• Anonym (Systern)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.

Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.

När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv. 

För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.

Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.

Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.

Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?

• Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
  • Anonym (*)

Så din bror står inte som ägare på huset trots skilsmässan? Vad finns skriftligt efter bodelningen? Även om de kom överens om att Malin skulle få bo där så står han väl fortfarande som ägare och äger således halva huset? Eller skrev han över huset på henne vid skilsmässan? 

Om han står som ägare så kan hon inte kräva eller tvinga honom till något oavsett vad hon säger sig ha för anledningar att bo kvar. De köpte huset av hennes farmor och farfar tillsammans, det var ju inte så att hon fick huset av dem.

Han borde ta kontakt med en advokat som kan förklara vilka rättigheter han har. 

Vad var syftet att berätta vad de arbetar med? 

• Anonym (Lös situationen)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 10:46:04 följande:

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

Problemet är att ska han vänta in Malin kan det ta väldigt lång tid. Vem tjänar på att bodelning görs? Inte är det Malin.Tror ni verkligen att hon skulle anmäla att en bodelning ska göras? Då måste hon flytta om hon inte kan hosta upp 5 miljoner om bodelningen görs by the book.
    'Och det kommer inte bli lättare längre fram om tiden bara går. Att skjuta uppgörelsen framför sig är i min värld slappt.
  • Anonym (barnen)

En annan vändning är kanske att han skriver över sin halva på sina barn som ett förskottsarv. 

Då kan Malin bråka med sina (deras) barn när det är dags att göra något istället och så är det de som får ta smällen. Behöver de pengar så får de sälja sin del till Malin och kan inte hon lösa ut dem får de sälja.

• Anonym (*)

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

Hann posta mitt inlägg och såg sedan att du redan svarat på min fråga till en annan. Men då finns det inget att oroa sig för, om de äger halva huset var så kan Malin inte kräva något och det blir 50/50 vid en försäljning. 
  • Anonym (Kr)

Är det viktigt att få slut på påverkan av barnen och mamman kan din bror erbjuda 45/55 nu men blir det det minsta bråk eller kontakt med barn eller mamma så blir det 50/50.
  • Anonym (Kr)

Eller bara

"Fortsätter du bråka så kommer jag kräva bodelning nu!"

• Anonym (Stare)

Din bror ska absolut inte släppa sin del. Om inte så för deras gemensamma barns skull.
    Malin är deras mor så om något händer henne och hon äger hela huset går arvet till barnen, absolut. Men mycket kan hända till dess. Och då kan din bror säkra att i varje fall hans del av det som var gemensamt går till dem. 
    Även om han i dagsläget klarar sig utan de fem miljonerna.

Otroligt fult att gå på er mor måste jag säga. Och även barnen! Vilken manipulativ person!

• Anonym (Systern)
    Anonym (Silje) skrev 2024-11-18 10:16:19 följande:

Jag skulle säga till min bror att jag gärna står utanför konflikten, MEN jag kommer att ringa Malin och säga till henne att inte kontakta min mamma igen. Det är inte bara din brors mamma utan även din och som sådan har du rätt att säga ifrån.

Det är hans problem om han inte kan hantera Malin, men min mamma skulle hon inte ringa igen. Så är det bara. 

Jag skulle gärna ringa henne redan igår för jag blev så arg men är orolig vilka följder det får för min bror, relationen med hans barn och mina barns relation med sina kusiner. Jag förstår inte alls hur hon tänker nu, känns som om hon kan hitta på vilka lögner och förvrängningar som helst.
  • Kvittning

Ett förslag till din bror kanske kan vara att han delar pengarna i en del mer än vad han har barn (dvs om de har 3 barn, dela det i 4 delar). Ge varje barn varsin del som de kan använda som insatser till sina boenden och behåll en del själv. 

Då kan de barn som tycker han är orättvis mot sin mamma använda sina delar till att köpa in sig i mammans hus. På det sättet bör han slippa att framstå som snål eller att barnen är på honom på samma sätt för då kan barnen själva lösa mammans problem om de tycker det är viktigare än att säkra sina egna boenden. 

• Anonym (xxx)

Fel, sitter din bror still i båten, så händer inget. 
Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma