Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.
Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.
När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv.
För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.
Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.
Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.
Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?