mig in i det tänker jag att hon håller konflikten inom hennes och min brors närmsta familj och inte drar in mig och mina barn. Barnen är alla unga vuxna så visst, de har sina egna relationer med varandra men det vore oansvarigt av mig att inte ens reflektera över vad som kan ske om jag ger mig in i konflikten. Sen kanske jag känner att jag måste göra det ändå men då med öppna ögon. Kanske borde jag prata med mina barn så de vet vad som pågår. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 08:39:13 följande:
    Klart det spelar roll om hon försöker förstöra relationer i släkten. Så länge jag inte ger mig in i det tänker jag att hon håller konflikten inom hennes och min brors närmsta familj och inte drar in mig och mina barn. Barnen är alla unga vuxna så visst, de har sina egna relationer med varandra men det vore oansvarigt av mig att inte ens reflektera över vad som kan ske om jag ger mig in i konflikten. Sen kanske jag känner att jag måste göra det ändå men då med öppna ögon. Kanske borde jag prata med mina barn så de vet vad som pågår. 
    Rent krasst är det så att människor som Malin bara lyckas förstöra släktrelationer och vänskapsrelationer om de tillåts göra det. Ni andra måste stå på er, inte bara du. Sluta stryka henne medhårs.

Även om hennes barn är vuxna eller nästan vuxna, förstår jag om de hamnar i en lojalitetskonflikt. Men de har ju en pappa också, och har din bror varit en närvarande och bra pappa, borde de kunna se hans sida av saken samt inte låta relationen till dig eller dina barn påverkas, oavsett vad deras mamma säger eller gör.

Om släkten i praktiken låter Malin styra relationerna, är det ett val de gör. Alla har ett eget ansvar, även din bror. Inte minst mot sina barn. Du ska inte lägga dig i hur de gör med huset, men var inte rädd för att markera mot Malin om hon försöker dra in andra, särskilt er mamma. Säg ifrån om det krävs, samt gör vad du kan för att hon inte ska kunna kontakta er mamma igen. Visa tydligt att där går gränsen, sen får hon bråka hur mycket hon vill.

Jag säger inte att det är lätt, men ibland måste man visa lite ryggrad, samt stötta eller uppmana andra familjemedlemmar och släktingar att göra detsamma. Personer som Malin får alltför ofta hållas annars. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 08:39:13 följande:
    Hon försöker inte inte förstöra relationer. De ÅR redan förstörda. De förstördes den dag hon började bråka om saken.

Och du ÄR redan inblandad Din mamma blev inblandad och nu vill hon att din bror ska ge med sig till kvinnan "för lugn och ro" och så ringen mamma till dig varpå du blir så inblandad och upprörd att du ber om råd på ett internet-forum.

Du har säkert tankar och åsikter om mamma nu också, att varför ska hon lägga press på brodern att ge med sig?

Dina barn blir vare sig mer eller mindre inblandade om du säger åt "Malin" att ge fan i mamma och ber din bror göra det juridiskt korrekta och sedan är det helt och hållet klippt

Ingenting här blir bättre av att folk försöker vara "smidiga" och "inte lägga sig i" och så vidare. Allt kommer att utspela sig som "Malin" bestämmer att det ska göra. Sedan kan "Malin" få fel i sina krav men "Malin" bestämmer när saker och ting ska vara över.

Det enda långsiktigt hållbara är att göra det som är juridiskt korrekt varpå det formellt tar slut och ni kan lägga undan det - sedan kan "Malin" bitcha vidare om det om hon vill vilket ni i så fall får leva med.

Och självklart ska du tala med dina barn om ungefär vad som pågår. De märker ju av det ändå.

Min erfarenhet är att börja folk bråka och skapa drama i släkten så avslutar man det på ett korrekt sätt så fort som möjligt och sedan tar man avstånd - för alltid, eller åtminstone för en tid
  • Egon den stora
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 12:54:11 följande:

Tack för alla råd rörande huset, men jag tror som jag skrivit att det är den enkla delen. De har varit i kontakt med en mäklare och huset ska säljas. Jag tror dock som jag skrev att Malin trodde att hennes föräldrar skulle gå in och köpa det åt henne. Hon har alltid förlitat sig på sina föräldrars pengar, de har köpt hennes bil, betalat semesterresor etc.  

Jag vill mest ha råd i hur man hanterar en person som från att ha varit lite speciell och egocentrisk nu känns helt oberäknelig, gränslös och redo att förstöra för hela familjen. 

Pengar gör verkligen konstiga saker med människor.

Min erfarenhet är att den typen av människor måste undvikas.  Det går inte argumentera eller diskutera alls. 
    Att dra in en gammal sjuk tant som inte ens har med saken att göra är väldigt långt över gränsen, gamla med den sjukdomen blir ju oroliga för minsta lilla och ska inte belastas med andras bråk.  
    Säg ifrån när hon kontaktar mamman, i övrigt är det enbart din brors konflikt. 
  • Anonym (Gggg)

Din bror borde stå upp för sin rätt och kräva sin del, eller så kanske han kan köpa  ut henne om han har råd.
    Men vem fan vill Avstå fem miljoner till någon som förmodligen inte kan hantera pengar ?

• Anonym (Göran.)

Finns två alternativ. 

1. Låta denna kvinna få som hon vill gällande ALLT. 

inget bråk bara lugn och frid. 

2. Starta en process och kräva att hela processen ska gå juridiskt korrekt till väga.  

Sen får kvinnan avgöra hur hon vill ha sin relationens er   

Hon har ju tydligt visat att pengar är viktigare än bra relationer  

viktigt att tänka på är hur man kommer att må när valet väl är gjort  

• Egon den stora
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-19 19:18:34 följande:

Finns två alternativ. 

2. Starta en process och kräva att hela processen ska gå juridiskt korrekt till väga.  

Gällande alternativ ett så är min erfarenhet att det inte hjälper, då kommer bara nya krav hela tiden. 
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-19 19:18:34 följande:

Finns två alternativ. 

Det finns ingen process att starta. Huset kommer att säljas, min bror står som 50% ägare, han kommer få 50% av köpeskillingen. Vill Malin processa så visst kan hon det men hon kommer inte lyckas.

Tråden handlar inte om det juridiska.
  • Anonym (Systern)
    Anonym (k) skrev 2024-11-19 11:38:45 följande:
    Hon försöker inte inte förstöra relationer. De ÅR redan förstörda. De förstördes den dag hon började bråka om saken.

Och du ÄR redan inblandad Din mamma blev inblandad och nu vill hon att din bror ska ge med sig till kvinnan "för lugn och ro" och så ringen mamma till dig varpå du blir så inblandad och upprörd att du ber om råd på ett internet-forum.

Du har säkert tankar och åsikter om mamma nu också, att varför ska hon lägga press på brodern att ge med sig?

Dina barn blir vare sig mer eller mindre inblandade om du säger åt "Malin" att ge fan i mamma och ber din bror göra det juridiskt korrekta och sedan är det helt och hållet klippt

Ingenting här blir bättre av att folk försöker vara "smidiga" och "inte lägga sig i" och så vidare. Allt kommer att utspela sig som "Malin" bestämmer att det ska göra. Sedan kan "Malin" få fel i sina krav men "Malin" bestämmer när saker och ting ska vara över.

Det enda långsiktigt hållbara är att göra det som är juridiskt korrekt varpå det formellt tar slut och ni kan lägga undan det - sedan kan "Malin" bitcha vidare om det om hon vill vilket ni i så fall får leva med.

Och självklart ska du tala med dina barn om ungefär vad som pågår. De märker ju av det ändå.

Min erfarenhet är att börja folk bråka och skapa drama i släkten så avslutar man det på ett korrekt sätt så fort som möjligt och sedan tar man avstånd - för alltid, eller åtminstone för en tid
    Mina barn har ingen aning att deras farbror är i konflikt med deras ex-faster som de inte sett på flera år. Men de har kontakt med sina kusiner så jag kommer prata med dem om detta eskalerar.
  • Desperado
    Huvudregeln som gäller vid samägd egendom är att alla beslut som handlar om förvaltning av egendomen ska beslutas i samförstånd (2 § SamägL). Utifrån uppgifterna du har lämnat så framstår det som att delägarna är oeniga.

Ifall de var i samförstånd skulle försäljningen vara oproblematisk förutsatt att ni följer formkraven för en fastighetsförsäljning enligt 4 kap. jordabalken.

Om delägarna inte lyckas komma överens om hur fastigheten ska förvaltas, så kan faktiskt en delägare framtvinga en försäljning av fastigheten på offentlig auktion (6 § SamägL). Detta kan dein bror få till genom att ansöka om en sådan hos en domstol. Processen innebär att domstolen (tingsrätten) utser en god man som tar hand om försäljningen av fastigheten (9 § st. 2 SamägL).

Meddela Malin att hon kan köpa fastigheten på den offentliga auktionen så blir det dessutom en korrekt värdering.
  • Xenia
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 06:41:32 följande:
    Jag är inte konflikträdd men jag begriper inte hur Malin tänker så jag vet inte hur hon skulle reagera och om det går ut över andra. Om Malin blir arg på mig också drar hon sig nog inte för att försöka förgifta relationen mellan mina barn och deras. 
    Men hur tänker du nu? Ska du låta Malin bestämma allt och aldrig protestera för att du är rädd för henne?

Alltså berätta vad konflikten gäller för dina barn. Säg att det är mellan din bror och hans ex, men att Malin försöker dra in dina barns mormor i detta, och att det skrämmer och stressar mormor. Om det faktum att du säger ifrån till Malin om detta göra att dina barns kusiner tar avstånd från dina barn, ja då får det vara så. Är de så hjärtlösa så är den kontakten inget att bevara.
  • Anonym (Systern)
    Xenia skrev 2024-11-20 01:41:15 följande:
    Men hur tänker du nu? Ska du låta Malin bestämma allt och aldrig protestera för att du är rädd för henne?

Alltså berätta vad konflikten gäller för dina barn. Säg att det är mellan din bror och hans ex, men att Malin försöker dra in dina barns mormor i detta, och att det skrämmer och stressar mormor. Om det faktum att du säger ifrån till Malin om detta göra att dina barns kusiner tar avstånd från dina barn, ja då får det vara så. Är de så hjärtlösa så är den kontakten inget att bevara.
    Men snälla, hur kan du tolka det jag skriver så? Eller har du inte läst hela tråden? Jag blev precis indragen i detta då Malin ringde mamma i helgen. Jag har skrivit att jag kommer blocka Malins nummer på mammas telefon (ska hälsa på henne ikväll och passa på att göra det). Jag har skrivit att jag kommer prata med Malin om hon fortsätter försöka påverka mamma. Om så sket kommer jag nog prata med mina barn också, men jag tar detta stegvis, konflikten är mellan Malin och min bror och jag tänker inte dra in mer av familjen i den om det inte är nödvändigt.

Jag skapade tråden för att försöka få lite hum om hur en person som Malin kan bete sig och hur man kan hantera henne men då alla antingen ger mig juridiska råd eller verka tro jag är helt ryggradslös så blev detta mer jobb än stöd. Så jag tackar för mig.
  • Anonym (k)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-20 06:06:18 följande:
    Jag skapade tråden för att försöka få lite hum om hur en person som Malin kan bete sig och hur man kan hantera henne 
    Man hanterar henne sakligt och korrekt och sedan låter man henne inte komma tillbaka in i ens liv

Och man kan säga åt henne att ge fan i mamma
  • Anonym (Göran.)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 22:14:55 följande:
    Det finns ingen process att starta. Huset kommer att säljas, min bror står som 50% ägare, han kommer få 50% av köpeskillingen. Vill Malin processa så visst kan hon det men hon kommer inte lyckas.

Tråden handlar inte om det juridiska.

På ett vis gör den ju det även om det inte var just det inlägget tog upp..

Malin är girig och vill ha huset till ett bra pris.  Det priset får din bror betala dyrt för. 

På ett sätt förstår jag henne eftersom det var hennes släktingars hus en gång i tiden. 

Men husets värde har ju stigit med åren och efter renoveringar..

Malin kommer ändå att göra en vinst efter försäljningen. 
    Det är dock fult att blanda in era mammor i denna sak  

Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma