Inlägg från: Anonym (Enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enkelt)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 10:46:04 följande:

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

De borde ändå göra en bodelning och skicka in. Det ligger helt i din brors intresse att få detta svart på vitt, för det finns ingen tidsgräns för när hon kan komma dragandes med det annars. Även lösöre mm kan nämligen ifrågasättas en sådan gång, bättre att ha det gjort medan man är hyfsat överens.

En bodelning är inte en juridisk process i den meningen, det är bara ett enkelt pappersarbete, men det vore bra om det sköttes av en utomstående. Jag tror att även Malin fattar att hon inte kommer någonvart med en stämning.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 11:32:41 följande:
    Jag tror inte hon har råd att bo kvar då heller tyvärr.
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Om jag förstår min bror rätt är bodelningen klar sedan länge. Där kom de överens om att stå kvar som ägare 50/50 och dela på fasta utgifter för huset. Nu då yngsta barnet flyttar ut vill han sälja sin del och det kan hon ju inte förhindra. 

Det är relationerna som är problemet, inte juridiken.

Fråga honom så bodelningen är registrerad hos SKV! Det räcker inte att säga att man är överens, du tar den möbeln och jag tar den, det måste registreras för att vinna laga kraft, och då har hon inget att komma med. Om det är registrerat och klart så ja, då kan din bror sitta lugnt i båten, men då kommer nästa steg; att huset verkligen ska säljas också. Hon kan mycket väl ställa till med bråk där så att han ändå måste vända sig till Tingsrätten för att få fram en tvångsförsäljning, men då kan han också påpeka till henne att då riskerar de att få huset sålt mycket lägre än vad det är värt. Då kanske hon ger med sig.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 12:54:11 följande:

Tack för alla råd rörande huset, men jag tror som jag skrivit att det är den enkla delen. De har varit i kontakt med en mäklare och huset ska säljas. Jag tror dock som jag skrev att Malin trodde att hennes föräldrar skulle gå in och köpa det åt henne. Hon har alltid förlitat sig på sina föräldrars pengar, de har köpt hennes bil, betalat semesterresor etc.  

Jag vill mest ha råd i hur man hanterar en person som från att ha varit lite speciell och egocentrisk nu känns helt oberäknelig, gränslös och redo att förstöra för hela familjen. 

Pengar gör verkligen konstiga saker med människor.

Haha ja de får väl lägga bud som alla andra Skrattande

Hantera? Blockera! Vägra kontakt. Sista barnet är snart en självständig vuxen och det finns redan nu ingen anledning att ha kontakt med Malin eller ha henne delaktig på något som helst plan. Utfrysning, kort och gott. Hon verkar inte förtjäna bättre i nuläget.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-18 14:59:04 följande:
    Vad är viktigats för din bror, få ut sina 50% eller att det blir lugn?
    Det lär handla om rätt stora pengar, då kan man kosta på sig att ta lite skit. Hon lär ju inte bete sig mycket bättre även om han ger med sig. Varför skänka bort en större summa pengar till någon som beter sig så illa som hon gör? Det där lugnet du talar om kommer inte ändå.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 16:09:20 följande:

Grejen är att jag tror inte Malin kan betala ens det om hon inte får pengar från sina föräldrar. Hon verkar alltid ha ont om pengar och hur mycket får man ta i lån på en lågstadielärarlön? Sen ska hon bära husets alla kostnader själv och betala för underhåll som hon inte kan göra själv. Det hela är så ogenomtänkt.

Jag ska blocka hennes nummer mammas telefon. Försöker Malin kontakta henne på annat sätt eller påverka henne genom barnen kommer jag inte kunna hålla tyst. Men jag är lite rädd för vad hon gör då.

Bra början. Om hon kontaktar er mamma igen så är det en polisanmälan som gäller, du behöver inte prata med henne igen.
Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma