Inlägg från: Anonym (Systern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Systern)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.

Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.

När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv. 

För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.

Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.

Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.

Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?

• Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
  • Anonym (Systern)
    MsM84 skrev 2024-11-18 10:06:08 följande:

Försök blockera Malins nr hos er mamma så hon inte blir indragen. I övrigt tycker jag din bror ska lämna över det till en jurist. 

Tack för en bra idé. Det ska jag kolla om det går när jag åker dit senare i veckan. Hon har en sån där telefon som ser ut som en gammal fast telefon fast den går på sim-kort, men det borde ju gå att blocka tycker jag. 
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Realist) skrev 2024-11-18 10:17:22 följande:

Tycker det var hyggligt ogenomtänkt att från fd fruns sida inte se om sina intressen när huset införskaffades. Dom borde redan då gjort upp om vad som skulle ske vid skilsmässa så det inte blev några överraskningar. 

Dom fick köpa huset billigt pga släktskapet. Kanske skulle dom annars aldrig haft råd med det. Kan tycka att detta är nåt som kan vara värt att ha i åtanke när man ska dela på husets värde. Inte för att man måste utan för att vara sjysst. Sen verkar hennes önskan att få köpa ut din bror till vrakpris inte helt ok. Hon har haft några år på sig att förlika sig med situationen och antingen försökt få fram rimligt med pengar för ett utköp alt. vänja sig vid tanken att det är dags att flytta.

De har varit ogenomtänkta båda två. Visst hade Malin  kanske kunnat att från början säkra upp ett större ägande av huset pga släktskap men hon hade inte råd att köpa det helt själv. Och det är tack vare min brors renoveringar som huset har ökat så mycket i värde som det gjort. Det är ju också värt något. Han har själv sagt att ju aldrig lagt ned så mycket tid om han inte sett huset som en investering.
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

• Anonym (Systern)
    Anonym (Silje) skrev 2024-11-18 10:16:19 följande:

Jag skulle säga till min bror att jag gärna står utanför konflikten, MEN jag kommer att ringa Malin och säga till henne att inte kontakta min mamma igen. Det är inte bara din brors mamma utan även din och som sådan har du rätt att säga ifrån.

Det är hans problem om han inte kan hantera Malin, men min mamma skulle hon inte ringa igen. Så är det bara. 

Jag skulle gärna ringa henne redan igår för jag blev så arg men är orolig vilka följder det får för min bror, relationen med hans barn och mina barns relation med sina kusiner. Jag förstår inte alls hur hon tänker nu, känns som om hon kan hitta på vilka lögner och förvrängningar som helst.
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-18 10:58:28 följande:
    Är det viktigt att få slut på påverkan av barnen och mamman kan din bror erbjuda 45/55 nu men blir det det minsta bråk eller kontakt med barn eller mamma så blir det 50/50.
    Jag tror inte hon har råd att bo kvar då heller tyvärr.
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Om jag förstår min bror rätt är bodelningen klar sedan länge. Där kom de överens om att stå kvar som ägare 50/50 och dela på fasta utgifter för huset. Nu då yngsta barnet flyttar ut vill han sälja sin del och det kan hon ju inte förhindra. 

Det är relationerna som är problemet, inte juridiken.

• Anonym (Systern)

Tack för alla råd rörande huset, men jag tror som jag skrivit att det är den enkla delen. De har varit i kontakt med en mäklare och huset ska säljas. Jag tror dock som jag skrev att Malin trodde att hennes föräldrar skulle gå in och köpa det åt henne. Hon har alltid förlitat sig på sina föräldrars pengar, de har köpt hennes bil, betalat semesterresor etc.  

Jag vill mest ha råd i hur man hanterar en person som från att ha varit lite speciell och egocentrisk nu känns helt oberäknelig, gränslös och redo att förstöra för hela familjen. 

Pengar gör verkligen konstiga saker med människor.

• Anonym (Systern)
    Anonym (Irwin) skrev 2024-11-18 13:08:09 följande:
    Fanns dessa drag hos Malin när de var gifta och hade det bra eller har det lite "maniska" kommit nu?
    Jag har alltid tyckt att hon varit självisk och lite uppe i det blå. Fått saker på silversked och verkar inte förstå eller respektera de som arbetat sig fram. Vi är från väldigt olika bakgrund. Så jag är inte helt förvånad över hennes infall och hon har snackat skit om min bror för barnen förut. Men jag trodde inte hon skulle blanda in mamma. 
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-18 14:33:39 följande:

Helt okej att du håller dig utanför när det gäller din bror, men nu har hon stressat din gamla mamma och då tycker jag definitivt att du ska ringa henne och ryta ifrån. 

Din bror bör tvinga fram en försäljning. Eller så möts de nånstans på mitten och han accepterar 3-4 mille från henne så får hon huset. 

Grejen är att jag tror inte Malin kan betala ens det om hon inte får pengar från sina föräldrar. Hon verkar alltid ha ont om pengar och hur mycket får man ta i lån på en lågstadielärarlön? Sen ska hon bära husets alla kostnader själv och betala för underhåll som hon inte kan göra själv. Det hela är så ogenomtänkt.

Jag ska blocka hennes nummer mammas telefon. Försöker Malin kontakta henne på annat sätt eller påverka henne genom barnen kommer jag inte kunna hålla tyst. Men jag är lite rädd för vad hon gör då.

Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma