• Anonym (k)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 06:41:32 följande:
    Jag är inte konflikträdd men jag begriper inte hur Malin tänker så jag vet inte hur hon skulle reagera och om det går ut över andra. Om Malin blir arg på mig också drar hon sig nog inte för att försöka förgifta relationen mellan mina barn och deras. 
    Vad spelar det för roll? Vad tror du att du kan göra? Få allt att bli bra och fint igen? 

Inget illa ment men allt är redan förstört i er familj. Det finns ingen återgång till "före". Relationer i familjen/släkten har redan tagit stryk och kommer inte att återställas

Ibland hamnar man i situationer man inte kan påverka och då är det bara att flyta med och sedan se vart den landar.

Jag har just genomlevt över tre år med ungefär samma scenario. Ett syskon vill e åt pengar ur ett dödsbo som syskonet inte hade rätt till och syskonet började ringa runt och dra in stora delar av släkten.

Jag kunde inte göra ett sk*t åt det.

Det hela gick till domstol dar mitt syskon förlorade alla krav som ställts på mig och dödsboet. Allt var alltså bara en hopplös fantasi om mer pengar.

Men efteråt? Varenda relation efteråt är förändrad. Inte bara med mitt syskon utan med stora delar av släkten

Samma gäller för dig och er. Åtminstone till den dagen barnen är vuxna och eventuellt vill ha prata med varandra om saken.

Gör det juridiskt korrekta och gå vidare i livet som det ser ut.

Det är det enda råd jag kan ge.
  • Anonym (k)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 08:39:13 följande:
    Klart det spelar roll om hon försöker förstöra relationer i släkten. Så länge jag inte ger mig in i det tänker jag att hon håller konflikten inom hennes och min brors närmsta familj och inte drar in mig och mina barn. Barnen är alla unga vuxna så visst, de har sina egna relationer med varandra men det vore oansvarigt av mig att inte ens reflektera över vad som kan ske om jag ger mig in i konflikten. Sen kanske jag känner att jag måste göra det ändå men då med öppna ögon. Kanske borde jag prata med mina barn så de vet vad som pågår. 
    Hon försöker inte inte förstöra relationer. De ÅR redan förstörda. De förstördes den dag hon började bråka om saken.

Och du ÄR redan inblandad Din mamma blev inblandad och nu vill hon att din bror ska ge med sig till kvinnan "för lugn och ro" och så ringen mamma till dig varpå du blir så inblandad och upprörd att du ber om råd på ett internet-forum.

Du har säkert tankar och åsikter om mamma nu också, att varför ska hon lägga press på brodern att ge med sig?

Dina barn blir vare sig mer eller mindre inblandade om du säger åt "Malin" att ge fan i mamma och ber din bror göra det juridiskt korrekta och sedan är det helt och hållet klippt

Ingenting här blir bättre av att folk försöker vara "smidiga" och "inte lägga sig i" och så vidare. Allt kommer att utspela sig som "Malin" bestämmer att det ska göra. Sedan kan "Malin" få fel i sina krav men "Malin" bestämmer när saker och ting ska vara över.

Det enda långsiktigt hållbara är att göra det som är juridiskt korrekt varpå det formellt tar slut och ni kan lägga undan det - sedan kan "Malin" bitcha vidare om det om hon vill vilket ni i så fall får leva med.

Och självklart ska du tala med dina barn om ungefär vad som pågår. De märker ju av det ändå.

Min erfarenhet är att börja folk bråka och skapa drama i släkten så avslutar man det på ett korrekt sätt så fort som möjligt och sedan tar man avstånd - för alltid, eller åtminstone för en tid
  • Anonym (k)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-20 06:06:18 följande:
    Jag skapade tråden för att försöka få lite hum om hur en person som Malin kan bete sig och hur man kan hantera henne 
    Man hanterar henne sakligt och korrekt och sedan låter man henne inte komma tillbaka in i ens liv

Och man kan säga åt henne att ge fan i mamma
Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma