Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
Anonym (Systern) skrev 2024-11-19 08:39:13 följande:
Klart det spelar roll om hon försöker förstöra relationer i släkten. Så länge jag inte ger mig in i det tänker jag att hon håller konflikten inom hennes och min brors närmsta familj och inte drar in mig och mina barn. Barnen är alla unga vuxna så visst, de har sina egna relationer med varandra men det vore oansvarigt av mig att inte ens reflektera över vad som kan ske om jag ger mig in i konflikten. Sen kanske jag känner att jag måste göra det ändå men då med öppna ögon. Kanske borde jag prata med mina barn så de vet vad som pågår. Även om hennes barn är vuxna eller nästan vuxna, förstår jag om de hamnar i en lojalitetskonflikt. Men de har ju en pappa också, och har din bror varit en närvarande och bra pappa, borde de kunna se hans sida av saken samt inte låta relationen till dig eller dina barn påverkas, oavsett vad deras mamma säger eller gör.
Om släkten i praktiken låter Malin styra relationerna, är det ett val de gör. Alla har ett eget ansvar, även din bror. Inte minst mot sina barn. Du ska inte lägga dig i hur de gör med huset, men var inte rädd för att markera mot Malin om hon försöker dra in andra, särskilt er mamma. Säg ifrån om det krävs, samt gör vad du kan för att hon inte ska kunna kontakta er mamma igen. Visa tydligt att där går gränsen, sen får hon bråka hur mycket hon vill.
Jag säger inte att det är lätt, men ibland måste man visa lite ryggrad, samt stötta eller uppmana andra familjemedlemmar och släktingar att göra detsamma. Personer som Malin får alltför ofta hållas annars.