• Anonym (Systern)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.

Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.

När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv. 

För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.

Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.

Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.

Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?

• Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-18 10:58:28 följande:
    Är det viktigt att få slut på påverkan av barnen och mamman kan din bror erbjuda 45/55 nu men blir det det minsta bråk eller kontakt med barn eller mamma så blir det 50/50.
    Jag tror inte hon har råd att bo kvar då heller tyvärr.
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Om jag förstår min bror rätt är bodelningen klar sedan länge. Där kom de överens om att stå kvar som ägare 50/50 och dela på fasta utgifter för huset. Nu då yngsta barnet flyttar ut vill han sälja sin del och det kan hon ju inte förhindra. 

Det är relationerna som är problemet, inte juridiken.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 10:46:04 följande:

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

De borde ändå göra en bodelning och skicka in. Det ligger helt i din brors intresse att få detta svart på vitt, för det finns ingen tidsgräns för när hon kan komma dragandes med det annars. Även lösöre mm kan nämligen ifrågasättas en sådan gång, bättre att ha det gjort medan man är hyfsat överens.

En bodelning är inte en juridisk process i den meningen, det är bara ett enkelt pappersarbete, men det vore bra om det sköttes av en utomstående. Jag tror att även Malin fattar att hon inte kommer någonvart med en stämning.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 11:32:41 följande:
    Jag tror inte hon har råd att bo kvar då heller tyvärr.
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Om jag förstår min bror rätt är bodelningen klar sedan länge. Där kom de överens om att stå kvar som ägare 50/50 och dela på fasta utgifter för huset. Nu då yngsta barnet flyttar ut vill han sälja sin del och det kan hon ju inte förhindra. 

Det är relationerna som är problemet, inte juridiken.

Fråga honom så bodelningen är registrerad hos SKV! Det räcker inte att säga att man är överens, du tar den möbeln och jag tar den, det måste registreras för att vinna laga kraft, och då har hon inget att komma med. Om det är registrerat och klart så ja, då kan din bror sitta lugnt i båten, men då kommer nästa steg; att huset verkligen ska säljas också. Hon kan mycket väl ställa till med bråk där så att han ändå måste vända sig till Tingsrätten för att få fram en tvångsförsäljning, men då kan han också påpeka till henne att då riskerar de att få huset sålt mycket lägre än vad det är värt. Då kanske hon ger med sig.
  • Anonym (Irwin)

Låter som Malin vill blåsa din bror på hans rättmäriga del av huset.

Man bör nog prata med rättslig expertis angående detta som varit med om liknande situationer tidigare och kan ge råd. Inte första gången denna typ av tvister dyker upp.

Lågt av Malin att ta kontakt med er mamma som inte är vid sina fulla sinnes bruk.
    Dessutom gör hon barnen till sändebud och försöker vända dem emot din bror.
    Riktigt illa.

• Anonym (Systern)

Tack för alla råd rörande huset, men jag tror som jag skrivit att det är den enkla delen. De har varit i kontakt med en mäklare och huset ska säljas. Jag tror dock som jag skrev att Malin trodde att hennes föräldrar skulle gå in och köpa det åt henne. Hon har alltid förlitat sig på sina föräldrars pengar, de har köpt hennes bil, betalat semesterresor etc.  

Jag vill mest ha råd i hur man hanterar en person som från att ha varit lite speciell och egocentrisk nu känns helt oberäknelig, gränslös och redo att förstöra för hela familjen. 

Pengar gör verkligen konstiga saker med människor.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 12:54:11 följande:

Tack för alla råd rörande huset, men jag tror som jag skrivit att det är den enkla delen. De har varit i kontakt med en mäklare och huset ska säljas. Jag tror dock som jag skrev att Malin trodde att hennes föräldrar skulle gå in och köpa det åt henne. Hon har alltid förlitat sig på sina föräldrars pengar, de har köpt hennes bil, betalat semesterresor etc.  

Jag vill mest ha råd i hur man hanterar en person som från att ha varit lite speciell och egocentrisk nu känns helt oberäknelig, gränslös och redo att förstöra för hela familjen. 

Haha ja de får väl lägga bud som alla andra Skrattande

Hantera? Blockera! Vägra kontakt. Sista barnet är snart en självständig vuxen och det finns redan nu ingen anledning att ha kontakt med Malin eller ha henne delaktig på något som helst plan. Utfrysning, kort och gott. Hon verkar inte förtjäna bättre i nuläget.
  • Anonym (Irwin)

Fanns dessa drag hos Malin när de var gifta och hade det bra eller har det lite "maniska" kommit nu?
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Irwin) skrev 2024-11-18 13:08:09 följande:
    Fanns dessa drag hos Malin när de var gifta och hade det bra eller har det lite "maniska" kommit nu?
    Jag har alltid tyckt att hon varit självisk och lite uppe i det blå. Fått saker på silversked och verkar inte förstå eller respektera de som arbetat sig fram. Vi är från väldigt olika bakgrund. Så jag är inte helt förvånad över hennes infall och hon har snackat skit om min bror för barnen förut. Men jag trodde inte hon skulle blanda in mamma. 
  • Anonym (Ui)

Helt okej att du håller dig utanför när det gäller din bror, men nu har hon stressat din gamla mamma och då tycker jag definitivt att du ska ringa henne och ryta ifrån. 

Din bror bör tvinga fram en försäljning. Eller så möts de nånstans på mitten och han accepterar 3-4 mille från henne så får hon huset. 

• Anonym (Kr)

Vad är viktigats för din bror, få ut sina 50% eller att det blir lugn?
  • Anonym (Stare)

Jag tycker inte bara att det handlar om din bror längre utan även hans barn.
    Tar mamman över hela ägandet så kan hon i princip göra vad hon vill.
    Om han får loss sin del så kan han göra vad han vill med den, men utifrån din beskrivning av hans ekonomi och att han inte behöver kapitalet idag, så säkrar han det ju i varje fall till sina barn. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-18 14:59:04 följande:
    Vad är viktigats för din bror, få ut sina 50% eller att det blir lugn?
    Det lär handla om rätt stora pengar, då kan man kosta på sig att ta lite skit. Hon lär ju inte bete sig mycket bättre även om han ger med sig. Varför skänka bort en större summa pengar till någon som beter sig så illa som hon gör? Det där lugnet du talar om kommer inte ändå.
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-18 14:33:39 följande:

Helt okej att du håller dig utanför när det gäller din bror, men nu har hon stressat din gamla mamma och då tycker jag definitivt att du ska ringa henne och ryta ifrån. 

Din bror bör tvinga fram en försäljning. Eller så möts de nånstans på mitten och han accepterar 3-4 mille från henne så får hon huset. 

Grejen är att jag tror inte Malin kan betala ens det om hon inte får pengar från sina föräldrar. Hon verkar alltid ha ont om pengar och hur mycket får man ta i lån på en lågstadielärarlön? Sen ska hon bära husets alla kostnader själv och betala för underhåll som hon inte kan göra själv. Det hela är så ogenomtänkt.

Jag ska blocka hennes nummer mammas telefon. Försöker Malin kontakta henne på annat sätt eller påverka henne genom barnen kommer jag inte kunna hålla tyst. Men jag är lite rädd för vad hon gör då.

• Lönnsirap

Det finns säkert anledningar till att din ex svägerska inte redan äger huset och rent krasst är det så att vissa människor inte drar sig för att dra in andra i konflikter.

Jag tänker att vissa människor kan tycka både det ena och andra och att de inte drar sig för att dra upp saker i märkliga sammanhang, men att det trots detta faktiskt är rimligt att ändå hålla på gränsen om vad som är rimligt. Och det är inte rimligt att ge bort några miljoner till ett ex, även om exet drar in barn och dementa föräldrar.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 16:09:20 följande:

Grejen är att jag tror inte Malin kan betala ens det om hon inte får pengar från sina föräldrar. Hon verkar alltid ha ont om pengar och hur mycket får man ta i lån på en lågstadielärarlön? Sen ska hon bära husets alla kostnader själv och betala för underhåll som hon inte kan göra själv. Det hela är så ogenomtänkt.

Jag ska blocka hennes nummer mammas telefon. Försöker Malin kontakta henne på annat sätt eller påverka henne genom barnen kommer jag inte kunna hålla tyst. Men jag är lite rädd för vad hon gör då.

Bra början. Om hon kontaktar er mamma igen så är det en polisanmälan som gäller, du behöver inte prata med henne igen.
  • Xenia
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 11:23:33 följande:
    Jag skulle gärna ringa henne redan igår för jag blev så arg men är orolig vilka följder det får för min bror, relationen med hans barn och mina barns relation med sina kusiner. Jag förstår inte alls hur hon tänker nu, känns som om hon kan hitta på vilka lögner och förvrängningar som helst.
    Jag tycker du ska ringa och säga ifrån. Din gamla mor är väl värd detta besvär/obehag?

Vad har kusinerna med saken att göra? Och betr hans barn så är det bara att förklara att deras farmor är gammal och sjuk och ska slippa dras in i konflikten.
Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma